SERMI – tak, ale… | MOTOFAKTOR

SERMI – tak, ale…

SERMI to system, który służy do ustandaryzowania przepływu informacji między producentem pojazdu, a warsztatem niezależnym. Na czym polega opisaliśmy w wywiadzie z Tomaszem Kilką, Product Managerem SERMI w DEKRA Certification.

Według pomysłodawców, SERMI ma zrównać szanse serwisów niezależnych z autoryzowanymi w zakresie dostępu do danych i możliwości diagnostyki lub naprawy elementów związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem i emisją pojazdu.

Branża w Polsce jednak obawia się, czy nie będzie to dodatkowe ograniczenie, ponieważ wiąże się z uzyskaniem certyfikatu od jednostki akredytacyjnej (o tym rozmawiamy z Tomaszem Kilką) oraz spełnieniem kilku wymagań – nie zawsze oczywistych.

Dostęp do danych

Producenci pojazdów zapewniają dostęp do RMI związanych z zabezpieczeniami za pośrednictwem swojej strony internetowej dotyczącej RMI, pod warunkiem że pracownicy niezależnego podmiotu są autoryzowani i mogą przedstawić świadectwo kontroli autoryzacji oraz że niezależny podmiot, w imieniu którego wykonują pracę pracownicy niezależnego podmiotu, posiada świadectwo kontroli zatwierdzenia.

Producenci mogą oferować autoryzowanym pracownikom niezależnego podmiotu pracującym dla zatwierdzonych niezależnych podmiotów dostęp do internetowego narzędzia do składania zamówień na części związane z zabezpieczeniami za pomocą specjalnej aplikacji powiązanej ze stroną internetową dotyczącą RMI.

Po otrzymaniu wniosku o dostęp do strony internetowej dotyczącej RMI strony internetowe producentów pojazdów żądają identyfikacji za pomocą niepowtarzalnego identyfikatora pracownika niezależnego podmiotu oraz żądają uwierzytelnienia. Uwierzytelnianie pracowników niezależnego podmiotu odbywa się wyłącznie przy użyciu certyfikatów cyfrowych. Po otrzymaniu certyfikatu elektronicznego strony internetowe producenta pojazdów dotyczące RMI weryfikują niepowtarzalny identyfikator pracownika niezależnego podmiotu oraz aktualny status certyfikatu cyfrowego i autoryzacji, komunikując się z TC określonym w certyfikacie elektronicznym.

Wszystkie transfery danych cyfrowych między niezależnymi podmiotami, producentami pojazdów, Centrum Zaufania (TC) i jednostkami oceniającymi zgodność muszą być realizowane w drodze transakcji między przedsiębiorstwami (B2B) z wykorzystaniem bezpiecznych protokołów i w sposób terminowy. Po zweryfikowaniu niepowtarzalnego identyfikatora pracownika niezależnego podmiotu i statusu autoryzacji pracownika niezależnego podmiotu, producent pojazdów zapewnia na swojej stronie internetowej dostęp do wymaganych RMI związanych z zabezpieczeniami.

Tuningujesz auta – nie dostaniesz certyfikatu

W punkcie 6.3 dodano akapit regulujący które warsztaty uznawane są za prowadzące działalność nielegalną:

Do celów tej procedury nie uznaje się, że podmioty prowadzą legalną działalność gospodarczą, jeżeli reklamują lub oferują naprawy lub konserwacje, które mogłyby mieć negatywny wpływ na emisje zanieczyszczeń pojazdu. Obejmuje to:

  • dezaktywację lub usunięcie urządzeń kontrolujących emisję spalin lub układów sterowania emisją, bądź pogorszenie ich działania lub ukrywanie ich nieprawidłowego działania;
  • instalowanie urządzeń ograniczających skuteczność działania [3] lub strategii nieracjonalnych [4];
  • dezaktywację, usunięcie lub ingerencję w urządzenia służące do monitorowania zużycia paliwa lub energii elektrycznej bądź ingerencję we wskazania drogomierzy;
  • ingerencję w jednostkę sterującą silnika, z uwzględnieniem mocy znamionowej silnika.

[3] Zgodnie z definicją w art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007: „urządzenie ograniczające skuteczność działania” oznacza dowolny element konstrukcyjny mierzący temperaturę, prędkość pojazdu, prędkość obrotową silnika, przełożenie skrzyni biegów, podciśnienie w kolektorze lub wszelkie inne parametry w celu włączenia, przetwarzania, opóźnienia lub wyłączenia działania dowolnej części układu kontroli emisji zanieczyszczeń, który zmniejsza skuteczność działania urządzenia kontrolującego emisję zanieczyszczeń w warunkach, jakich można w sposób racjonalny spodziewać się podczas normalnego działania i użytkowania pojazdu.

