SCC-ML - inteligentny tempomat Hyundaia

person Adrian Januszkiewicz 31/10/2019

Hyundai ogłosił opracowanie pierwszego na świecie inteligentnego tempomatu wykorzystującego uczenie maszynowe (SCC-ML).

Jak podaje Hyundai, SCC-ML (Machine Learning based Smart Cruise Control) samodzielnie dostosowuje się do wzorów zachowań i nawyków kierowcy podczas jazdy. W taki sposób technologia ta zostanie wykorzystana po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej. Inteligentny tempomat jest jednym z systemów wspomagania kierowcy i pozwala na utrzymywanie odległości od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy z prędkością wybraną przez kierowcę.

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji nowa technologia inteligentnego tempomatu radykalnie poprawia działanie wcześniej stosowanej technologii i w praktyce pozwala na półautonomiczną jazdę. Jako jeden z liderów w obszarze jazdy autonomicznej Hyundai w dalszym ciągu będzie rozwijał innowacyjne technologie wykorzystujące sztuczną inteligencję. Woongjun Jang Wiceprezes Hyundai Motor Group

 

Do ustawienia wcześniej stosowanego inteligentnego tempomatu kierowca ręcznie dobierał pasujące do jego stylu jazdy ustawienia, takie jak odległość od poprzedzającego pojazdu czy prędkość przyspieszania. Nie było natomiast możliwości, aby dokładnie dostroić ustawienia do swoich upodobań.

 

Na przykład ten sam kierowca może przyspieszać w różny sposób w zależności od otoczenia. Inaczej będzie reagował w obszarach miejskich, a inaczej na drogach ekspresowych czy też autostradach. Dlatego wcześniej stosowane inteligentne tempomaty mogły zrażać do siebie kierowców i powodować u nich pewien rodzaj niepokoju oraz niechęć do korzystania z tej technologii.

Opracowany przez Hyundaia inteligentny tempomat wykorzystujący uczenie maszynowe działa następująco: czujniki, przednia kamera oraz radar zbierają informacje o warunkach panujących na drodze i przesyłają je do centralnego komputera; następnie komputer wyodrębnia istotne szczegóły z zebranych informacji, aby zdefiniować styl jazdy kierowcy. W trakcie tego procesu wykorzystywana jest technologia korzystająca ze sztucznej inteligencji zwana algorytmem uczenia maszynowego.

 

Ocena stylu jazdy kierowcy opiera się o trzy składowe: odległość od poprzedzającego samochodu, szybkość przyspieszenia oraz szybkość reakcji na zmianę warunków jazdy. Ponadto uwzględniana jest także prędkość oraz warunki panujące na drodze.

 

Tempomat dokonuje analizy ponad 10 tysięcy różnych wzorców w celu doboru właściwego ustawienia pasującego do stylu jazdy kierowcy. Przykładowo system wybierze mniejszy dystans od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy w korku lub po mieście, a większy przy podróżach z większą prędkością na drogach ekspresowych.

 

Informacje o stylu jazdy kierowcy są na bieżąco aktualizowane o dane zebrane z czujników. Ponadto tempomat jest specjalnie zaprogramowany w taki sposób, żeby unikać uczenia się niebezpiecznych zachowań, co również pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo tej technologii.

 

Dzięki systemom kontroli prędkości nowej generacji połączonym z przyszłym systemem wspomagania jazdy po autostradzie, który obsługuje automatyczną zmianę pasa, Hyundai osiąga już poziom 2,5 na drodze do w pełni autonomicznej jazdy.

 

Źródło: Hyundai

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).