Serwis oponiarski a odpowiedzialność odszkodowawcza
Na właścicielu serwisu oponiarskiego ciąży odpowiedzialność z tytułu rękojmi, a także odszkodowawcza, a może nawet karna. PZPO przypomina, że przeszkoleni pracownicy pomagają ich uniknąć.
Regularne szkolenia umożliwiają nowym pracownikom doskonalenie swoich umiejętności zawodowych i naukę bezbłędnej obsługi opon. Natomiast doświadczonym pracownikom pomagają przypomnieć sobie poprawne procedury, które czasami są ignorowane w codziennej rutynie – a ich brak może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i żywotność opon oraz felg.
Treningi powinny być systematyczne i obejmować zarówno aspekty teoretyczne, jak i praktyczne. Mechanicy powinni być w stanie fachowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony dla danego pojazdu, a także przeprowadzić profesjonalną instalację i serwis opon. Dobrze przeszkolony mechanik potrafi zidentyfikować potencjalne problemy z oponami i zapobiec ewentualnym wypadkom. Osoba, która uważa, że potrafi obsługiwać opony bez odpowiedniego szkolenia, może spowodować dodatkowe koszty i zwiększyć odpowiedzialność właściciela.
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Fot. PZPO
„Skoro i tak z mocy prawa serwis daje klientowi gwarancję na usługi – to warto, żeby zminimalizować konieczność reklamacji z jego strony. To właśnie wyszkoleni mechanicy zapewniają profesjonalną obsługę i zmniejszają ryzyko odpowiedzialności. Nie tylko wiedzą, jak je obsługiwać – ale i dlaczego robić to w określony sposób oraz jakie są skutki popełniania błędów”– wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Opony stanowią kluczowy element pojazdu, ponieważ są jedynym elementem, którym samochód ma kontakt z drogą. Obracając się na autostradzie z prędkością ponad 1000 obr./min., ich prawidłowy montaż i serwis są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżujących.
Ukończenie szkoleń to inwestycja, która się zwraca
Przykładowe szkolenia można znaleźć w ofercie Akademii Oponiarskiej PZPO, które powstały w celu sprostania rosnącym wymaganiom warsztatów. Dzięki kompleksowym programom i wysokiej jakości kadrom szkoleniowym, są gwarantem zdobycia kluczowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do profesjonalnej obsługi samochodu. Warto zaznaczyć, że dyplom Akademii nie jest przyznawany jedynie za obecność, lecz za zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod nadzorem doświadczonych instruktorów.
„Akademia Oponiarska PZPO to jedyny w Polsce ośrodek szkoleniowy, który zapewnia profesjonalne szkolenia z obsługi opon do wszystkich głównych segmentów pojazdów, ale także obsługi samochodów elektrycznych, zakończone egzaminem teoretycznym i praktycznym Wspólnie z ekspertami stworzyliśmy kursy dostosowane do potrzeb serwisów samochodowych. Nasze nowoczesne, klimatyzowane sale treningowe wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt, w tym wyważarki, montażownice, stanowiska do naprawy opon, sprzęt do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnik dla motocykli. Nasi doświadczeni instruktorzy przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zapewnić klientom serwisów najwyższą jakość usług”– zachwala Piotr Sarnecki.
W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:
Obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
Obsługa aut elektrycznych (instalacje wysokiego napięcia HV)
„Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Skierowane są także do przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski w warsztacie przez lokalne strategie marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych i reklamę online. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych”– wylicza Piotr Sarnecki.
Skuteczność szkoleń
Inwestowanie w szkolenia pracowników nie tylko pomaga firmom dostosować się do zmieniającej się branży motoryzacyjnej, ale także umożliwia budowanie zaufania klientów i zdobywanie przewagi konkurencyjnej. Akademia Oponiarska PZPO wspiera rozwój branży motoryzacyjnej, jednocześnie podnosząc standardy profesjonalizmu w serwisach samochodowych w Polsce.
„Analizy ankiet od uczestników pokazują, że po zakończeniu naszych szkoleń kursanci oceniają je bardzo wysoko i deklarują, że zdobyta wiedza przyczyniła się do poprawy jakości obsługi w ich serwisach. To pokazuję, że te szkolenia to dobra inwestycja”– konkluduje Sarnecki.