Samochody samojezdne w UE: od science fiction po rzeczywistość

person Adrian Januszkiewicz 18/01/2019

Pojazdy bez kierowców będą dostępne na rynku UE od 2020 r. Jakie będą korzyści? Co robi UE, aby stawić czoła wyzwaniom zautomatyzowanego sektora transportu?

Dzięki najnowszym osiągnięciom w dziedzinie technologii cyfrowej, takim jak robotyka, sztuczna inteligencja i wysokowydajne komputery, samochody samojezdne, o których kiedyś fantazjowaliśmy w filmach i książkach, wkrótce staną się rzeczywistością.

Korzyści dla Europejczyków z pojazdów samojezdnych

Błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych w UE, a w samym 2017 r. na drogach Unii zginęło 25 300 osób. Samochody i ciężarówki bez kierowcy mają radykalnie zmniejszyć te liczby i poprawić bezpieczeństwo na drogach, a nowe technologie cyfrowe mają również zmniejszyć zatłoczenie oraz emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza. Zakłada się, że zwiększą one mobilność osób starszych, o ograniczonej sprawności i niepełnosprawnych.

 

W najbliższych latach przewiduje się, że rynek pojazdów samojezdnych zwiększy się, tworząc nowe miejsca pracy i osiągając zyski w wysokości 620 mld euro do 2025 r. dla przemysłu motoryzacyjnego w UE.

Jakie są wyzwania związane z autonomiczną jazdą w UE?

  • Bezpieczeństwo na drogach: ponieważ pojazdy bez kierowcy muszą dzielić drogę z niezautomatyzowanymi pojazdami, pieszymi i rowerami, niezbędne są odpowiednie wymogi bezpieczeństwa i harmonizacja przepisów ruchu drogowego na szczeblu UE.
  • Kwestie odpowiedzialności: jako, że pojazdy samojezdne przenoszą zadania związane z prowadzeniem pojazdu z człowieka na autonomiczne technologie, obowiązujące przepisy dotyczące odpowiedzialności UE muszą ewoluować i wyjaśnić, kto jest odpowiedzialny w razie wypadku: kierowca czy producent?
  • Przetwarzanie danych: unijne przepisy dotyczące ochrony danych mają zastosowanie również do zautomatyzowanego sektora, ale nie podjęto jeszcze żadnych konkretnych środków w celu zagwarantowania cyberbezpieczeństwa i ochrony pojazdów samo- kierujących przed cyberatakami.
  • Kwestie etyczne: pojazdy samokontrolujące muszą szanować ludzką godność i wolność wyboru. Opracowywane są wytyczne UE dotyczące sztucznej inteligencji, ale konieczne mogą być specjalne normy.
  • Infrastruktura: znaczne inwestycje w badania i innowacje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju technologii i wdrożenia niezbędnej infrastruktury.

Co robi Unia Europejska?

Podczas gdy technologie rozwijają się szybko, UE pracuje nad zapewnieniem wspólnych zasad. Po komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie zautomatyzowanej mobilności holenderski członek Europejskiej Partii Ludowej, Wim van de Camp, napisał sprawozdanie z inicjatywy własnej w sprawie autonomicznej jazdy. W sprawozdaniu przyjętym przez Parlament w dniu 15 stycznia podkreślono, że:

 

  • Polityka i prawodawstwo UE dotyczące zautomatyzowanego i połączonego transportu powinno obejmować wszystkie rodzaje transportu, w tym żeglugę bliskiego zasięgu, statki żeglugi śródlądowej, drony przewożące towary i systemy lekkiej kolei.
  • Starania standaryzacyjne na szczeblu międzynarodowym wymagają dalszej koordynacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa i interoperacyjności pojazdów przez granice.
  • Rejestratory danych o zdarzeniach powinny być obowiązkowe w zautomatyzowanych pojazdach, aby usprawnić dochodzenia powypadkowe i rozwiązać kwestię odpowiedzialności.
  • Aby zwiększyć zaufanie Europejczyków do pojazdów bez kierowcy, należy niezwłocznie opracować zasady dotyczące ochrony danych i etyki w zautomatyzowanym sektorze transportu.
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na rozwój pojazdów samojezdnych, które będą dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub niepełnosprawnych.

Zautomatyzowane i połączone pojazdy

  • Zautomatyzowane pojazdy wykorzystują technologie cyfrowe, aby pomóc kierowcy, żeby niektóre lub wszystkie funkcje jazdy mogły zostać przeniesione do systemu komputerowego
  • Pojazdy samojezdne lub pojazdy bez kierowcy są pojazdami zautomatyzowanymi poziomu 3, 4 lub 5
  • Połączone pojazdy są wyposażone w urządzenia umożliwiające komunikację z innymi pojazdami lub infrastrukturą za pośrednictwem Internetu
  • Zautomatyzowane i połączone technologie są komplementarne, a wszystkie zautomatyzowane pojazdy najprawdopodobniej będą również połączone w najbliższej przyszłości

Poziomy automatyzacji i oś czasu

Zautomatyzowane samochody są wyposażone w czujniki, wbudowane kamery, komputery w samochodzie, wysoce precyzyjny GPS, odbiorniki satelitarne i radary bliskiego zasięgu oraz wykonują wszystkie lub część zadań związanych z prowadzeniem pojazdu. Pojazdy pomagające kierowcom (poziomy 1 i 2 automatyzacji) są już na rynku europejskim. Pojazdy samojezdne (poziomy 3 i 4) są obecnie testowane i są spodziewane na rynku w latach 2020-2030, natomiast w pełni zautomatyzowane pojazdy (poziom 5) powinny pojawić się do 2030 r.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl