Rośnie zaangażowanie polskich firm w elektromobilność | MOTOFAKTOR

Rośnie zaangażowanie polskich firm w elektromobilność

person Redakcja 18/09/2020

Firmy znane dotąd z wytwarzania technologii dla tradycyjnego sektora motoryzacji, coraz chętniej inwestują w produkty i usługi związane z elektromobilnością.

Sektor ten nad Wisłą rozwija się wielotorowo: niedawno zaprezentowano prototypowe wersje Izery, czyli pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Powoli, ale konsekwentnie rozbudowywana jest infrastruktura do ładowania i serwisowania tego typu pojazdów. Producenci samochodów elektryfikują swoje gamy modelowe. Coraz częściej w łańcuchu dostaw do tych pojazdów uczestniczą polskie zakłady produkcyjne. Niektóre z nich zrzeszone są w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM). Już dziś wiele z nich uczestniczy w projektach badawczo-rozwojowych oraz w procesach komercjalizacji ich wyników.

 

Na rynku “automotive” zauważalny jest wzrost zaangażowania spółki PZL Sędziszów w rozwój technologii na rzecz elektromobilności. Spółka dotychczas kojarzona tylko z produkcją filtrów, dziś poprzez własną markę “Battery Guru”, rozwija swoje kompetencje w zakresie projektowania i produkcji baterii litowo-jonowych, akumulatorów oraz ładowarek Li-On i Li-Poly, nie tylko dla motoryzacji, ale także dla wielu innych gałęzi przemysłu. Produkty te są stosowane m.in. w skuterach elektrycznych, robotach, pojazdach typu “micro-car”, rowerach elektrycznych, deskorolkach elektrycznych, dronach, elektrycznych wózkach dla osób niepełnosprawnych oraz w jednostkach pływających.

 

Sanok Rubber Company – producent wyrobów gumowych stosowanych w systemach uszczelnienia karoserii i systemach zawieszenia samochodów, prowadzi prace rozwojowe w kierunku redukcji masy swoich wyrobów, poprzez zastosowanie materiałów o niskim ciężarze właściwym, a także w zakresie rozwoju własności dynamicznych wyrobów do zastosowania w zawieszeniach samochodów elektrycznych.

 

Firma Novol, która produkuje materiały dla lakiernictwa samochodowego, deklaruje zainteresowanie innowacjami w dziedzinie specjalnych powłok dla “elektryków” i pojazdów autonomicznych, które będą mogły poprawić funkcjonalności komunikowania się pojazdów między sobą.

 

Firmy INTAP Advanced Technology i ROMA rozwijają z kolei lekkie technologie kompozytowe.

 

To zaledwie kilka przykładów zebranych spośród firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.

 

Coraz więcej mówi się także o zastosowaniu materiałów z recyklingu przy produkcji elementów do samochodów elektrycznych. Wśród członków PGM również prowadzone są przygotowania do realizacji takiego projektu.

 

Przedstawiciele branży dostrzegają ważną rolę Sieci Badawczej Łukasiewicz, w tym w szczególności instytutów skupionych w grupie “inteligentna mobilność”, jako animatora procesów przemian wśród polskich producentów części do pojazdów. Łukasiewicz realizuje projekty badawcze z obszarów inteligentnej i sprawnej infrastruktury logistycznej, innowacyjne koncepcje związane z mobilnością oraz rozwiązania sieciowe.

 

Ważnym elementem są także badania w obszarze elektromobilności, w tym m.in.: innowacyjne środki transportu, magazynowanie i przetwarzanie energii (ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory). Wśród innych tematyk badawczych znajdują się także innowacyjne materiały w środkach transportu, sensory fizyczne i chemiczne oraz lotnictwo.

 

Osobną grupę stanowią technologie wodorowe, w tym m.in. magazynowanie, ogniwa wodorowe i czystość paliwa. W Łukasiewicz-PIMOT funkcjonuje m.in. Zakład Elektromobilności, który realizuje prace badawcze i rozwojowe w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i systemów wsparcia kierowcy (ADAS).

