Słynne szczyty i wybrzeża, czyli gdzie Breck testuje klocki? | MOTOFAKTOR

Słynne szczyty i wybrzeża, czyli gdzie Breck testuje klocki?

person Adrian Januszkiewicz 2/10/2018

Klocki hamulcowe są jednym z kluczowych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo podróży samochodem.

Ich nagłe uszkodzenie może spowodować szereg konsekwencji, z których stłuczka jest jednym z najłagodniejszych. Aby maksymalnie zminimalizować ryzyko wystąpienia tego typu zdarzeń przed wprowadzeniem na rynek części poddawane są wymagającym testom drogowym realizowanym bardzo często we wręcz ekstremalnych warunkach. Przykładowo jakość klocków hamulcowych Breck weryfikowana jest w znajdującym się w austriackich Alpach szczycie Grossglockner oraz na trasie wokół hiszpańskiej miejscowości Mojacar.

 

Większość procedur testowych wymaganych podczas homologacji klocków hamulcowych można przeprowadzić na dynamometrze, który jednak rzadko daje możliwość dokładnego odtworzenia wszystkich warunków środowiskowych. W rezultacie pomimo braku prawnych regulacji związanych z minimalnym poziomem zużycia, wibracji lub hałasu renomowani producenci z segmentu aftermarket przeprowadzają również testy na pojeździe. Pozwalają one zweryfikować zachowanie się klocków hamulcowych w warunkach rzeczywistego użytkowania, co zdecydowanie podnosi poziom ich bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowania. Jednocześnie w wyniku realizowanych testów oraz wprowadzanych w ich wyniku modyfikacji produkty oferują jakość części z rynku OEM.

W laboratorium bardzo ciężko jest odtworzyć wszystkie czynniki oddziałujące na klocki hamulcowe takie jak rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią, warunki atmosferyczne, naprężenia mechaniczne lub efekty drgań nie wytwarzanych przez hamulec. Testy drogowe umożliwiają zbadanie specyficznych rodzajów zużycia spowodowanych typem powierzchni drogi i wrażliwością hamulców na działanie wody. W ten sposób jesteśmy w stanie dokonać pełnej diagnozy naszych produktów i wprowadzić ewentualne modyfikacje przed rozpoczęciem sprzedaży. Tomasz Orłowski kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck

 

Realizacja badań nie byłaby możliwa bez nowoczesnych systemów akwizycji danych, takich jak LINK VMAX 4000. To nowoczesne urządzenie, które w Polsce wykorzystywane jest wyłącznie przez firmę Lumag umożliwia rejestrowanie oraz monitorowanie w czasie rzeczywistym szeregu testowanych parametrów. Uniwersalny charakter systemu sprawia, że może on być z powodzeniem wykorzystywany podczas niezwykle zróżnicowanych testów realizowanych w skrajnie różnych warunkach drogowych i atmosferycznych.

 

Organizowane przez markę próby drogowe odbywają się zarówno na najwyżej położonej w Austrii drodze o utwardzonej nawierzchni zlokalizowanej na zboczu Grossglockner, jak i na pętli wokół hiszpańskiego miasta Mojacar, gdzie na przestrzeni ponad 100 km występuje zarówno klimat pustynny jak i śródziemnomorski. W efekcie specjaliści z zespołu badawczego mogą dokonywać analizy takich parametrów jak prędkość, temperatura tarcz i klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, wibracja zacisków, natężenie i częstotliwość dźwięku pochodzącego od hamulców oraz skoku i siły nacisku na pedał hamulca. Pozwala  to na weryfikację takich aspektów jak efektywność hamowania, komfort pracy klocka hamulcowego czy poziom wibracji podczas hamowania.

Wykonanie prawidłowego testu drogowego wymaga dokonania na pojeździe pewnych modyfikacji. Oczywiście najważniejszym celem prób jest przeprowadzenie pomiarów, dlatego w samochodzie montuje się czujniki umożliwiające uzyskanie pewnych i dokładnych wyników. W układzie hydraulicznym montuje się czujniki ciśnienia, w tarczach lub w klockach hamulcowych termopary do mierzenia temperatury, na zaciskach hamulcowych akcelerometry, a w pobliżu kół oraz wewnątrz auta mikrofony. Dodatkowo system rejestruje położenie i prędkość auta za pomocą super dokładnego czujnika GPS, a także mierzy przyspieszenie oraz opóźnienie wzdłużne za pomocą czujnika mikrofalowego lub informuje o położeniu pedału hamulca. Czujniki te generują sygnały elektryczne, które rejestrowane są przez stację akwizycji danych wraz z odpowiednim oprogramowaniem umożliwiającą ciągły zapis z wymaganą częstotliwością badanych wartości. Tomasz Orłowski

 

System LINK VMAX 4000 składa się z komputera z odpowiednim oprogramowaniem oraz z czujników pozwalających mierzyć m.in. piski lub drgania części. Nowy system będzie wykorzystywany przez markę Breck we wszystkich realizowanych przez specjalistów z Badań i Rozwoju testach drogowych.

 

Źródło: Lumag

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).