Scania jest obecna na polskim rynku od 1995 roku. Posiada rozbudowaną infrastrukturę w postaci 11 dilerów i 41 serwisów oraz centrów a napraw powypadkowych w Gliwicach – to największa autoryzowana sieć serwisowa pojazdów ciężarowych w Polsce.
Scania Polska zatrudnia ponad 1000 pracowników, w tym ponad 500 mechaników. Posiada jedyny w Polsce hub ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych zlokalizowany w Nadarzynie koło Warszawy.
Scania Polska utrzymuje silną pozycję na rynku pojazdów powyżej 16 ton. W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 5303 nowych pojazdów ciężarowych Scania, co przełożyło się na 23,4% udziału w rynku.
Dla porównania, konkurenci – Volvo i MAN – osiągnęli odpowiednio 21,2% i 17%.
Scania intensywnie inwestuje w rozwój technologii nisko- i zeroemisyjnych. W 2024 roku firma zdobyła prestiżową nagrodę Green Truck za najbardziej zaawansowany i wydajny układ napędowy. Sukcesy obejmują także pierwszy test w Polsce w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego na trasie międzynarodowej Głuchowo–Poczdam.
W 2024 roku Scania Polska otworzyła nowe serwisy w Słubicach i Grajewie oraz rozbudowała centrum likwidacji szkód komunikacyjnych w Gliwicach. Plany na 2025 rok zakładają dalsze inwestycje, w tym uruchomienie nowych punktów serwisowych w Ostrołęce i Słupsku oraz rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych – powstanie 16 nowych punków ładownia. W Warszawie i Poznaniu powstaną centra likwidacji szkód komunikacyjnych.
Scania dominuje w segmencie autobusów. W Polsce sprzedała 98 pojazdów w 2024 roku, co zapewniło jej 23,8% udziału w rynku – 74 autobusy turystyczne i 24 autobusy miejskie CNG.
Współpraca z partnerami, takimi jak Mobilis, GTV BUS czy policja, podkreśla znaczenie innowacyjnych rozwiązań w sektorze przewozów pasażerskich.
Scania zacieśniła współpracę z firmą Irizar – hiszpańskim producentem nadwozi autobusowych, w szczególności do autokarów. W ofercie znalazły się ponownie autobusy Scania Higer.
2025 to szczególny rok dla Scanii w Polsce. Firma będzie obchodzić 30-lecie obecności na polskim rynku. Główne priorytety Scanii obejmują:
„Przy transformacji w kierunku nisko- albo zeroemisyjnych środków transportu wsparcie rozwoju branży jest wręcz obowiązkiem państwa. Wiemy, że kraje Unii Europejskiej w różny sposób wspierają czy transformację przemysłu, czy właśnie branżę transportową, które są kluczowe dla rozwoju gospodarki. Potrzeba wsparcia polskiej branży transportowej jest ogromna, ponieważ jeżeli te jego wsparcia polskiego rządu nie będzie, to po prostu stracimy konkurencyjność i bez względu na to jak fantastycznie efektywni, profesjonalni, dobrze zorganizowani są polscy transportowcy, to jeżeli ich konkurent z Holandii, Francji Niemiec może dostać dziesiątki tysięcy euro dopłaty do każdego pojazdu, do infrastruktury ładowania, a polski przewoźnik tego wsparcia nie dostanie, to ten start będzie nierówny” – mówi prezes Scania Polska Wojciech Rowiński.
Scania Polska kontynuuje dynamiczny rozwój, koncentrując się na innowacjach, zrównoważonym transporcie i dostosowaniu usług do potrzeb klientów. W 2025 roku firma zamierza umocnić swoją pozycję lidera w branży ciężarowej i autobusowej, wpisując się w globalne trendy proekologiczne.
Zdjęcia: Scania Polska
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: