W 2024 roku szczególnie istotne są nowe dane rejestracyjne, technologie wspierające zarządzanie flotami oraz stale rosnąca oferta producentów części zamiennych, takich jak marka FAST.
Najważniejsze liczby:
• Rozmiar rynku: Na drogach Europy i Wielkiej Brytanii jeździ 36 milionów lekkich samochodów dostawczych.
• Dominacja w segmencie pojazdów użytkowych: Busy i vany stanowią aż 80% wszystkich pojazdów użytkowych sprzedawanych w Europie.
• Średni wiek: Wynosi 12 lat – najnowsze floty spotkamy w Niemczech, Austrii i Danii, podczas gdy najstarsze jeżdżą w Grecji i Portugalii.
• Produkcja: Rocznie produkuje się 1,6 miliona pojazdów, z czego zdecydowana większość pozostaje na rynku europejskim.
Według danych DATAforce Germany, w pierwszej połowie 2024 roku odnotowano stabilny popyt na lekkie samochody dostawcze. Coraz większą popularnością cieszą się modele elektryczne, choć silniki diesla wciąż dominują z 85% udziałem w rynku.
Małe dostawczaki:
Takie modele jak Renault Kangoo czy Ford Transit Connect świetnie sprawdzają się w miejskiej logistyce. Konstrukcyjnie są bliskie samochodom osobowym, dzieląc z nimi wiele podzespołów, np. zawieszenie czy układ napędowy.
Duże dostawczaki:
Większe pojazdy, takie jak Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Ford Transit czy Iveco Daily, mają bardziej wytrzymałe konstrukcje. Daily to jedyny model z tej grupy zbudowany na ramie, co czyni go idealnym do cięższych zastosowań, np. w budownictwie.
Zastosowania:
• Sektor publiczny: Pojazdy dla policji, straży pożarnej i służb ratunkowych.
• Sektor prywatny: Wykorzystywane w budownictwie, usługach kurierskich i transporcie towarowym.
Udział na rynku:
• Elektryczne vany i busy stanowią obecnie 6% nowych rejestracji. Wciąż jednak w ruchu drogowym ich udział wynosi tylko 0,6%.
• Główne przeszkody to ograniczony zasięg i niewystarczająca infrastruktura ładowania, co powoduje, że diesle pozostają dominującym wyborem flot.
Modele zarządzania:
• Małe floty (do 5 pojazdów): Właściciele często sami organizują naprawy i części, korzystając z lokalnych dostawców lub zakupów online.
• Średnie floty (do 50 pojazdów): Serwisowane w lokalnych warsztatach, gdzie kluczowe jest korzystanie z jednej, sprawdzonej sieci dostawców części.
• Duże floty (powyżej 1000 pojazdów): Preferują autoryzowane warsztaty oraz scentralizowane zamówienia na części, co gwarantuje wysoką jakość i niezawodność.
• Bardzo duże floty (ponad 5000 pojazdów): Takie firmy, jak poczta, korzystają z systemów przetargowych, aby zapewnić stały dostęp do części i usług nawet w okresach największego zapotrzebowania.
Modernizacja floty – potencjał dla dostawców części:
Rosnący wiek pojazdów napędza zapotrzebowanie na części zamienne. Dla firm takich jak FAST to ogromna szansa na zwiększenie udziału w rynku. Popularność starszych pojazdów oznacza częstsze naprawy i wymianę kluczowych elementów, od układów mechanicznych po karoserię.
Elektryfikacja a tradycyjne silniki:
Mimo wzrostu popularności elektryków, silniki spalinowe wciąż dominują dzięki swojej niezawodności i efektywności kosztowej. To oznacza, że części do diesli pozostaną głównym filarem działalności dostawców, choć równolegle warto rozwijać ofertę dla pojazdów elektrycznych.
Nowe technologie w pojazdach użytkowych:
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i technologie łączności stają się standardem w nowoczesnych pojazdach. Dostawcy części zamiennych, jak FAST, mogą zyskać, dostosowując swoje produkty do tych innowacji.
Rynek lekkich samochodów dostawczych w Europie w 2024 roku to sektor pełen wyzwań i możliwości. Dzięki zaangażowaniu marek takich jak FAST, oferujących szeroką gamę części zamiennych oraz wsparcie techniczne, branża może sprostać rosnącym wymaganiom. Modernizacja flot, rozwój elektryków oraz zaawansowane technologie to przyszłość, którą FAST już teraz aktywnie wspiera.
Źródło: VanKing
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: