Cyfryzacja jest widoczna w życiu mechaników i dystrybutorów. W naszych firmach nie chodzi tylko o oprogramowanie, które jest coraz częściej używane, ale także o zwiększenie liczby inteligentnych rozwiązań wykorzystywanych w różnych narzędziach i systemach, które pomagają nam osiągnąć wyższą produktywność i wydajność w pracy.
Jeśli chodzi o transformację mobilności, można zacząć od cyfryzacji samego pojazdu. Utrzymanie pojazdów będzie wymagało użycia oprogramowania i usług Over-the-Air, a także chmury. Wszystkie decyzje dotyczące mobilności zostaną zdigitalizowane — od kierowcy do połączonego, autonomicznego pojazdu, który podejmuje decyzje na podstawie zgromadzonych danych.
Wraz z gwałtownym wzrostem liczby korzystających z łączności samochodów na całym świecie i rosnącym uzależnieniem takich pojazdów od oprogramowania, znacząco rośnie zapotrzebowanie na aktualizacje OTA (Over-the-Air). Według raportu opracowanego przez P&S Intelligence, wartość globalnego rynku aktualizacji OTA dla branży motoryzacyjnej w 2020 r. wyniosła 2422,6 mln USD. Oczekuje się, że w prognozowanym okresie 2021–2030 rynek ten będzie rósł ze złożoną
roczną stopą wzrostu na poziomie 19,5% ze względu na rosnącą liczbę podłączonych do sieci samochodów i pojazdów elektrycznych.
Over-the-Air (OTA) zmienia branżę motoryzacyjną. Aplikacje obejmujące aktualizacje oprogramowania, diagnostykę na żywo i gromadzenie danych mają nie tylko szansę zapewnić ogromne oszczędności, ale także stwarzają wiele nowych możliwości pozwalających zdobyć większe zaufanie klientów. Aplikacje oferują zdalne wsparcie dzięki centrom pomocy technicznej oraz doradztwo klientom w czasie rzeczywistym na temat konieczności wizyty w warsztacie. Poza tym, aplikacje
diagnostyczne używane w warsztacie mogą poprawić wydajność testerów diagnostycznych.
W warsztatach niezbędne są spójność, prostota i współpraca. Era cyfryzacji to także era wymiany danych, która może również przynosić wartość dodaną. Branża potrzebuje rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, które zaradzą niskiej wydajności i zaczną automatyzować proces decyzyjny. Tylko automatyzacja może przyczynić się do osiągnięcia odpowiednich wyników i zadowolenia użytkowników.
Rozwój technologii, dzięki którym możemy czerpać wiedzę z bardzo dużych zbiorów różnorodnych danych, zapewnił zupełnie nowe możliwości i pozwolił osiągnąć jeszcze wyższy poziom korzyści dla przewoźników i flot. Rozwój dotyczy dostępu do danych i ich przetwarzania, oraz możliwości generowania wiarygodnych prognoz w czasie rzeczywistym i wykorzystywania ich do automatyzacji procesu decyzyjnego dotyczącego floty lub kierowców.
Za przykład można podać paliwo. Od dłuższego czasu dostarczamy raporty i analizy, które pozwalają nam zmniejszyć całkowite zużycie paliwa. Obecnie możemy pójść znacznie dalej, zestawiając dane o pojazdach i kierowcach, informacje o transporcie, takie jak miejsce docelowe i zmiany cen paliwa, aby w czasie rzeczywistym doradzać kierowcy na temat tego, gdzie, kiedy i jaką ilość oleju napędowego musi zatankować. Wszystko to w celu zmniejszenia kwoty za rachunek za
paliwo na koniec miesiąca.
Powyższy przykład dotyczy paliwa, ale dane można wykorzystać podczas podejmowania innych decyzji, np. dotyczących czasu odpoczynku, zmiany trasy lub wybrania najlepszego miejsca parkingowego. Serwisowanie zapobiegawcze i połączone zarządzanie oponami to dwa inne źródła optymalizacji kosztów
operacyjnych powiązanych z pojazdem. Dodatkowe zwiększenie oszczędności możliwe jest przy zarządzaniu całą flotą pojazdów użytkowych. Przykładowo, można lepiej dysponować pojazdami, optymalizować wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i doprowadzić do automatyzacji procesów.
Są to kluczowe rozwiązania poszukiwane przez floty i przewoźników. Gdy przyjrzymy się przedsiębiorstwom sektora rolniczego, możemy zobaczyć duży wpływ tych działań. Zapobiegawcze serwisowanie pojazdów jest niezwykle cenne dla przedsiębiorstw, gdyż zapewnia ciągłość pracy. Dzięki niej można wykluczyć najgorszy scenariusz — awarię maszyn rolniczych w kluczowym momencie, np. w czasie zbiorów, co mogłoby spowodować ogromne straty finansowe.
Zapobiegające powyższej sytuacji rozwiązanie w zakresie łączności jest bardzo korzystne pod względem kosztów — nie tylko pomaga uniknąć wysokich kosztów napraw i długich wizyt w warsztatach, ale też uniknąć przestojów.