Reforma opłat za korzystanie z dróg w UE

person Adrian Januszkiewicz 25/10/2018

Kraje UE nakładające opłaty za korzystanie z dróg w oparciu o czas przejazdu będą musiały przejść na system w oparciu o odległość.

Projekty przepisów mają pomóc w osiągnięciu celów UE w zakresie ograniczenia emisji w sektorze transportu i zapewnić bardziej sprawiedliwe opłaty dla użytkowników dróg. Zasady te regulowałyby opłaty, które państwa członkowskie UE już wprowadziły lub zamierzają wprowadzić na transeuropejskich drogach sieci transportowej.

Przejście w stronę zasady "zanieczyszczający płaci" / "użytkownik płaci"

Aby zapewnić naliczanie opłat za pojazdy w zależności od rzeczywistego wykorzystania dróg i generowanego przez nie zanieczyszczenia, opłaty drogowe nakładane przez państwa członkowskie będą musiały zostać zdystansowane – począwszy od 2023 r. dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i większych samochodów dostawczych (ponad 2,4 tony) i od 2027 r. dla pojazdów lekkich, czyli furgonetek i minibusów.

 

Aby zachęcić do szerszego korzystania z pojazdów przyjaznych dla środowiska, kraje UE musiałyby ustalić różne stawki opłat drogowych w oparciu o emisje CO2.

 

Od 2021 r., jeśli państwo członkowskie zastosuje opłaty za użytkowanie dróg w przypadku pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i większych samochodów dostawczych, należałoby również zastosować “opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych” – opłaty za zanieczyszczenie powietrza lub hałas spowodowane ruchem drogowym. Począwszy od 2026 r., jeżeli opłata za koszty zewnętrzne zostanie naliczona na dowolnym odcinku drogi, trzeba ją będzie również zastosować do innych kategorii pojazdów.

Uczciwe traktowanie wszystkich przewoźników drogowych i kierowców z innych krajów UE

Aby usunąć wyjątki dozwolone zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli państwa członkowskie stosują opłaty drogowe, musiałoby ono obowiązywać do wszystkich pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i większych furgonetek, które są coraz częściej wykorzystywane w operacjach transportu towarowego od 2020 r. Obecne przepisy zezwalają krajom UE na wyłączenie ciężkich pojazdów o dużej ładowności poniżej 12 ton oraz autobusów i autokarów.

 

Nowe zasady pozwoliłyby krajom na ustalanie rabatów, np. dla częstych użytkowników lekkich pojazdów na obszarach, które nie są gęsto zaludnione i na obrzeżach miast.

 

Aby zapewnić, że okazyjni użytkownicy i kierowcy z innych krajów UE będą traktowani sprawiedliwie, w projekcie przepisów określono również limity cen krótkoterminowych “winiet”, które można nałożyć na kierowców samochodów osobowych. Naklejki “winiety” powinny być również dostępne dla krótszych okresów jednego dnia i jednego tygodnia, dodają eurodeputowani.

Dziś Parlament Europejski przyjął ambitne sprawozdanie, aby osiągnąć cel białej księgi w sprawie transportu europejskiego, zmierzający do pełnego zastosowania zasad europejskiej sieci transportu drogowego "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci". Niniejszy wniosek stanowi punkt zwrotny dla europejskiej polityki transportowej, aby lepiej przeciwdziałać emisjom CO2 i zanieczyszczeniom powietrza z sektora transportu drogowego. Christine Revault d'Allonnes Bonnefoy Sprawozdawczyni (S & D, Francja)

Następne kroki

Parlament przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu w sprawie projektu przepisów z 398 za, 179 przeciw i 32 wstrzymującymi się. Aby negocjacje rozpoczęły się z Radą w sprawie ostatecznego brzmienia przepisów, ministrowie UE muszą określić swoje stanowisko.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl