Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych | MOTOFAKTOR

Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach.

Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

 

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

 

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

 

  • Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
  • Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
  • Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
  • Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego – Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie elementu lub elementu sąsiadującego.

 

Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:

 

  1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.
  2. Maskowanie elementów sąsiadujących.
  3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.
  4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.
  5. Czas odparowania lakieru bazowego.
  6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.
  7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego, zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.
  8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.
  9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.
  10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.
  11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.
  12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.
  13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Axalta