Recykling baterii Li-Ion dużą szansą dla Polski | MOTOFAKTOR

Recykling baterii Li-Ion dużą szansą dla Polski

Kobalt, nikiel, miedź to surowce, które w ok. 100% można odzyskać z częściowo zużytych baterii Li-Ion do aut elektrycznych. By było to możliwe niezbędne są specjalistyczne zakłady, które będą powstawać w Polsce, wpływając na PKB oraz nowe miejsca pracy. O możliwościach i przyszłych inwestycjach przedstawiciele branży będą dyskutować podczas rozpoczynającego się dzisiaj w Łodzi Kongresu Nowej Mobilności, który potrwa do środy.

 

 

 

 

 

Baterie do samochodów elektrycznych są projektowane i produkowane tak, by można było je użytkować przez kilkanaście lat. Pierwiastki takie jak kobalt, nikiel i miedź, będące składowymi baterii mogą być odzyskiwane w niemal 100%. Recyklingowi poddawane są także pozostałe elementy. W całej jednostce bateryjnej samochodu aż 1/3 jej wagi przypada ma obudowę, wykonaną z aluminium, która także podlega procesowi ponownej obróbki. Po przeprowadzeniu procesu przetwarzania baterii litowo-jonowej uzyskujemy aluminium i miedź oraz czarną masę, w której skład wchodzi kobalt, nikiel, lit, mangan oraz grafit.

 

Sektor bateryjny stał się kluczowym obszarem polskiej gospodarki. Wartość eksportu baterii już teraz stanowi ponad 2% PKB Polski, a w najbliższych latach przewidywany jest dynamiczny wzrost. Z perspektywy firm operujących w Polsce znacznym potencjałem dla dalszego rozwoju jest recykling baterii. Chociaż badania szacują żywotność akumulatorów li-ion na 12 lat, to niezbędne są działania, które jeszcze bardziej przyczynią się do ochrony środowiska. Obecna technologia pozwala na odzyskanie do 95% materiału po przetworzeniu baterii litowo-jonowych oraz do 98% ponownego przetworzenia materiału z baterii. Wraz z rozwojem elektromobilności w Europie stwarza to szanse na uruchamianie nowych zakładów, a tym samym stworzenie wielu nowych miejsc pracy – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywach (PSPA).

 

Szacuje się, że czas eksploatacji baterii litowo-jonowej to 10-12 lat. Zgodnie z regulacjami 100% baterii litowo-jonowych – zarówno samochodowych, jak przemysłowych – musi być poddane recyklingowi. Przybywać będzie zatem firm i zakładów, które będą przerabiać zużyte baterie, tym bardziej że ceny metali, z których są zbudowane, zwłaszcza metali ziem rzadkich, systematycznie rosną.

 

Z badań niemieckiego think tanku Agora wynika, że do 2030 r. 10% surowców potrzebnych do produkcji samochodów elektrycznych będzie pochodzić z recyklingu, a w 2050 r. ich udział może wzrosnąć do 40%. Odzysk surowców wtórnych będzie się także rozwijał w Polsce, tworząc nową branżę, która została ujęta w Polityce Przemysłowej Polski. Instalacje pilotażowe funkcjonują już w Europie Zachodniej oraz Skandynawii. Jest to dobry moment by w kraju, który jest największym europejskim producentem ogniw litowo-jonowych dla branży automotive rozwijać procesy recyklingu. Rozwój technologii recyklingu sprawi, że wysokonapięciowe ogniwa wpiszą się w ekologiczny trend tworzenia zamkniętego obiegu produkcji i eksploatacji.

 

Pozycja Polski w zakresie produkcji baterii litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych sprawia, że oczywistym wyborem dla firm będzie rozwój zakładów recyklingu na terenie kraju. Spółka Rare Metals rozpoczęła budowę zakładu przetwarzania baterii litowo-jonowych, komponentów do ich produkcji oraz rozszerza ofertę o kompleksową obsługę całego segmentu elektromobilności i Automotive. Dodatkowo w ramach współpracy podpisana została z Akademią Górniczo Hutniczą z Krakowa umowa o współpracy w zakresie utworzenia nowoczesnego Centrum Badawczo Rozwojowego w ramach, którego ulepszane będą technologie recyklingu w zakresie poprawy, jakości pozyskiwanej tzw. masy czarnej zawierającej kluczowe pierwiastki jak lit, kobalt. Będzie to również miejsce szkolenia nowych kadr. Ideą i misją Rare Metals jest dążenie do gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) – komentuje Robert Makieła, Dyrektor Zarządzający RareMetals.

 

Pozycja Polski w zakresie produkcji baterii litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych sprawia, że oczywistym wyborem dla firm będzie rozwój zakładów recyklingu na terenie kraju. Choć technologia odzysku jest jeszcze dopracowywana, to już teraz Polska ma szanse stać się lokalnym liderem tego sektora.

 

O możliwościach jakie stoją przed krajowym rynkiem rozmawiać będą branżowi eksperci podczas ruszającego dzisiaj Kongresu Nowej Mobilności, który potrwa do 14 września w EC1 Łódź – MIASTO KULTURY. Równolegle z nim odbędą się wydarzenia towarzyszące: Polish Battery Day 2.0, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum – poświęcone najważniejszym wyzwaniom sektora, w tym m.in. roli Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii litowo-jonowych, popularyzacji technologii wodorowych ogniw paliwowych w transporcie czy kwestiom związanym z masową elektryfikacją firmowych flot.

 

Źródło: PSPA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).