SEAT testuje LED-y w najciemniejszym miejscu Portugalii | MOTOFAKTOR

SEAT testuje LED-y w najciemniejszym miejscu Portugalii

person Adrian Januszkiewicz 20/04/2021

Aby zapewnić jak najwyższą jakość reflektorów w IV generacji Leona, zespół SEAT Lightning przeprowadził ponad 800 godzin testów w Portugalii.

Rezerwat Dark Sky Alqueva w Portugalii to jedno z najciemniejszych miejsc w Europie, pozwalające m.in. na dokładną obserwację gwiazd. Inżynierowie zespołu SEAT Lighting postanowili wykorzystać te specyficzne warunki w celu precyzyjnego przetestowania nowych świateł LED w wymagających warunkach.

Dzięki tym testom upewniliśmy się, czy i jak oświetlenie zaprojektowane dla czwartej generacji SEAT-a Leona dopasowuje się do drogi. To również okazja, by precyzyjnie zbadać zasięg i szerokość wiązek światła przednich reflektorów oraz kontrast tylnych świateł. Carlos Elvira kierujący departamentem Oświetlenia i Sygnalizacji SEAT-a

Konstelacja 340 diod

Technologia Full LED otworzyła przed inżynierami nowe możliwości, zarówno pod względem wzornictwa, komfortu podróży, jak i zwiększenia bezpieczeństwa. W modelu Leon do obsługi 340 diod wykorzystano zupełnie nowe sterowniki kontrolujące funkcję oświetlenia na drodze.

Okazało się, że dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii możemy produkować więcej światła ze znacznie mniejszej powierzchni. Przekłada się to na znaczną poprawę wydajności całego systemu. Magnolia Paredes odpowiedzialna za rozwój elektroniki oświetlenia w firmie SEAT

800 godzin mroku

Na samo zaprojektowanie reflektorów Leona czwartej generacji inżynierowie SEAT-a poświęcili ponad 2500 godzin. Kolejnym etapem prac było 800 godzin testów sprawdzających właściwości, przeprowadzonych na drogach publicznych oraz specjalnym tunelu imitującym różne warunki jazdy nocą.

Proces testowania samochodu w ekstremalnych okolicznościach jest koniecznym etapem. Pozwala nam między innymi sprawdzić poprawne zachowanie elektroniki zarówno w przypadku wysokich temperatur, jak i przy kontakcie z lodem. Carlos Elvira

Jasna droga

Wykorzystanie technologii Full LED w Leonie pozwoliło połączyć moc z większą elastyczność w zakresie kierowania wiązki światła. Diody wyróżniają się również znacznie bielszą luminacją w porównaniu do starszych technologii oświetlenia. Obecnie zapewniają temperaturę 5000 kelwinów, która jest znacznie bliższa naturalnemu światłu słonecznemu.

W nocy pozwala to na wyraźne dostrzeżenie kształtu i koloru obiektów napotykanych na drodze, nawet w tak mrocznych miejscach jak Alqueva. Dzięki temu możemy przewidzieć rozwój sytuacji na drodze i odpowiednio na nią zareagować. Magnolia Paredes

Błyskawiczna reakcja

Technologia wykorzystana w Leonie spełnia również ważną funkcję bezpieczeństwa. Dioda LED reaguje o 150 milisekund szybciej niż zwykła żarówka. Oznacza to, że w przypadku zahamowania przy jeździe z prędkością 120 km/godz. kierowca samochodu za nami ma szansę zobaczyć światło stopu pięć metrów wcześniej. Z kolei diody znajdujące się wewnątrz samochodu tworzą łuk świetlny, który poza funkcją estetyczną ma również rolę wpływającą na bezpieczeństwo.

 

Z pomocą świateł ambientowych LED wyświetlane są komunikaty informujące na przykład o nieprawidłowo zamkniętych drzwiach czy pojeździe zbliżającym się do właśnie otwieranych drzwi. Sygnałom tym towarzyszy krótki dźwięk. Jak zauważają inżynierowie SEAT-a, w przyszłości technologia świetlnego łuku może zostać rozszerzona o kolejne funkcje.

Intensywność światła ambientowego będzie rosnąć w miarę zwiększania prędkości, dzięki czemu kierowca będzie zwracał na nią większą uwagę. Z kolei jeśli podczas podróży z dziećmi kierowca aktywuje blokadę bezpieczeństwa, tylne drzwi podświetlą się na czerwono, jeśli mały pasażer spróbuje je otworzyć. Carlos Elvira

 

Źródło: SEAT

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).