Serwis olejowy ciągnika - "check-lista" PZL Sędziszów | MOTOFAKTOR

Serwis olejowy ciągnika - "check-lista" PZL Sędziszów

person Redakcja 17/12/2021

Jacek Mądry – ekspert Agro-Rami i Dominik Zwierzyk – Project Manager PZL Sędziszów przypominają o podstawowych zasadach serwisowania ciągników rolniczych.

Niska prędkość jazdy, znikome ryzyko kontroli drogowej, marginalny udział w ruchu drogowym. To tylko trzy przykładowe czynniki, które sprawiają, że obsługa ciągników rolniczych bywa traktowana nieco po macoszemu. Z drugiej strony – przestrzeganie podstawowych zasad obsługi realnie wydłuża żywotność maszyny i w końcowym rozrachunku przynosi realne oszczędności. Stosowanie się do zaleceń wynikających z instrukcji obsługi jest zatem ważne. Poniżej przypominamy kluczowe zalecenia eksploatacyjne wspólne dla większości popularnych modeli ciągników rolniczych.

Interwały przeglądowe

Przebieg ciągnika rolniczego liczymy w motogodzinach – licznik przejechanych kilometrów odgrywa rolę drugorzędną. Zalecany interwał między przeglądami to od 250 do 300 motogodzin, ale nie rzadziej niż raz w roku.

Kiedy dokładnie wymieniać olej?

W tym miejscu wypada odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają sobie użytkownicy ciągników. Kiedy należy wymieniać olej silnikowy – po sezonie, przed zimą, czy po zimie, przed sezonem? Zwolennicy pierwszego terminu chcą jak najszybciej wypłukać zanieczyszczenia, zwolennicy drugiego terminu obawiają się, że nowy olej na mrozie straci swoje właściwości.

 

Jacek Mądry, Agro-Rami: Osobiście rekomenduję wymianę oleju po zimie, przed sezonem.

Co się wymienia?

Olej silnikowy to nie jedyny środek eksploatacyjny, który podlega wymianie. W zależności od typu ciągnika lista może się różnić, ale na ogół mamy tu: olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, olej w tylnym moście, czasami także olej w zwolnicach. Czy za każdym razem należy wymieniać wszystko?

 

J.M.: Wymiany oleju i filtrów dokonujemy w zależności od przepracowanych godzin i wizualnej oceny pod kątem zanieczyszczenia niezależnie od przepracowanych motogodzin.

Sekcja hydrauliczna

Praktycznie wszystkie ciągniki są wyposażone w układ hydrauliczny. Należy dbać o jego szczelność i regularnie kontrolować poziom oleju hydraulicznego. Pojawia się w tym miejscu pytanie – czy ten olej także podlega wymianie?

 

J.M.: Olej hydrauliczny również podlega wymianie co 1200 motogodzin, lub niezależnie od przepracowanych motogodzin, jeśli został wymieszany z innymi olejami lub zabrudzony.

Nie zapominaj o filtrach

W zasadzie nikt nie zapomina o wymianie filtrów oleju. Stan filtrów powietrza jest najczęściej regularnie kontrolowany. Ale z pozostałymi filtrami bywa różnie, a przecież należy wymieniać je wszystkie. Przypominamy, że w typowym ciągniku mamy następujący zestaw filtrów: filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa (czasem są dwa – wstępny i zasadniczy, może być także separator wody), filtr instalacji hydraulicznej, filtr kabinowy.

 

Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów: Dobre filtry gwarantują dwie podstawowe cechy: odpowiednią skuteczność filtrowania zanieczyszczeń oraz niskie opory przepływu. Obie te cechy są równie ważne. W pierwszym przypadku chodzi oczywiście o ochronę elementów współpracujących. W drugim – zapewnienie odpowiednich ciśnień w układzie. Niskie opory przepływu to także niższe zużycie pomp ciśnienia i samej instalacji.

 

Źródło: PZL Sędziszów

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).