Skontroluj auto przed letnim wyjazdem | MOTOFAKTOR

Skontroluj auto przed letnim wyjazdem

Firma Arnott zwraca uwagę jak ważna jest kontrola stanu technicznego pojazdu przed letnim wyjazdem wakacyjnym.

Sezon wakacyjny już wkrótce, a przy zluzowanych restrykcjach pandemicznych można spodziewać się wielu wakacyjnych wyjazdów. W wiele z nich urlopowicze wybiorą się własnymi czterema kółkami. Oznacza to, iż nasze pojazdy będą eksploatowane w inny sposób niż w pozostałe pory roku: przeładowane, ciągnąc przyczepy, pokonują jednorazowo znaczne dystanse. Wszystko to powoduje dodatkowe obciążenie silnika, układu przeniesienia napędu oraz zawieszenia.

 

Kierowcy i pasażerowie chcą cieszyć się bezproblemową, przyjemną podróżą oraz odprężającym urlopem bez konieczności martwienia się o awarie po drodze. Dlatego też wiele warsztatów oferuje usługę sprawdzenia pojazdu przed urlopem, podczas której sprawdzane są hamulce, płyny eksploatacyjne, opony, wycieraczki, akumulator ORAZ zawieszenie.

 

Biorąc pod uwagę wcześniejsze oraz wciąż obowiązujące ograniczenia związane z Covid-19, właściwa kontrola samochodu przed dłuższym wyjazdem nabiera nowego znaczenia. Podczas lockdownów wiele pojazdów było eksploatowanych znacznie rzadziej lub wcale. Czy któryś z kierowców zastanowił się jaki wpływ ma dłuższy postój na zawieszenie pneumatyczne?

 

Odpowiednie sprawdzenie układu zawieszenia pneumatycznego jest niezwykle istotne. Ze względu na większe obciążenia i dłuższe dystanse układ zawieszenia musi pracować w trudniejszych warunkach, a wykrycie usterek zawczasu jest więc bardzo ważne. Zaletą pojazdu wyposażonego w zwieszenie pneumatyczne jest jego zdolność do samopoziomowania w każdych warunkach w tym podczas znacznego obciążenia statycznego (ładunek, pasażerowie) czy holowania przyczepy. Zobaczmy jak działa układ pneumatyki:

 

Zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje kompresor do pompowania gumowych miechów. Czujniki poziomu wysyłają do jednostki sterującej (ECU) sygnał na jakiej wysokości znajduje się pojazd względem drogi. Jeśli jest za nisko, kompresor otrzymuje sygnał do pompowania miechów do chwili osiągnięcia założonej wysokości. Korekta wysokości odbywa się statycznie po uruchomieniu pojazdu oraz dynamicznie podczas jazdy.

 

Jak wszystkie komponenty gumowe, również miechy pneumatyczne ulegają zużyciu. Zwykle guma parcieje i pojawiają się niewielkie pęknięcia najczęściej tam, gdzie guma pracuje, czyli na zgięciach. Średnio, miechy należy wymieniać co sześć do dziesięciu lat. Stan licznika, klimat czy warunki drogowe również wpływają na częstotliwość wymiany podzespołów zawieszenia pneumatycznego.

 

Szybka diagnoza nieszczelności jest łatwa: jeśli samochód upuści się przez noc to w systemie jest wyciek powietrza. Jeśli jest on niewielki, kierowca może go nie zauważyć, a kompresor dalej będzie w stanie wytworzyć odpowiednie ciśnienie w układzie. Aby stwierdzić nieszczelność wystarczy spryskać podejrzane komponenty roztworem wody z mydłem.

 

Wraz z powiększaniem się nieszczelności kompresor może ulec przegrzaniu i spaleniu. Dodatkowe, „wakacyjne” obciążenie auta oraz dłuższe przebiegi i kręte, górskie szlaki powodują, że układ jest obciążony bardziej niż zwykle, dlatego trzeba koniecznie sprawdzić działanie układu przed dłuższą podróżą!

 

Źródło: Arnott

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).