Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny pod koniec kwietnia za pierwszy kwartał 2025 r., w marcu br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,5% wyższa niż przed rokiem (kiedy notowano spadek o 5,6%), a w porównaniu z lutym br. wzrosła o 8,6%. W okresie styczeń-marzec br. produkcja sprzedana przemysłu była o 0,9% wyższa niż w analogicznym okresie 2024 r. (wówczas notowano spadek o 0,6%).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w marcu br. produkcja sprzedana przemysłu ukształtowała się na poziomie o 3,8% wyższym niż w analogicznym miesiącu ub. roku i o 0,7% niższym niż w lutym br.
Według wstępnych danych w marcu br. wzrost produkcji sprzedanej (w cenach stałych), w stosunku do marca ub. roku, odnotowano w 19 (spośród 34) działach przemysłu, m.in. w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń – o 23,5%, w produkcji metali – o 21,3%, wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny – o 13,3%, wyrobów z metali – o 10,8%, wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych – o 10,2%, pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 9,1%, komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych – o 6,4%, maszyn i urządzeń – o 6,0%.
W marcu br. wzrost produkcji sprzedanej (w cenach stałych), w porównaniu z lutym br., odnotowano w 30 (spośród 34) działach przemysłu, m.in. w produkcji napojów – o 30,8%, wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych – o 21,0%, maszyn i urządzeń – o 18,6%, w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń – o 16,5%, w produkcji wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny – o 13,7%, wyrobów z metali – o 12,2%, pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 11,6%, pozostałego sprzętu transportowego – o 11,1%, artykułów spożywczych – o 10,7%, komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych – o 9,1%.
Analitycy Pekao zwracają uwagę, że w marcu mocno przyspieszyła sprzedaż dóbr trwałego użytku: samochodów (z 5,1 do 18,4% r/r) oraz mebli, RTV i AGD (5,8 do 12,9% r/r), mimo ogólnego spadku sprzedaży detalicznej o 0,3% r/r, minimalnie poniżej prognoz zakładających wzrost o 0,3-0,4% r/r.
W ocenie analityków polska gospodarka urosła w I kwartale o 3,2% r/r, nieco poniżej pierwotnych założeń (3,5%), głównie z uwagi na wolniejszy od zakładanego start inwestycji.
Odbicie w przemyśle widać w notowaniach indeksu giełdowego WIG-MOTO, skupującego spółki z branży motoryzacyjnej notowane na warszawskiej Gieldzie Papierów Wartościowych – przez większość ubiegłego roku indeks „świecił się” na czerwono.
Notowania dwóch polskich dystrybutorów części zamiennych, notowanych na GPW, przeżywają wzloty i spadki, ale od marca zdecydowanie rosną.
Dystrybutorzy nie podali jeszcze oficjalnych wyników finansowych za pierwszy kwartał 2025 r., ale znamy ich wyniki za marzec i kwartalne prognozy. W marcu 2025 roku o 8% wzrosła sprzedaż Grupy Inter Cars w Polsce w porównaniu z marcem 2024 i wyniosła 717 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1164,4 mln zł i był o 10,7% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Z kolei przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars od stycznia do marca tego roku to 3108,9 mln zł, czyli wzrost o 5,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. To dobre dane zwłaszcza w kontekście lutego, gdy przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars był o 2,9% niższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.
Z kolei Auto Partner SA podał, że w marcu 2025 roku szacowane miesięczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 376 577 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku, w którym przychody wyniosły 332 998 tys. zł stanowi wzrost sprzedaży o 13,09%. Spółka szacuje, że w ujęciu narastającym za okres od stycznia do marca br. przychody Grupy Auto Partner wyniosą 1 073 477 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku stanowi wzrost o 7,91%.
Dystrybutorzy podali już ostateczne wyniki za rok 2024. Inter Cars po raz kolejny zwiększył udziały rynkowe i zanotowała sprzedaż na poziomie 19,47 mld zł, co stanowi wrost o 8%. W liście do akcjonariuszy, dołączonym do raportu rocznego, prezes Inter Cars podkreśla, że rynek niezależnych warsztatów samochodowych rośnie w siłę i przewiduje, że kolejne lata spowodują dalszy wzrost rynku kosztem sieci producentów pojazdów, które nie są w stanie zaoferować atrakcyjnej oferty serwisowej dla samochodów starszych niż pojazdy kilkuletnie.
