Retrofity LED (coraz bardziej) legalne | MOTOFAKTOR

Retrofity LED (coraz bardziej) legalne

person Adrian Januszkiewicz 9/07/2021

Producenci oświetlenia samochodowego czynią starania, żeby retrofity LED w oświetleniu zewnętrznym zalegalizować i to się stopniowo udaje.

Aktualne przepisy prawne wciąż nie zezwalają na stosowanie w oświetleniu zewnętrznym pojazdu na drogach publicznych retrofitów LED, zamiast przypisanych do niego żarówek halogenowych. Mimo to producenci nie czekają biernie na zmiany prawne, a sami podejmują kroki, aby zmienić stan rzeczy na lepszy.

 

Retrofity LED powstały z myślą, żeby stosować je w oświetleniu samochodowym zamiast tradycyjnych żarówek halogenowych, ponieważ są rozwiązaniem bardziej nowoczesnym. Ich konstrukcja jest trwalsza i generują lepsze światło od swoich halogenowych odpowiedników. Prawo mówi jednak, że ich stosowanie jest powszechnie dozwolone wyłącznie w przypadku oświetlenia wewnętrznego pojazdu. W przypadku oświetlenia zewnętrznego jest to tylko dozwolone, gdy pojazd porusza się po bezdrożach, a nie drogach publicznych. Dlaczego?

 

Jednym słowem: homologacja. Chociaż retrofit danej żarówki halogenowej może w jednym pojeździe przynieść pożądane efekty, to w innym już niekoniecznie, co dla Motofaktor.pl potwierdzili eksperci ITS. To może wpływać zarówno na komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Organy prawodawcze nie podejmują zdecydowanych kroków, aby ustanowić nowe przepisy zezwalające na stosowanie retrofitów LED w zewnętrznym oświetleniu pojazdu zamiast żarówek halogenowych, mimo tego, że producenci stale te retrofity rozwijają.

 

W związku z tym, to producenci oświetlenia wzięli sprawy w swoje ręce, czego owoce możemy oglądać od niemal roku. W październiku 2020 r. firma OSRAM oficjalnie ogłosiła, że rozpoczęła we współpracy z niemieckim KBA (Kraftfahrt Bundesamt – Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego) testy swoich retrofitów (zastępujących samochodowe żarówki H7), które w ograniczonym stopniu zostały dopuszczone do użytkowania na niemieckich drogach publicznych. Warunek postawiono taki, że kierowca musi mieć przy sobie wydrukowany certyfikat, który będzie zaświadczał, że LED-owe oświetlenie w jego samochodzie przeszło odpowiednie testy i zyskało aprobatę KBA do stosowania na drogach publicznych w Niemczech. Bez niego oświetlenie uznawane jest za nielegalne, za co kierowca ponosi odpowiedzialność prawną.

 

Niedługo potem do powyższego rozwiązania odnieśli się eksperci ITS, którzy zaproponowali przy tym własne remedium na problem legalności retrofitów, jakim byłoby badanie konkretnej pary zamiennik-reflektor już na pojeździe za pomocą analizatora świateł, co miałoby jeszcze uprościć cały proces w porównaniu z działaniami OSRAM w Niemczech.

 

Kolejny krok wykonał już Philips, którego rozwiązaniom retrofitowym  przyjrzeli się specjaliści z Korea Automobile Testing & Research Institute. W wyniku prac i testów wydali oni werdykt dopuszczający stosowanie retrofitów H7 na drogach publicznych Korei Południowej. Jakiś czas później, tak jak OSRAM, Philips uzyskał zgodę na stosowanie swoich retrofitów LED w Niemczech.

 

Sprawy idą jednak dalej. W minionym tygodniu firma OSRAM ogłosiła, że jako pierwszy producent retrofitów LED, uzyskała dopuszczenie do ich stosowania na drogach w Austrii. Oczywiście dotyczy to wyłącznie wybranych modeli samochodów.

 

Niemcy, Korea Południowa, Austria… Kto będzie następny? Może Polska? Z czasem się przekonamy. Pewne jest jednak to, że producenci retrofitów LED nie próżnują i robią co w ich mocy, żeby ich produkty mogły być stosowane na drogach publicznych całego świata i nie jest to syzyfowa praca, co pokazały ich dotychczasowe osiągnięcia.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).