Rynek chińskich pojazdów – raport JATO Dynamics | MOTOFAKTOR

Rynek chińskich pojazdów - raport JATO Dynamics

Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie. W 2024 roku zarejestrowano tam ponad 23 miliony pojazdów, co stanowi około 30% globalnej rocznej liczby rejestracji - wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics.

Do 2022 roku rynek chiński był w przeważającej mierze zdominowany przez zagraniczne koncerny motoryzacyjne, co czyniło go kluczowym hubem sprzedażowym dla marek takich jak Volkswagen, Toyota czy HondaJednak, jak wynika z raportu JATO Dynamics, po pandemii COVID-19 nastąpiła znacząca zmiana. Od 2021 roku chińskie marki zaczęły odzyskiwać impet, co można określić jako renesans krajowych producentów. Do 2023 roku ich łączna liczba rejestracji zrównała się z markami zagranicznymi, a w 2024 roku zdecydowanie je wyprzedziły, zdobywając 59% udziału w lokalnym rynku.

W ujęciu globalnym oznacza to, że w 2024 roku chińskie marki zarejestrowały na swoim rynku krajowym 14 milionów pojazdów. Ta zmiana paradygmatu nie tylko zrewolucjonizowała konkurencyjny krajobraz w Chinach, ale także zakłóciła globalne strategie długoletnich zachodnich graczy. Marki, które przez dekady dominowały na chińskim rynku, obecnie doświadczają spadku zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i wpływów, ponieważ coraz częściej wyprzedzają je szybcy i innowacyjni lokalni konkurenci. Jedną z najbardziej symbolicznych zmian w tej transformacji jest utrata pozycji lidera rynku przez Volkswagena, markę, która przez dekady dominowała w chińskich rejestracjach.

Chiński rynek motoryzacyjny jest obecnie w dużej mierze napędzany przez pojazdy nowych energii (NEV) — kategorię obejmującą samochody w pełni elektryczne (BEV), hybrydy typu plug-in (PHEV) oraz hybrydy z wydłużonym zasięgiem (EREV). W 2024 roku pojazdy NEV stanowiły 45% wszystkich rejestracji, co stanowi wyraźny kontrast w stosunku do bardziej „tradycyjnych” technologii spalinowych (ICE, Mild Hybrid – MHEV i Full Hybrid – HEV).

Podczas gdy chińskie marki nadal zwiększały swoją obecność na rynku krajowym, w latach 2019–2024 odnotowały również gwałtowny wzrost eksportu. Trzy największe marki eksportowe w 2024 roku to:

  • MG – odpowiadające za 12% całkowitego eksportu chińskich pojazdów
  • BYD – 7%, 
  • Chery5%

Europa to obecnie główny kierunek chińskiego eksportu motoryzacyjnego, z ponad 300 000 sprowadzonych pojazdów w 2024 roku. Analiza chińskiego eksportu motoryzacyjnego pokazuje, że obecnie chińskie marki eksportują z Chin około 2,1% światowego wolumenu pojazdów. Ich udział w rynku przekracza 10% w takich regionach jak Oceania, Bliski Wschód i Afryka. W innych krajach azjatyckich wolumen eksportu pozostaje stosunkowo niski, mimo dobrej kondycji w Rosji – gdzie wielu chińskich producentów założyło lokalną produkcję podczas wojny na Ukrainie. Obecnie chińskie marki kontrolują tam niemal 50% rynku, korzystając z wycofywania się marek z UE. Również w Azji Południowo-Wschodniej udział chińskich marek rośnie systematycznie, jednak ich obecność w kluczowych rynkach regionalnych, takich jak Indie, Japonia i Korea Południowa, pozostaje nadal ograniczona.

Pełny raport dostępny jest <TUTAJ>

Zdjęcie: Chery