„A średni wiek samochodu w Europie cały czas rośnie. Elektromobilność, która była głośnym hasłem w ubiegłych latach traci na znaczeniu. Pojazdy zasilane energią elektryczną zdobywają udziały rynkowe, ale w znacznie wolniejszym tempie niż było to prognozowane. W Inter Cars sukcesywnie rozwijamy ofertę części, a także szkoleń i wiedzy niezbędnej, aby również te pojazdy utrzymać w ruchu jak najdłużej. Nowym trendem w europejskiej motoryzacji jest rosnący udział nowych chińskich producentów samochodów. Już dzisiaj mamy dostępne podstawowe elementy serwisowe do tych pojazdów zarejestrowanych w krajach, w których prowadzimy działalność i jesteśmy zdeterminowani, aby w najbliższym czasie rozszerzać tą ofertę. Pojazdy nowych chińskich producentów, które dzisiaj trafiają na nasze drogi to głównie klasyczne pojazdy z silnikiem spalinowym oparte na dobrze znanej technologii. Wiele części i komponentów to kopie zachodnich konstrukcji sprzed lat, a więc technologia diagnostyki oraz naprawy tych pojazdów jest w większości dobrze znana. Liczymy, że w rosnącym segmencie napraw i serwisu pojazdów chińskich Inter Cars zdobędzie znacznie większe udziały niż w pojazdach klasycznych zachodnich producentów. Traktujemy ten trend jako dużą szansę” – podkreśla Maciej Oleksowicz.
Natomiast Grupa Auto Partner osiągnęła w 2024 r. przychody ze sprzedaży na poziomie ponad 4,1 mld zł, co oznacza wzrost o 12,6% rok do roku. W samym IV kwartale Grupa przy przychodach na poziomie 994,8 mln zł (+7,9% r/r) osiągnęła zysk netto na poziomie 60,5 mln zł (+19,3% r/r).
„Jesteśmy gotowi na dalszy wzrost – zarówno strategicznie, jak i organizacyjnie. Z pewnością pomoże nam w tym nowe centrum w Zgorzelcu, które jest naszym priorytetem na 2025 r. i stanowi istotny element rozwoju infrastruktury Grupy Auto Partner, dając nam nowe możliwości zarówno operacyjne, jak i dystrybucyjne. Będzie to niezwykle nowoczesne centrum, charakteryzujące się dużą automatyzacją. Z kolei wartość naszych zapasów na koniec roku przekroczyła 1,1 mld zł, co potwierdza skalę naszych ambicji i przygotowań do realizacji kolejnych etapów rozwoju. W odpowiedzi na dynamiczne otoczenie rynkowe planujemy kontynuację działań zmierzających do optymalnego wykorzystania zasobów ludzkich, inwestycje w automatyzację procesów tam, gdzie przyniesie to uzasadnione korzyści ekonomiczne, a także dalszą dywersyfikację działalności. Widzimy potencjał wzrostu zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą, gdzie nasza pozycja systematycznie się umacnia, a baza klientów konsekwentnie się rozszerza” – ocenia Piotr Janta, Wiceprezes Zarządu Auto Partner S.A.
Warto wspomnieć również o wynikach finansowych Grupy MEKO, do które należą Inter-Team i Elit Polska. Grupa poinformowała w lutym br., że wartość sprzedaży netto MEKO wzrosła w okresie styczeń – grudzień 2024 r. o 8% do 18 046 mln SEK, z czego 3% wynikało z przejęcia Elit Polska. Wzrost organiczny wyniósł 4%. Obszar działalności MEKO w Polsce i krajach bałtyckich obejmuje głównie sprzedaż hurtową części oraz działalność oddziałów w Estonii, Łotwie, Litwie i Polsce, gdzie prowadzi się również handel eksportowy.
Mało optymistyczne informacje dotarły z hurtowni częśći zamiennych Gordon. Sąd Rejonowy w Bydgoszczy wydał 7 marca 2025 r. postanowienie o upadłości firmy.
Hurtownia motoryzacyjna Gordon z centralą w Zamościu koło Bydgoszczy rozpoczęła działalność w 1991 roku. Firma założona przez Jacka Gordona mogła pochwalić się blisko 150 placówkami w całej Polsce oraz powierzchnią magazynową o wielkość 35 tys. m2 . Sprzedaż prowadziła również na rynkach zagranicznych, między innymi na Litwie, Łotwie, Estonii, Finlandii, Czechach, Słowacji, na terenie Niemiec.
Sporo zawirowań spowodowały decyzje prezydenta USA Donalda Trumpa dotyczące wprowadzenia dodatkowych ceł na samochody i części zamienne. Pierwotnie Trump zapowiadał wprowadzenie od kwietnia br. 25-procentowych ceł na wszystkie importowane samochody, ale ostatecznie odroczył ich wdrożenie o 90 dni. W efekcie warszawska GPW odnotowała spadki notowań spółek motoryzacyjnych, a premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, aby omówić strategię ochrony polskich interesów gospodarczych.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej z zadowoleniem przyjęła zapowiedź prezydenta Trumpa o zawieszeniu wzajemnych ceł. Ursula von der Leyen dodała, że Unia Europejska pozostaje zaangażowana w konstruktywne negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi, dążąc do bezproblemowego i wzajemnie korzystnego handlu”. Jednocześnie Europa koncentruje się na dywersyfikacji swoich partnerstw handlowych, współpracując z krajami, które odpowiadają za 87% światowego handlu i podzielają nasze przywiązanie do wolnej i otwartej wymiany towarów, usług i idei. Intensyfikujemy nasze działania na rzecz znoszenia barier wewnątrz jednolitego rynku. Kryzys ten pokazał jedno – w czasach niepewności jednolity rynek jest naszą kotwicą stabilności i odporności„ – mówiła Ursula von der Leyen.
Wcześniej Komisja Europejska ogłosiła plan działań dla motoryzacji. Aby utrzymać silną europejską bazę produkcyjną i uniknąć strategicznych zależności, KE udostępni 1,8 mld euro na stworzenie bezpiecznego i konkurencyjnego łańcucha dostaw surowców do produkcji akumulatorów, co ma wesprzeć rozwój europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Według Polskiego Stowaryszenia Nowej Mobilnosci danych z końca marca 2025 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W I kwartale br. ich liczba zwiększyła się o 7201 szt., czyli o 22% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździły 157 362 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 78 853 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 78 509 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 639 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 24 163 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 044 755 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 525 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1437 szt., zaś wodorowe – 88 szt.).
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9342 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 32% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Prezes ElectroMobility Poland (EMP) Tomasz Kędzierski ogłosił nową fazę rozwoju firmy – projekt polskiego samochodu elektrycznego ma ustąpić miejsca szerzej zakrojonej wizji stworzenia nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego.
Northvolt, szwedzki producent akumulatorów, złożył wniosek o upadłość, co zdaniem ekspertów stanowi poważny cios dla europejskich aspiracji w zakresie produkcji baterii do pojazdów elektrycznych.
Wyniki za pierwszy kwartał br, ogłosiła firma LG Energy Solution. Firma odnotowała skonsolidowane przychody w wysokości 6,3 biliona KRW, co oznacza spadek o 2,9% w porównaniu do poprzedniego kwartału, ale wzrost o 2,2% rok do roku. Zysk operacyjny wyniósł 375 miliardów KRW, a marża EBITDA* osiągnęła 20%, co stanowi powrót do rentowności. Zysk operacyjny uwzględnia ulgę podatkową z tytułu IRA w wysokości 458 miliardów KRW.
W pierwszym kwartale LG Energy Solution dokonało realokacji mocy produkcyjnych w Ameryce Północnej, aby lepiej dostosować się do wymagań rynku i sprostać bieżącym niepewnościom. W szczególności firma wstrzymała budowę swojej fabryki baterii do systemów magazynowania energii (ESS) w Arizonie, i zamiast tego zdecydowała się najpierw wykorzystać istniejące moce produkcyjne w zakładzie w Michigan, planując rozpoczęcie produkcji baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) do ESS jeszcze w tym roku, czyli rok wcześniej niż pierwotnie zakładano. Firma jest również w trakcie uruchamiania trzeciego etapu joint venture (JV) z GM w Michigan, co znacząco zwiększy jej obecność na rynku Ameryki Północnej.
W obliczu nadchodzących zmian regulacyjnych, takich jak cła w USA oraz unijny plan działań przemysłowych dla sektora motoryzacyjnego, które mają szeroki wpływ na branżę akumulatorów, LG Energy Solution skoncentruje się w tym roku na optymalizacji operacji i redukcji kosztów, jednocześnie aktywnie realizując strategiczne inicjatywy biznesowe.
Z miesiąca na miesiąc zwiększa się obecność chińskich marek samochodów w Polsce. Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł m.in. premierę JAECOO 7 Super Hybrid, w Polsce zadebiutowała także OMODA 9 Super Hybrid.
Łączna sprzedaż marek OMODA & JAECOO w okresie styczeń – marzec 2025 wyniosła w Polsce niemal 2400 egzemplarzy.
Natomiast BYD wprowadza na polski rynek nowość – kompaktowego SUV-a BYD ATTO 2. Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD, w rozmowie z „Business Insider Polska” podkreśliła, że firma zamierza stać się czołowym graczem w segmencie pojazdów elektrycznych w Polsce, a także znaczącym uczestnikiem całego rynku motoryzacyjnego. Do końca roku planowane jest otwarcie 42 salonów marki w kraju.
Do Polski weszła również marka XPENG. Chiński producent inteligentnych pojazdów elektrycznych zaprezentował trzy modele. Również CHERY konsekwentnie rozwija globalną ekspansję – marka zapowiedziała debiut na rynku europejskim, a jej pierwszym przystankiem będzie Polska. Wejście marki CHERY na polski rynek planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: