W 2012 roku eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych z Polski do Rosji wzrósł aż o 20 proc. Co jest przyczyną tego trendu?

Takie dane opublikowała firma Exact Systems, zajmująca się kontrolą części motoryzacyjnych, porównując rok 2012 z 2011. Zdaniem przedstawicieli tej firmy, wpływ na tą sytuację ma fakt, że polskie produkty mają dobrą opinię u rosyjskich konsumentów. Z tym zdaniem tylko częściowo zgadzają się reprezentanci firm działających na polskim rynku, które eksportują swoje produkty na rynek rosyjski.

Faktycznie, firmy które kupują nasz towar już nauczyły się, że produkt polski jest równie dobry jak ten z Europy Zachodniej, a zwykle jest przy tym tańszy. Natomiast przeciętny kierowca nie ma tej wiedzy i co gorsza, polscy radcy handlowi przy naszych ambasadach i konsulatach, robią niewiele, żeby nasz kraj promować na tamtych rynkach. Janusz Morawski właściciel firmy Janmor, produkującej przewody zapłonowe, która działa na rynku byłych republik radzieckich od ponad 20 lat

 

Skąd jednak taki wzrost?

To konsekwencja szybkiego rozrostu rosyjskiego parku samochodowego, który w ciągu kolejnych 3-4 lat z 35 mln pojazdów zwiększy się do ok. 50. Piotr Wajszczyk Market Manager Central Europe w firmie Philips

 

Więcej samochodów na drogach to większe zapotrzebowanie na części, dzięki czemu polskim firmom łatwiej jest się przebić ze swoją ofertą.

Dodatkowo, specyfika prowadzenia biznesu w Rosji jest prostsza niż w Polsce, bo rynek jest tam mniej rozwinięty i sposoby walki konkurencyjnej są tam mniej zaawansowane. Piotr Wajszczyk

 

Są też i specyficzne lokalne problemy. Rosja nie należy do Unii Europejskiej i obrót częściami motoryzacyjnymi hamowany jest przez bariery celne. W przypadku żarówek samochodowych cło wynosi od 15 do 20 proc. wartości towaru, ale nie mniej niż 6 euro centów na żarówce. To stawki wyższe niż te występujące na innych kierunkach eksportu poza UE.

Bariera celna jest jednak bardziej problemem importera, czyli w naszym przypadku naszych rosyjskich kontrahentów. No i cła są równe dla wszystkich firm z UE, więc polskie towary nie są dyskryminowane. Mirosław Węgrzyn dyrektor handlowy firmy AMP Paradowscy

 

Firma ta jest obecna na rynku rosyjskim od ponad 10 lat i stale rozszerza sprzedawany tam asortyment – ostatnio także poza branżę motoryzacyjną, dostarczając zawory do silników lokomotyw spalinowych.

 

Do tego dochodzą też – nazwijmy to – różnice kulturowe w prowadzeniu biznesu. O tych aspektach przedstawiciele niektórych firm mówią nam tylko nieoficjalnie (“off the record”), narzekając między innymi na uznaniowe decyzje rosyjskich celników i innych urzędów państwowych oraz panującą w nich korupcję.

Nie jest łatwo, ale jeśli już opanujemy tamtejsze procedury celne, administracyjne czy certyfikacyjne, możemy spokojnie funkcjonować. Warunkiem koniecznym jest posługiwanie się językiem rosyjskim - czy to w kontakcie z urzędnikami, czy kontrahentami. Jarosław Kaflak Area Sales Manager firmy FTE
W naszym segmencie obserwujemy coraz silniejszą konkurencję lokalnych rosyjskich producentów. Janusz Morawski

 

Z drugiej strony, widzi potencjał do dalszych wzrostów.

Wiele polskich firm wcześniej w ogóle ignorowało ten rynek, teraz to się zmieni, a najwięksi będą wytyczać kierunek. Janusz Morawski

 

Wśród tych największych warto wymienić właśnie firmę FTE.

My tak naprawdę rozpoczynamy wdrażanie swojego asortymentu i marki na rynku rosyjskim, więc notujemy wzrosty, tym bardziej że nacisk kładziemy na sprzedaż części do samochodów osobowych. Jarosław Kaflak

 

Niezależny eksperci firmy Frost&Sullivan wskazują właśnie na Rosję jako na jeden z rynków, gdzie w bieżącej dekadzie najszybciej będzie rozwijał się motoryzacyjny aftermarket. Z punktu widzenia polskich firm jest to praktycznie jedyny rynek, na którym mogą one prowadzić ekspansywną działalność z racji geograficznej bliskości.

 

Zdjęcie: Dreamstime.com

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl