Rodzaje paliwa w nowych autach - dane ACEA za 2020 r. | MOTOFAKTOR

Rodzaje paliwa w nowych autach - dane ACEA za 2020 r.

W Q4 2020 r. prawie co szósty samochód osobowy zarejestrowany w UE był pojazdem doładowywanym elektrycznie (16,5%).

Ogółem w 2020 r. hybrydowe pojazdy elektryczne stanowiły 11,9% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w całej UE, w porównaniu z 5,7% w 2019 r. W zeszłym roku popyt na pojazdy zasilane energią elektryczną odnotował podobny wzrost, stanowiąc 10,5% wszystkich rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej, w porównaniu z 3,0% udziałem w rynku rok wcześniej.

 

Chociaż ogólny spadek liczby rejestracji samochodów o 3 miliony sztuk w wyniku COVID-19 najmocniej uderzył w pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, w 2020 r. sprzedaż samochodów w UE nadal dominowały konwencjonalne rodzaje paliwa, jeśli chodzi o udział w rynku (75,5%).

Pojazdy spalinowe

Od października do grudnia 2020 roku sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla i benzyną odnotowała znaczne straty. Liczba pojazdów z silnikiem wysokoprężnym zarejestrowanych w UE spadła o 23,0% do 730 837 sztuk, przy czym większość rynków UE odnotowała spadki. W rezultacie udział oleju napędowego w rynku samochodowym zmniejszył się z 30,5% w czwartym kwartale 2019 r. do 25,4% w tym samym okresie w 2020 r. – obniżając całoroczny udział w rynku oleju napędowego do 28%.

 

Popyt na samochody benzynowe spadł jeszcze bardziej (-33,7%), z ponad 1,7 mln sztuk w 2019 r. do 1,2 mln w czwartym kwartale 2020 r. W rezultacie udział w rynku ogólnounijnym wyniósł 40,6%, z 56,6%. w ostatnim kwartale 2019 r. Z wyjątkiem Irlandii na wszystkich rynkach UE odnotowano w tym trzymiesięcznym okresie spadki rejestracji samochodów benzynowych, w tym na czterech głównych. Jednak w 2020 r. benzyna nadal stanowiła prawie połowę (47,5%) całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W czwartym kwartale liczba rejestracji pojazdów doładowywanych elektrycznie (ECV) w UE wzrosła ze 130 992 sztuk w 2019 r. Do prawie pół miliona (+ 262,8%), po raz pierwszy przewyższając wolumen sprzedaży hybrydowych samochodów elektrycznych. Ten silny wzrost popytu na pojazdy elektryczne na baterie (BEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV) – przy wzroście liczby rejestracji odpowiednio o 216,9% i 331,0% – był w dużej mierze spowodowany bodźcami rządowymi dla pojazdów o niskiej i zerowej emisji. Rzeczywiście, niektóre z największych wzrostów odnotowano w krajach o najbardziej hojnych zachętach. Na przykład w Niemczech rejestracje BEV wzrosły o ponad 500% w ostatnim kwartale 2020 r.

 

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotowały równie imponujący wzrost w czwartym kwartale, a sprzedaż podwoiła się (+ 104,7%) z 212 612 sztuk w 2019 r. do 435 260 w ubiegłym roku, co stanowi 15,1% rynku samochodowego w UE. Po raz pierwszy od stycznia do grudnia 2020 roku w UE sprzedano ponad milion sztuk samochodów osobowych z napędem hybrydowym (1 182 792) i ładowanych elektrycznie (1 045 831).

 

Rejestracje samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi – etanolem (E85), gazem płynnym (LPG) i gazem ziemnym (NGV) – wzrosły w czwartym kwartale o 19,6% do 69 877 sztuk w UE. Wynikało to głównie ze znacznego wzrostu sprzedaży samochodów zasilanych LPG (+ 69,5%), przy jednoczesnym zmniejszeniu rejestracji pojazdów na gaz ziemny w tym samym okresie (-35,3%).

 

Wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym (APV) łącznie stanowiły 34,0% unijnego rynku samochodowego w czwartym kwartale, przy czym łącznie zarejestrowano prawie milion sztuk (wzrost o 143,9% w porównaniu do 2019 r.). Z wyjątkiem Cypru, rejestracje APV wzrosły w całej UE od października do grudnia 2020 r.

 

Biorąc pod uwagę największe rynki samochodowe, największe wzrosty odnotowały Niemcy (+ 236,6%), Francja (+ 156,7%) i Włochy (+ 108,9% ); wszystko to dzięki wyjątkowemu wzrostowi sprzedaży samochodów elektrycznych na baterie oraz samochodów hybrydowych typu plug-in pod koniec roku.

 

Źródło: ACEA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).