SERMI w Polsce od 1 kwietnia 2025 r. | MOTOFAKTOR

SERMI w Polsce od 1 kwietnia 2025 r.

SERMI to system, który służy do zarządzania informacjami o pojazdach i naprawach w warsztatach samochodowych. Na czym polega praktyce?

  • SERMI to system, który służy do zarządzania informacjami o pojazdach i naprawach w warsztatach samochodowych.
  • To platforma dedykowana zarówno dla warsztatów mechanicznych, jak i dla innych podmiotów z branży motoryzacyjnej.
  • Ma umożliwić dostęp do danych o pojazdach, ich historii napraw.
  • O szczegółach opowiada Tomasz Kilka, Product Manager SERMI w DEKRA Certification.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Aktualizacja: Jak poinformowała nas Dekra Certification Polska, koszt uzyskania certyfikatu powinien być znany w pierwszym tygodniu lutego br. Cennik nie jest jeszcze ustalony, ale według nieoficjalnych informacji koszt certyfikatu wynosić ma około 1500 Euro w płatności rozłożonej na okres obowiązywania certyfikatu. To oznacza, że cena będzie wyższa, niż w Niemczech, gdzie certyfikat kosztuje 249 Euro rocznie (+ dodatkowo 49 Euro za każdego certyfikowanego pracownika).

 

Do uzyskania certyfikatu niezbędne jest uzyskanie zaświadczenia o niekaralności oraz wykupienie polisy OC obowiązkowej polisy OC na kwotę 1 mln euro od szkód osobowych i pół mln euro na szkody majątkowe.

Czym jest SERMI?

Tomasz Kilka, Product Manager SERMI w DEKRA Certification
Tomasz Kilka, Product Manager SERMI w DEKRA Certification

SERMI (ang. Security-related Vehicle Repair and Maintenance Information) to system certyfikacji wprowadzony przez Unię Europejską, mający na celu uregulowanie dostępu do informacji związanych z naprawą i konserwacją pojazdów, szczególnie tych dotyczących systemów bezpieczeństwa. Opiera się on na rozporządzeniu (UE) 2018/858, które zobowiązuje producentów pojazdów do udostępniania informacji serwisowych niezależnym podmiotom po spełnieniu przez nie określonych standardów.

 

 

Jakie są największe korzyści wynikające z wdrożenia systemu SERMI dla niezależnych warsztatów samochodowych?

To przede wszystkim równe szanse na rynku. Uzyskanie certyfikatu SERMI umożliwia niezależnym warsztatom konkurowanie z autoryzowanymi serwisami producentów na równych zasadach. Dostęp do pełnych danych serwisowych pozwala na wykonywanie zaawansowanych napraw i obsługę systemów bezpieczeństwa, takich jak:

• Kodowanie i programowanie kluczy.
• Naprawa i serwis immobilizerów.
• Obsługa zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdu.

To również rozwój kompetencji pracowników. Proces certyfikacji wymaga od pracowników warsztatów przejścia specjalistycznych szkoleń, co podnosi ich kwalifikacje i wiedzę techniczną. Pracownicy muszą przejść certyfikację potwierdzającą ich zdolność do dostępu i obsługi danych związanych z systemami bezpieczeństwa pojazdów.

Kolejna korzyść to zwiększenie zaufania klientów. Certyfikacja SERMI stanowi gwarancję, że warsztat spełnia wszystkie wymagane standardy, co buduje zaufanie wśród klientów. Klienci mogą być pewni, że ich pojazdy są serwisowane zgodnie z najnowszymi regulacjami i przy użyciu odpowiednich procedur.

Dodatkowo, to jeden system obsługujący samochody wielu producentów na rynku UE. Dotychczasowe dostępy do każdego producenta osobno będą zastąpione jedną autoryzacją mobilną.

Czy proces certyfikacji jest skomplikowany lub kosztowny dla mniejszych warsztatów? Jak wygląda proces certyfikacji.

Niezależny operator/warsztat/zdalny dostawca usług (RSS) kontaktuje się z DEKRA Certification w celu uzyskania certyfikatu SERMI. DEKRA Certification i klient podpisują umowę. Certyfikat wydawany jest dwutorowo. Najpierw certyfikowany jest warsztat, który następnie zgłasza pracownika, który dostaje swój indywidualny kod dostępu do aplikacji, którą to pracownik posługuje się przy każdej naprawie. Jest to nierozłączne. Pracownik zmieniający pracodawcę musi otrzymać nowy certyfikat. System działa poprzez Aplikację Digidentity Wallet – europejskiego operatora systemu (aplikacja jest dostępna na urządzenia mobilne). Skanując lub wpisując VIN pojazdu i potwierdzając swoim indywidualnym kodem serwisant otrzymuje jednorazowy dostęp do naprawianego pojazdu. Certyfikat wystawiany jest na 5 lat. W tym czasie warsztat musi przejść jedną niezapowiedzianą inspekcję potwierdzającą na miejscu zgodność z wymaganiami SERMI. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze żadnego warsztatu certyfikowanego w Polsce.

Jak wdrożenie SERMI wpływa na konkurencję między niezależnymi warsztatami a autoryzowanymi serwisami?

Głównym celem wprowadzenia SERMI jest zapewnienie równych warunków konkurencji na europejskim rynku usług motoryzacyjnych. Dzięki temu niezależne warsztaty, po spełnieniu określonych wymagań, będą mogły uzyskać dostęp do tych samych danych co autoryzowane serwisy. To pozwoli im oferować usługi na takim samym poziomie, co przyczyni się do zwiększenia konkurencji i przyniesie korzyści konsumentom w postaci szerszego wyboru oraz potencjalnie niższych cen. A więc wdrożenie SERMI otwiera rynek na usługi dzisiaj bezpośrednio przypisane Autoryzowanym Stacjom Obsługi.

Czy są obawy, że mniejsze warsztaty mogą mieć trudności w spełnieniu wymagań systemu? Jakie są ewentualne minusy SERMI dla niezależnych warsztatów?

W naszej ocenie na dzień dzisiejszy proces nie powinien przysparzać problemów. Wymagania zawarte w rozporządzeniu są łatwe do spełnienia dla każdego warsztatu, jak i dla osób ubiegających się o certyfikat SERMI.

Czy uważa Pan, że SERMI może prowadzić do dalszej profesjonalizacji branży, czy raczej wykluczenia niektórych warsztatów?

Jeżeli nastąpi wykluczenie jakiegoś warsztatu to tylko wtedy gdy sam warsztat nie będzie chciał spełnić wymagań a to co najważniejsze to My jako konsumenci powinniśmy zwracać uwagę gdzie zostawiamy nasz samochód do naprawy, komu udzielamy zgody na dostęp do naszych danych osobowych oraz komu powierzamy nasze bezpieczeństwo. Musimy być świadomi że ingerencje w systemy zapewniające nasze bezpieczeństwo muszą być dokonywane przez autoryzowany personel bo od tego może zależeć nasze życie i zdrowie. A co do wykluczeń biznesowych to właśnie teraz mamy sytuacje że poszczególne dostępy są regulowane i reglamentowane przez producentów pojazdów co powoduje że często uczciwe warsztaty maja istotną barierę wejścia.

Czy procedury związane z dostępem do danych są wystarczająco transparentne i sprawiedliwe?

Zdaniem DEKRA Certification system jest prosty i każdy może nawet w sposób zdalny przejść proces certyfikacji. Ideą systemu jest jak największe otwarcie rynku serwisowego.

Jakie zmiany lub ulepszenia w systemie byłyby, Pana zdaniem, konieczne?

Jesteśmy na absolutnym starcie Systemu, obserwujemy jak sytuacja i przebieg procesu wygląda w poszczególnych krajach i wymieniamy się spostrzeżeniami z SERMI. Jest jeszcze za wcześnie żeby w sposób odpowiedzialny ocenić przebieg całego procesu. DEKRA Certification posiada akredytacje Polskiego Centrum Akredytacyjnego i jesteśmy gotowi przeprowadzić niezależnych operatorów przez cały proces. Ze swojej strony DEKRA Certification prowadzi szereg działań i kampanii informacyjnych. Staramy się dotrzeć do jak najszerszej rzeszy warsztatów i mam nadzieję ze przyczynimy się do zwiększenia świadomości. Zachęcam do śledzenia naszych mediów społecznościowych, strony internetowej oraz śledzenia wydarzeń konferencyjnych z naszym udziałem.