Solaris: pierwszy elektryczny autobus przegubowy dla Warszawy | MOTOFAKTOR

Solaris: pierwszy elektryczny autobus przegubowy dla Warszawy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 m – nowy Solaris Urbino 18 electric.

W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne.

zastępca Prezydenta m.st. Warszawy - Renata Kaznowska

 

Baterie w przegubowym pojeździe mogą być ładowane na 2 sposoby: zarówno poprzez złącze plugin, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest bardzo cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Zasilają go dwa, zintegrowane z osią napędową, silniki elektryczne o mocy 120 kW każdy. Posiada również baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 km na jednym ładowaniu.

Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach - 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku.

prezes Miejskich Zakładów Autobusowych - Jan Kuźmiński

 

Solaris Urbino 18 Electric IV generacji w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503.

 

Miejskie Zakłady Autobusowe mają już wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy na baterie testowane były już 5 lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię 10 elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug-in, co pozwalało im na przejazd około 130-150 km. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska, mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich 2-letnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne – koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy, a autobusy doskonale sobie radzą podczas zimy.

 

Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejna partia autobusów elektrycznych. Będzie to 10 Solarisów Urbino 12 electric IV generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim.

Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i zaangażowanie w rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej. Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować modelem autobusu elektrycznego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz zagranicą w Barcelonie i Hamburgu.

Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. - Zbigniew Palenica

 

Wszystkie dostarczone do Warszawy elektrobusy Solarisa są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka. To urządzania ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” oraz ładowarka kolumnowa (pantografowa) przy ulicy Spartańskiej.

 

Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy i jest najchętniej wybieranym przez warszawiaków środkiem transportu – autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad 1,1 mld pasażerów rocznie.

 

Od początku działalności firmy Solaris Bus & Coach wyprodukowano już ponad 2000 pojazdów z napędem elektrycznym.

 

Źródło: Solaris

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).