Wspieranie przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej poprzez udział w projektach B+R na rzecz rozwoju technologii, testowanie i certyfikacje wyrobów i systemów zarządzania oraz homologacje są misją Instytutu Łukasiewicz-PIMOT. Podejmowane i rozwijane inicjatywy są zgodne z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dziś Łukasiewicz-PIMOT jest inicjatorem różnych projektów, w ramach których będą rozwijane i testowane technologie i innowacje na rzecz motoryzacji, w tym elektromobilności. Zaledwie kilka dni temu NCBiR rozstrzygnął pierwszy etap konkursu na wyłonienie konsorcjów, które zaprojektują i zbudują uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym - #eVAN. Wśród laureatów tego konkursu znalazło się konsorcjum stworzone m.in. przez AUTOSAN, Sieć Badawczą Łukasiewicz (w tym Łukasiewicz-PIMOT) oraz CADWAY Automotive. Aktywny udział w realizacji projektu wezmą również inni członkowie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej. Witold Luty Dyrektor Instytutu Łukasiewicz-PIMOT

 

Zaangażowanie CADWAY Automotive w projekcie #eVan nie jest zaskoczeniem dla przedstawicieli branży. Przedsiębiorstwo od kilku lat jest bardzo mocno osadzone w elektromobilności. Firma ma doświadczenie w projektowaniu pojazdów elektrycznych dla zachodnich koncernów i startupów. Ma na swoim koncie osiągnięcia w zakresie integracji napędów hybrydowych, integracji elektrycznej oraz mechanicznej pakietów bateryjnych, rozwoju kontrolerów i systemów dystrybucji HV.

Niezwykle cieszy, że firmy zrzeszone w PGM coraz intensywniej zacieśniają współpracę między sobą - wzajemnie wciągają się w nowe projekty i wspólnie rozwijają nowe technologie. I tak np. CADWAY Automotive zaangażował firmę MICHAEL do współpracy przy zaprojektowaniu i wykonaniu lekkiej ramy do samochodów elektrycznych dla zachodniego klienta, a Łukasiewicz-PIMOT wspólnie z PZL Sędziszów będzie rozwijał technologie baterii do pojazdów elektrycznych. Bartosz Mielecki dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej

 

Znakomitym poligonem, na którym coraz więcej polskich producentów będzie mogło pozyskiwać i rozwijać nowe technologie, są takie projekty jak wspomniane #eVAN, czy Izera. Tym bardziej, jeżeli będą one rozwijane we współpracy z instytutami naukowymi i z zagranicznymi partnerami.

Nie ma co się obrażać, że tworzenie polskich pojazdów zaczyna się od zagranicznej platformy, czy w oparciu o zagraniczne technologie. To dzięki mądremu zarządzaniu pozyskiwaniem i rozwijaniem wykorzystywanych tam technologii i własności intelektualnej, rodzimi producenci będą mogli na nich rozwijać swoje kompetencje, niemal natychmiast komercjalizując je na istniejących pojazdach, a zdobyty know-how będą mogli następnie wykorzystywać też w projektach realizowanych dla innych zagranicznych koncernów, równocześnie wznosząc się coraz wyżej w łańcuchach dostaw. Adam Sikorski prezes PGM

PGM, jako największa polska organizacja zrzeszająca wyłącznie polskich producentów z branży motoryzacyjnej została zaproszona przez spółkę ElectroMobility Poland do współtworzenia łańcucha dostaw do Izery. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zainicjowanie przez PGM dialogu miedzy twórcami Izery i polskim przemysłem motoryzacyjnym.

Jednym z fundamentalnych założeń projektu IZERA jest wykorzystanie potencjału polskich firm i instytutów badawczych i ich awans w łańcuchu dostawców dla branży. Zależy nam na bezpośrednim kontakcie z branżą i zaprezentowanie jej zarówno prototypów jak i samego modelu biznesowego realizacji projektu. Piotr Zaremba Prezes ElectroMobility Poland

 

I tak już 28 i 29 września 2020 r. na terenie instytutu Łukasiewicz-PIMOT odbędą się dwa spotkania w których weźmie udział ponad 100 polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych oraz polskich firm inżynieryjnych. Spotkanie z twórcami Izery zostanie połączone z prezentacją na żywo jej prototypów. Ale co jeszcze ważniejsze, w trakcie wydarzenia, zostanie zaprezentowany przedstawicielom branży także model biznesowy realizacji tego projektu, główne założenia jego masterplanu technicznego oraz założenia technologiczne i perspektywy współpracy EMP z polskimi dostawcami.

 

Źródło: PGM

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).