Skrzynia biegów: od niepozornego drążka po automatyczne zmiany | MOTOFAKTOR

Skrzynia biegów: od niepozornego drążka po automatyczne zmiany

person Adrian Januszkiewicz 26/04/2019

Dzięki innowacyjnym technologiom współczesne skrzynie zapewniają maksymalną ergonomię i najwyższy komfort jazdy.

Dziś trudno w to uwierzyć, ale system zmiany biegów nie istniał w samochodach od zawsze. W latach 40. niektóre auta wciąż nie posiadały biegu wstecznego. Jednak od tego czasu skrzynia biegów przeszła niezwykłą ewolucję. Jej wygląd i ułożenie niczym już nie przypomina rozwiązań sprzed lat. Oto historia ewolucji tego ważnego mechanizmu:

Lata 50.

W latach 50. kierowcy zmieniali biegi w samochodzie za pomocą dźwigni przymocowanej do kierownicy. Takie rozwiązanie nie zapewniało pełnego komfortu kierowcom, ale pozwalało na pełniejsze wykorzystanie przestrzeni samochodu. Do pojazdów z tym rozwiązaniem, jak przykładowo modelu SEAT 1400, mogła bowiem wejść jedna dodatkowa osoba. Przednia kanapa mieściła kierowcę i dwóch pasażerów.

Lata 60.

Producenci samochodów zaczęli w tych latach umieszczać skrzynię biegów tam, gdzie znajduje się ona dzisiaj – między dwoma przednimi siedzeniami. Wygląd dźwigni był dość prosty i przypominał prosty kijek zakończony kulką. W niektórych samochodach z lat 60. wprowadzono czerwone znaczniki na prędkościomierzach podpowiadające kierowcom, kiedy zmienić bieg, aby nie zatrzeć silnika.

Lata 70.

Na tym etapie rozwoju skrzynia biegów stała się bardziej wydajna. Dodanie piątego biegu umożliwiło wykorzystanie dynamiki silnika podczas jazdy. SEAT 124 Sport 1600 w wersji sedan to pierwszy samochód marki, w którym dźwignia zmiany biegów została podłączona bezpośrednio do przekładni. Dzięki temu samochód reagował szybciej i efektywniej na zmiany biegów, co zostało docenione przez licznych nabywców auta z hiszpańskiej klasy średniej.

Lata 80.

W tej dekadzie producenci samochodów większą wagę zaczęli przykładać do maksymalizacji ergonomii i komfortu jazdy. Modele z tych lat zostały wyposażone w system wspomagania kierownicy oraz rozwiązania usprawniające zmianę biegów.

W tej kwestii SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną. Mechanizm zmiany biegów został udoskonalony, a dźwignię umiejscowiono tak, by lepiej leżała w ręce kierowcy. Isidre López kolekcjoner zabytkowych modeli SEAT-a

Lata 90. i współczesność

Pojawiły się pierwsze modele sześciobiegowe, a automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności. Kierowcy, którzy narzekali na często gasnący silnik czy staczanie się samochodu na wzniesieniach, mogli pożegnać się z awaryjnym sprzęgłem. Najnowsze modele, jak SEAT Tarraco, zostają wyposażone w nowoczesną przekładnię DSG z podwójnym sprzęgłem, która łączy w sobie wygodę automatu ze zwinnością manualnej skrzyni biegów.

System zmiany biegów to tylko jeden z mechanizmów, które dzięki innowacjom ułatwiają prowadzenie samochodu. Obecnie w pojazdach można odnaleźć wirtualnego asystenta, jak aktywny tempomat ACC, który potrafi nie tylko utrzymać stałą prędkość pojazdu, ale w zależności od sytuacji na drodze również przyspieszyć lub zwolnić bez angażowania kierowcy.

 

Źródło: SEAT

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).