Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności | MOTOFAKTOR

Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności

Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnyc dot. m.in. stref czystego transportu.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) wprowadza rozwiązania, które mają wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Zgodnie z nowelą w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców zostanie wprowadzony obowiązek ustanawiania stref czystego transportu w wypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu. Wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy.

W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie poziomu zanieczyszczeń. Od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować dla komunikacji miejskiej wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy powyżej 50 tys. mieszkańców, które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych.

Ustawa przewiduje, że dyrektor parku narodowego będzie mógł ustalić, iż działalność edukacyjna parku i jego udostępnianie może odbywać się z pomocą pojazdów zeroemisyjnych. Ma to znaczenie w wypadku dopuszczenia pojazdów elektrycznych np. na trasie do Morskiego Oka.

Z analizy danych udostępnianych przez Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w 2022 r. zanotowano przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu (NO2) w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach. Z uwagi na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach jest konieczne podjęcie zintensyfikowanych działań, mających na celu ograniczenie szkodliwych emisji pochodzących z sektora transportu drogowego – czytamy w uzasadnieniu ustawy. W wyniku utrzymujących się przekroczeń poziomu dopuszczalnego dla NO2 w czterech ww. aglomeracjach Komisja Europejska wszczęła wobec Polski procedurę naruszeniową dotyczącą uchybienia zobowiązaniom wynikającym z art. 23 ust. 1 dyrektywy 2008/50/WE (naruszenie nr 2016/2010).

Zgodnie z danymi przekazanymi przez jednostki samorządu terytorialnego za 2021 r., 55% spośród 74 gmin, nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Tylko 3 jednostki zrealizowały w ten sposób więcej niż 7 z 21 zadań publicznych. Sprawozdanie przedłożyło do Ministerstwa Klimatu i Środowiska 65% ze zobowiązanych powiatów, z czego 55% z nich nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą o elektromobilności.

W odniesieniu do województw, sprawozdanie przedłożyło 56% zobowiązanych jednostek, z czego 25% nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą o elektromobilności, a tylko jedno z nich realizowało więcej niż siedem z siedemnastu zadań. Żadna jednostka samorządu terytorialnego nie spełniła wymogów ustawy o elektromobilności dotyczących realizacji wszystkich zadań publicznych z udziałem floty pojazdów zero- i niskoemisyjnych.

Według danych za 2022 r., 24% spośród 74 gmin, nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą o elektromobilności, natomiast tylko 6 gmin realizowało w ten sposób więcej niż 7 zadań publicznych. 85% powiatów oraz 56% województw, nie realizuje żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą o elektromobilności.

Z kolei, określony obecnie na poziomie 10% (docelowo 30% w 2028 r.), próg udziału ekologicznych autobusów przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej spełniają największe miasta. Ponad 30% gmin, objętych wymogami ustawy, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej nie wykorzystuje ani jednego autobusu napędzanego gazem ziemnym pochodzącym z biometanu lub autobusu zeroemisyjnego.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google