Škoda: proces produkcji i montażu akumulatora MEB | MOTOFAKTOR

Škoda: proces produkcji i montażu akumulatora MEB

person Redakcja 7/07/2022

Škoda rozpoczęła w głównej fabryce w Mladej Boleslav produkcję systemów akumulatorów do platformy MEB. Zasilają one całkowicie elektryczne modele Enyaq iV i Enyaq Coupe iV.

Kiedy gotowy do montażu, ważący nawet 500 kilogramów akumulator zostaje połączony z nadwoziem, staje się sercem samochodu elektrycznego. Jak przebiega proces prowadzący do pierwszego uruchomienia auta?

Na linii produkcyjnej akumulator przechodzi wszystkie niezbędne testy i jest ładowany do 14 kWh, co stanowi 20-25 procent jego całkowitej pojemności. David Bolcek specjalista ds. montażu akumulatorów MEB

 

Taki poziom naładowania ma na celu zapewnienie, że akumulator poradzi sobie ze wszystkimi niezbędnymi etapami procesu produkcyjnego samochodu, w tym z uruchomieniem auta i wysłaniem go na pierwszą jazdę. Opuszcza on halę produkcyjną ze wszystkimi złączami potrzebnymi do podłączenia go do innych części pojazdu. Wyposażony jest również w ochronną metalową płytę, zakrywającą spód akumulatora, która później tworzy podwozie samochodu.

Połączenie platformy MEB z nadwoziem

Jak akumulator ważący 500 kilogramów (tyle waży wersja 12-modułowa) staje się sercem całego auta elektrycznego? Na linii produkcyjnej, na której konstruowana jest Škoda Octavia oraz modele Enyaq iV i Enyaq Coupe iV, akumulator najpierw „spotyka się” z robotem, który umieszcza go na ramie platformy, aby następnie przejść przez linię do dalszych prac, polegających na podłączeniu akumulatora do innych elementów.

Później podłączamy do akumulatora MEB tak zwany kanał kablowy, który łączy przedni i tylny moduł pojazdu. Zawiera on przewody hamulcowe, wiązki przewodów komunikacyjnych pojazdu, przewody chłodzenia komponentów wysokiego napięcia oraz pomarańczowe wiązki wysokiego napięcia. W ramach montażu podwozia łączymy wszystko w jedną funkcjonalną jednostkę. Joseph Mulka specjalista BEV i PHEV z działu zarządzania produkcją samochodów

Na tym etapie do akumulatora i innych podzespołów podłączane jest gniazdo ładowania, służące do późniejszego uzupełniania energii zasilającej silnik elektryczny – czy też dwa silniki w przypadku pojazdów Enyaq iV z napędem na cztery koła.

 

Rezultatem wykonanych wcześniej prac jest platforma gotowa do połączenia z nadwoziem. Akumulator zostaje scalony z korpusem 16 lub 24 śrubami na obwodzie (liczba zależy od jego wielkości) i czterema w środku. Scalenie odbywa się w pełni automatycznie za pomocą robota, który przykręca przednią i tylną oś do nadwozia.

Następnie, na kilku stanowiskach linii produkcyjnej, sprawdzamy okablowanie wszystkich komponentów. Wówczas samochód powoli budzi się do życia. Pracownik z komputerem przemysłowym, znanym jako MFT, wgrywa oprogramowanie do jednostek sterujących w pojeździe, w tym do akumulatora MEB. Komputer sprawdza, czy w pojeździe znajduje się odpowiedni akumulator MEB o właściwych parametrach – oprogramowanie sterujące dla niego jest ładowane podczas produkcji. Josef Mulka

Gdy wszystkie połączenia i ważne parametry pomyślnie przejdą kolejną kontrolę, samochód elektryczny może ruszyć po raz pierwszy. Ożywia się go poprzez włączenie złącza serwisowego, a następnie uruchamiają się styczniki w akumulatorze MEB. To moment, gdy po raz pierwszy sieć wysokiego napięcia pojazdu łączy się fizycznie z akumulatorem, a samochód uruchamia się własnym zasilaniem i odjeżdża na ostateczną kontrolę jakości. Następnie jest gotowy, aby wyruszyć w drogę do klienta.

 

Źródło: Škoda

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).