Rok pełen wyzwań na rynku części – wywiad z prezesem Inter Cars | MOTOFAKTOR

Rok pełen wyzwań na rynku części - wywiad z prezesem Inter Cars

Rok 2025 przyniósł branży motoryzacyjnej sporo wyzwań - od spadków cen części, przez rosnące koszty prowadzenia działalności, po silną konkurencję i spowolnienie popytu na wielu rynkach. O tym, jak w tych warunkach odnajduje się największy dystrybutor części w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, jakie trendy kształtują rynek oraz jakie są plany rozwoju na 2026 rok, redaktor naczelna Motofaktor.pl Joanna Piszcz rozmawia z Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars.

  • 2025 to jeden z trudniejszych okresów po pandemii. 
  • Aftermarket stał się polem silnej walki cenowej.
  • Lojalność warsztatów wobec dystrybutora rośnie.
  • W 2026 roku Inter Cars planuje ekspansję w Europie Zachodniej.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Jak oceniają Państwo sytuację na rynku dystrybucji części w 2025 roku?

2025 rok to jeden z cięższych okresów w czasie po pandemii. Deflacja w cenach części, inflacja w gospodarce dotykająca koszty prowadzenia działalności oraz sytuacja ekonomiczna spowodowały ograniczenie popytu i silną walkę konkurencyjną na wielu rynkach. Inter Cars jest obecny na wielu rynkach i widzimy podział na kraje z wolniejszą dynamiką sprzedaży (Polska, kraje Bałtyckie, Czechy) i pozostałe, gdzie notujemy większą dynamikę. Wpływ ma na to oczywiście również sytuacja konkurencyjna na danym rynku. Z dostępnych danych wnioskujemy, że kierowcy cały czas używają samochodów na podobnym poziomie jak w latach ubiegłych, bieżący poziom elektryfikacji nie wpływa znacząco na park samochodowy, a więc w perspektywie najbliższych kilku lat rynek powinien by stabilny.

Jak kształtowały się ceny części – czy producenci i dystrybutorzy byli zmuszeni do podwyżek?

Średnie ceny części motoryzacyjnych spadły w 2025 roku. Przyczyna leży głównie po stronie producentów komponentów, którzy w bieżącym roku stracili znaczne wolumeny na OE. Aftermarket stał się polem bitwy o zachowanie mocy produkcyjnych, a w związku z tym również polem silnej walki cenowej. Ograniczony popyt zmusił również wielu dystrybutorów do konkurowania ceną, co wpłynęło na poziom marż na całym rynku. Druga połowa roku to już znacznie większa świadomość i stopniowy wzrost cen rynkowych. Bieżąca sytuacja będzie miała daleko idące konsekwencje dla wielu dystrybutorów i producentów części. Spodziewamy się w najbliższym czasie dalszej konsolidacji. Mniejsi i słabsi gracze będą stopniowo tracili udziały lub znikali z rynku.

Jak duży wpływ miały zmiany technologiczne (elektryfikacja, ADAS, digitalizacja katalogów) na sprzedaż?

Od wielu lat jesteśmy świadkami ciągłego rozwoju technologii. Żadna z tych technologii nie zrewolucjonizowała rynku motoryzacyjnego w krótkim czasie. Do wymienionych w pytaniu trendów dodał bym również silny wzrost udziału nowych chińskich producentów samochodów. Zmiany technologiczne jak elektromobilność mogą mieć gwałtowny wpływ na producentów pojazdów oraz części, ale wpływ na rynek aftermarket jest bardzo powolny i rozłożony w czasie. Robimy dużo w Inter Cars, aby być gotowymi na przyszłość i mieć nie tylko ofertę części do naprawy nowoczesnych pojazdów, ale również narzędzia, szkolenia, systemy diagnostyczne itd. Naszą misją jest wspieranie niezależnych warsztatów samochodowych i ciągłe podnoszenie kompetencji, abyśmy wspólnie mogli naprawiać każdy pojazd niezależnie od jakiego producenta pochodzi i w jaką technologię jest wyposażony.

Jak wyglądała współpraca z warsztatami – czy rośnie lojalność w sieciach serwisowych?

Udziały Inter Cars w praktycznie każdym rynku na którym działamy rosną. Nasz główny klient to niezależny warsztat samochodowy. Prawie 80% naszej sprzedaży idzie bezpośrednio do specjalisty, który montuje daną część w pojeździe. Z tego wynika, że specjaliści doceniają naszą ofertę i poziom obsługi. Lojalność wynika z serwisu jaki oferujemy dla warsztatu i będziemy dalej mocno pracować nad rozwojem naszej oferty oraz wszystkich usług dodanych.

Które segmenty części radziły sobie najlepiej?

W okresie 2025 części do samochodów osobowych wykazują wyższą dynamikę niż części do samochodów ciężarowych czy motocykli. W Inter Cars najlepiej radziły sobie części eksploatacyjne, części wizualne, oleje, opony i wyposażenie warsztatów.

Jakie inwestycje planują Państwo w 2026 roku?

Najważniejszym punktem w rozwoju jest ciągła poprawa i rozwój istniejącej oferty i procesów. Wiemy, że technologia daje nam coraz to większe możliwości, aby jeszcze poprawić jakość współpracy pomiędzy warsztatami i Inter Cars. Będziemy kontynuowali rozwój naszego głównego narędzia do kontaktu z klientem, a więc Inter Cars e-Catalog. Mocno inwestujemy w segment Off Higway, a więc ofertę i kompetencje do maszyn rolniczych oraz budowlanych. Jeśli chodzi o ekspansję geograficzną, to w 2026 kontynuujemy rozwój w zachodniej Europie. Pojawią się lokalizacje Inter Cars w Niemczech, Austrii oraz Włoszech. Nowy kraj, w którym planujemy uruchomienie sprzedaży bezpośredniej to Kosowo.

Zdjęcia: Inter Cars