[4] Zgodnie z definicją w art. 3 pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 595/2009: „strategia nieracjonalna” oznacza strategię kontroli emisji zanieczyszczeń zmniejszającą skuteczność kontroli emisji zanieczyszczeń w określonych warunkach otoczenia lub warunkach eksploatacyjnych silnika w normalnych warunkach użytkowania pojazdu lub poza procedurami testowymi homologacji typu.

 

  • Oświadczenie zaświadczające, że niezależny podmiot prowadzi legalną działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 6.3 załącznika, jest podpisywane przez niezależny podmiot wnioskujący o udzielenie autoryzacji przez jednostkę oceniającą zgodność. Niezależny podmiot zatwierdza się dopiero po przeprowadzeniu przez jednostkę oceniającą zgodność kontroli, w ramach której sprawdza się, czy deklaracja ta została podpisana i czy niezależny podmiot i jego poszczególni pracownicy spełniają wymogi określone w niniejszym dodatku.
  • Poszczególnym pracownikom niezależnego podmiotu udziela się autoryzacji dopiero po kontroli ze strony jednostki oceniającej zgodność. Jednostki oceniające zgodność sprawdzają przedłożone dokumenty i weryfikują, czy dany pracownik niezależnego podmiotu złożył uprzednio wniosek o autoryzację, który został odrzucony przez zainteresowaną jednostkę oceniającą zgodność lub jakąkolwiek inną jednostkę oceniającą zgodność na szczeblu Unii.
  • Jednostki oceniające zgodność przesyłają do Centrum Zaufania (TC) wszystkie dane niezbędne do przygotowania certyfikatu cyfrowego i tokena bezpieczeństwa, które jednostka oceniająca zgodność przesyła pracownikom niezależnego podmiotu.
  • Pracownicy niezależnego podmiotu, którzy uzyskali autoryzację, otrzymują od jednostek oceniających zgodność PIN powiązany z certyfikatem cyfrowym.

Warunki otrzymania certyfikatu i obowiązkowe kontrole

Przed zatwierdzeniem niezależnego podmiotu oraz podczas każdej kontroli na miejscu w okresie ważności zatwierdzenia jednostki oceniające zgodność sprawdzają:

  • udokumentowaną własność niezależnego podmiotu, imię i nazwisko dyrektora zarządzającego;
  • przekazany przez niezależny podmiot wykaz pracowników, którzy mają zostać autoryzowani;
  • informacje na temat odpowiedzialności i funkcji pracowników, o których mowa w lit. a);
  • posiadanie przez niezależny podmiot ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z minimalną kwotą pokrycia w wysokości 1 mln EUR w przypadku uszkodzenia ciała i 0,5 mln EUR w przypadku szkód majątkowych;
  • czy zatwierdzenie niezależnego podmiotu zostało cofnięte z powodu nadużyć;
  • czy niezależny podmiot przedstawił dowód prowadzenia działalności w sektorze motoryzacyjnym;
  • czy deklaracja potwierdzająca, że niezależny podmiot prowadzi legalną działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 6.3, została podpisana przez niezależny podmiot, oraz podczas kontroli na miejscu, czy organizacja ta faktycznie prowadzi legalną działalność gospodarczą;
  • czy niezależny podmiot lub jego pracownicy nie figurują w rejestrze karnym;
  • czy przedstawiciel prawny niezależnego podmiotu podpisał oświadczenie, że zapewniono zgodność z wymogami proceduralnymi określonymi w pkt 4.3.4 w odniesieniu do wszystkich czynności związanych z zabezpieczeniem pojazdu.

W okresie ważności zatwierdzenia wynoszącym 60 miesięcy jednostka certyfikująca ma obowiązek przeprowadzić przynajmniej jedną niezapowiedzianą i anonimową kontrolę podmiotu w miejscu wykonywania działalności. W przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków – certyfikat będzie cofany.

Punkt 4.3.4 rozporządzenia określa kryteria autoryzacji pracownika niezależnego podmiotu przez jednostkę oceniającą zgodność.

Przed autoryzacją pracownika niezależnego podmiotu oraz podczas każdej kontroli na miejscu w okresie ważności zatwierdzenia jednostka oceniająca zgodność weryfikuje, czy:

  • dany pracownik nie posiada wcześniej wydanej autoryzacji, która została cofnięta z powodu jej nadużycia;
  • pracownik nie figuruje w rejestrze karnym;
  • istnieje umowa o pracę między danym pracownikiem a zatwierdzonym niezależnym podmiotem;
  • dany pracownik posiada ważny dowód tożsamości danego państwa lub równoważny dokument.

Pełna treść rozporządzenia znajduje się pod linkiem https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1244

Koszt certyfikatu

Cennik nie jest jeszcze ustalony, ale według nieoficjalnych informacji koszt certyfikatu wynosić ma około 1500 Euro w płatności rozłożonej na okres obowiązywania certyfikatu. To oznacza, że cena będzie wyższa, niż w Niemczech, gdzie certyfikat kosztuje 249 Euro rocznie (+ dodatkowo 49 Euro za każdego certyfikowanego pracownika).

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Publications Office of the European Union