Samochody samojezdne w UE: od science fiction po rzeczywistość | MOTOFAKTOR

Samochody samojezdne w UE: od science fiction po rzeczywistość

Pojazdy bez kierowców będą dostępne na rynku UE od 2020 r. Jakie będą korzyści? Co robi UE, aby stawić czoła wyzwaniom zautomatyzowanego sektora transportu?

Dzięki najnowszym osiągnięciom w dziedzinie technologii cyfrowej, takim jak robotyka, sztuczna inteligencja i wysokowydajne komputery, samochody samojezdne, o których kiedyś fantazjowaliśmy w filmach i książkach, wkrótce staną się rzeczywistością.

Korzyści dla Europejczyków z pojazdów samojezdnych

Błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych w UE, a w samym 2017 r. na drogach Unii zginęło 25 300 osób. Samochody i ciężarówki bez kierowcy mają radykalnie zmniejszyć te liczby i poprawić bezpieczeństwo na drogach, a nowe technologie cyfrowe mają również zmniejszyć zatłoczenie oraz emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza. Zakłada się, że zwiększą one mobilność osób starszych, o ograniczonej sprawności i niepełnosprawnych.

 

W najbliższych latach przewiduje się, że rynek pojazdów samojezdnych zwiększy się, tworząc nowe miejsca pracy i osiągając zyski w wysokości 620 mld euro do 2025 r. dla przemysłu motoryzacyjnego w UE.

Jakie są wyzwania związane z autonomiczną jazdą w UE?

  • Bezpieczeństwo na drogach: ponieważ pojazdy bez kierowcy muszą dzielić drogę z niezautomatyzowanymi pojazdami, pieszymi i rowerami, niezbędne są odpowiednie wymogi bezpieczeństwa i harmonizacja przepisów ruchu drogowego na szczeblu UE.
  • Kwestie odpowiedzialności: jako, że pojazdy samojezdne przenoszą zadania związane z prowadzeniem pojazdu z człowieka na autonomiczne technologie, obowiązujące przepisy dotyczące odpowiedzialności UE muszą ewoluować i wyjaśnić, kto jest odpowiedzialny w razie wypadku: kierowca czy producent?
  • Przetwarzanie danych: unijne przepisy dotyczące ochrony danych mają zastosowanie również do zautomatyzowanego sektora, ale nie podjęto jeszcze żadnych konkretnych środków w celu zagwarantowania cyberbezpieczeństwa i ochrony pojazdów samo- kierujących przed cyberatakami.
  • Kwestie etyczne: pojazdy samokontrolujące muszą szanować ludzką godność i wolność wyboru. Opracowywane są wytyczne UE dotyczące sztucznej inteligencji, ale konieczne mogą być specjalne normy.
  • Infrastruktura: znaczne inwestycje w badania i innowacje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju technologii i wdrożenia niezbędnej infrastruktury.

Co robi Unia Europejska?

Podczas gdy technologie rozwijają się szybko, UE pracuje nad zapewnieniem wspólnych zasad. Po komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie zautomatyzowanej mobilności holenderski członek Europejskiej Partii Ludowej, Wim van de Camp, napisał sprawozdanie z inicjatywy własnej w sprawie autonomicznej jazdy. W sprawozdaniu przyjętym przez Parlament w dniu 15 stycznia podkreślono, że:

 

  • Polityka i prawodawstwo UE dotyczące zautomatyzowanego i połączonego transportu powinno obejmować wszystkie rodzaje transportu, w tym żeglugę bliskiego zasięgu, statki żeglugi śródlądowej, drony przewożące towary i systemy lekkiej kolei.
  • Starania standaryzacyjne na szczeblu międzynarodowym wymagają dalszej koordynacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa i interoperacyjności pojazdów przez granice.
  • Rejestratory danych o zdarzeniach powinny być obowiązkowe w zautomatyzowanych pojazdach, aby usprawnić dochodzenia powypadkowe i rozwiązać kwestię odpowiedzialności.
  • Aby zwiększyć zaufanie Europejczyków do pojazdów bez kierowcy, należy niezwłocznie opracować zasady dotyczące ochrony danych i etyki w zautomatyzowanym sektorze transportu.
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na rozwój pojazdów samojezdnych, które będą dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub niepełnosprawnych.

Zautomatyzowane i połączone pojazdy

  • Zautomatyzowane pojazdy wykorzystują technologie cyfrowe, aby pomóc kierowcy, żeby niektóre lub wszystkie funkcje jazdy mogły zostać przeniesione do systemu komputerowego
  • Pojazdy samojezdne lub pojazdy bez kierowcy są pojazdami zautomatyzowanymi poziomu 3, 4 lub 5
  • Połączone pojazdy są wyposażone w urządzenia umożliwiające komunikację z innymi pojazdami lub infrastrukturą za pośrednictwem Internetu
  • Zautomatyzowane i połączone technologie są komplementarne, a wszystkie zautomatyzowane pojazdy najprawdopodobniej będą również połączone w najbliższej przyszłości

Poziomy automatyzacji i oś czasu

Zautomatyzowane samochody są wyposażone w czujniki, wbudowane kamery, komputery w samochodzie, wysoce precyzyjny GPS, odbiorniki satelitarne i radary bliskiego zasięgu oraz wykonują wszystkie lub część zadań związanych z prowadzeniem pojazdu. Pojazdy pomagające kierowcom (poziomy 1 i 2 automatyzacji) są już na rynku europejskim. Pojazdy samojezdne (poziomy 3 i 4) są obecnie testowane i są spodziewane na rynku w latach 2020-2030, natomiast w pełni zautomatyzowane pojazdy (poziom 5) powinny pojawić się do 2030 r.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).