RAPORT: rynek motoryzacyjny 2024 | MOTOFAKTOR

RAPORT: rynek motoryzacyjny 2024

  • Produkcja sprzedana przemysłu w Polsce w listopadzie 2024 r. notuje spadki.
  • Notowania WIG-MOTO za 2024 r. też w dół.
  • Wyniki dystrybutorów części zamiennych.
  • Elektromobilność w odwrocie?
  • Ekspansja chińskich marek na polskim rynku.
  • Nasze podsumowania dotyczące rynku motoryzacyjnego można znaleźć TUTAJ
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Gospodarka - spadki w przemyśle

Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2024 r. (w cenach stałych) urosła o 3,1% r/r, niemal trzykrotnie powyżej konsensusu (1,2% r/r). Tym samym sprzedaż w całości odrobiła wrześniowe straty. W ujęciu sektorowym sprzedaż detaliczną – tradycyjnie – wspierała branża motoryzacyjna (28,1% r/r) – zwracają uwagę analitycy Pekao. Wrześniowe straty zostały już w całości odrobione, co nie zmienia faktu, że poziom sprzedaży detalicznej towarów od prawie 3 lat stoi w miejscu.

Źródło: GUS, Pekao Analizy
Źródło: GUS, Pekao Analizy

Sprzedaż detaliczna powtarza scenariusz sprzed miesiąca. Nadal niezmiennie prym wiedzie motoryzacja z rocznym wzrostem sprzedaży bliskim 30%. Po 11 miesiącach sprzedaż detaliczna jest wyższa o 2,7%. Przez cały 2024 r. na jej wynikach ciążyły ceny usług. Wciąż więcej wydajemy na usługi niż towary. Jednocześnie zaczęliśmy również oszczędzać. Pragmatyzmu nauczył nas okres wysokiej zmienności cen i ujemnej, realnej dynamiki wynagrodzeń” – komentuje Mariusz Zielonka, główny ekonomista Konfederacji  Lewiatan.

Według danych GUS w listopadzie 2024 r. produkcja sprzedana przemysłu była niższa o 1,5% w porównaniu z listopadem ub. roku, kiedy notowano spadek o 0,3% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu z październikiem br. spadła o 5,4%. W okresie styczeń–listopad br. produkcja sprzedana przemysłu była o 0,5% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, kiedy notowano spadek o 1,6% w stosunku do porównywalnego okresu poprzedniego roku.

Według wstępnych danych w listopadzie br., w stosunku do listopada ub. roku, spadek produkcji sprzedanej (w cenach stałych) odnotowano w 18 (spośród 34) działach przemysłu, m.in. w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 16,4%, wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych – o 2,3%.

W porównaniu z październikiem br., spadek produkcji sprzedanej (w cenach stałych) w listopadzie br. odnotowano w 27 (spośród 34) działach przemysłu, m.in. w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 11,0%, wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych – o 10,5%.

Ekonomiczne zamknięcie roku zbliża się wielkimi krokami. Gdyby pokusić się o największego niezdecydowanego tego roku to zdecydowanie trzeba wskazać produkcję przemysłową. Ta po październikowym wystrzale, w listopadzie notuje spadek o 1,5% w skali roku. Prognozy przewidywały również tąpnięcie, ale w granicach 0,2%. Największe spadki odnotowało przetwórstwo przemysłowe, najważniejszy dział naszego przemysłu. Także w różnych gałęziach przetwórstwa próżno szukać lepszych wyników niż przed miesiącem. Na skali spadku zaważył fakt mniejszej liczby dni roboczych w listopadzie (o cztery). Korektę pogłębiła motoryzacja, która z wyraźnego plusa w październiku, jak przystało na huśtawkę produkcji, w listopadzie notuje wynik -16,4%” – podsumowuje Mariusz Zielonka

Notowania WIG-MOTO za 2024 r. nie napawają optymizmem

Analiza indeksu giełdowego WIG-MOTO, skupującego spółki z branży, pokazuje burzliwe zmiany notowań w całym 2024 roku. Wzrosty na przemian ze spadkami dały łączny spadek notowań w ciągu całego roku na poziomie minus 15,50%.

wig moto 2024
Źródło: Google Finanse

Podobnie wygląda analiza notowań dwóch polskich dystrybutorów części zamiennych, notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – Inter Cars i Auto Partner SA:

notowania polskich dystrybutorów części zamiennych 2024
Źródło: Google Finanse

Szczegółowe wyniki dystrybutorów części zamiennych

Polscy dystrybutorzy części zamiennych nie opublikowali jeszcze raportów finansowych za 2024 rok, ale sporo możemy się dowiedzieć z raportów za trzeci kwartał i podsumowań wyników za listopad 2024.

Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa Inter Cars odnotowała 7,6% wzrostu skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej za okres 9 miesięcy 2024 roku wyniósł 800 466 tys. zł, co oznacza spadek o 48 402 tys. zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z kolei zysk operacyjny za trzeci kwartał 2024 roku wyniósł 297 524 tys. zł i był niższy o 28 212 tys. zł względem trzeciego kwartału 2023 roku.

Prezentacja Inwestorska IC - Podsumowanie III kwartału 2024
Źródło: Prezentacja Inwestorska IC – podsumowanie III kwartału 2024

W 2024 roku Grupa kontynuowała ekspansję zagraniczną, zarówno w krajach, w których rozwija sprzedaż w oparciu o sieć filialna jak również w krajach, w których prowadzi sprzedaż bezpośrednią do klientów (bez istniejącej sieci dystrybucyjnej). W spółkach zagranicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy otwarto 34 nowych filii.

Grupa kontynuuje inwestycję rozbudowy magazynu w Zakroczymiu oraz rozpoczęła inwestycję w Rumunii, polegającą na przeniesieniu magazynu w Braszowie do nowej lokalizacji oraz robotyzacji większości procesów magazynowych. Dotychczasowe koszty obu inwestycji, poniesione w okresie 9 miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 58 mln zł i 125 mln zł.

Prezentacja Inwestorska IC - podsumowanie III kwartału 2024
Źródło: Prezentacja Inwestorska IC – podsumowanie III kwartału 2024

Z kolei w trzech kwartałach 2024 r. Grupa Auto Partner odnotowała 147,4 mln zł zysku netto (-14,7% r/r). Stan środków pieniężnych na dzień 30 września 2024 wynosił 48,8 mln zł (wobec 33,8 mln zł rok wcześniej), a wskaźnik długu netto/EBITDA pozostawał na bezpiecznym poziomie 1,2. Wynik EBITDA wyniósł blisko 246,6 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej sięgnął 205,8 mln zł.

W listopadzie 2024 roku o 6,4% wzrosła sprzedaż Grupy Inter Cars w Polsce w porównaniu z listopadem 2023 i wyniosła 769,5 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1 197,5 mld zł i był o 7,6% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.

Wyniki Inter Cars po 11. miesiącach 2024 r.

W listopadzie 2024 roku szacowane miesięczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Auto Partner wyniosły 340 273 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, w którym przychody wyniosły 324 656 tys. zł stanowi wzrost sprzedaży Grupy o 4,81%. Spółka szacuje, że w ujęciu narastającym za okres od stycznia do listopada br. przychody Grupy Auto Partner wyniosą 3 839 621 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi ich wzrost o 13,10%.

Auto Partner SA: kilkuprocentowy wzrost w listopadzie 2024

Mijający rok był trudny dla dystrybucji części zamiennych co jest niewątpliwie wynikiem recesji w Europie Zachodniej i załamania rynku OE. „Informacje płynące od producentów części zamiennych dla pierwszego montażu napawają niepokojem. Zwolnienia w wielu koncernach o zasięgu światowym są faktem. Panuje atmosfera wyczekiwania na ożywienie gospodarcze. Wobec zdecydowanego spowolnienia gospodarczego oraz wzrostu kosztów prowadzenia działalności głównym wyzwaniem było utrzymanie poziomu sprzedaży na poziomie pozwalającym na zachowanie rentowności dającym w przyszłości szansę na rozwój.” – mówi Andrzej Parzoch, Wiceprezes Zarządu firmy Martex.

2025 będzie dla firmy Martex rokiem ekspansji

MEKO umacnia pozycję na polskim rynku

MEKO wzmocniło swoją obecność na rynku europejskim m.in. poprzez przejęcie od LKQ w maju 2024 r.. Elit Polska – dystrybutora części samochodowych i wyposażenia warsztatów. Transakcja została sfinalizowana 1 sierpnia br. Przejęcie Elit Polska czyni z MEKO trzeciego co do wielkości gracza na polskim rynku motoryzacyjnym.

MEKO umacnia pozycję w Polsce

MEKO planuje powiększyć swoje powierzchnie magazynowe o nowy, nowoczesny magazyn centralny. Elit Polska posiada już dwa magazyny centralne i 49 oddziałów, co znacznie zwiększa fizyczną obecność MEKO w Polsce. Na rozbudowie nowego magazynu, który jest lepiej dostosowany zarówno pod względem wydajności, jak i wyższych standardów bezpieczeństwa, skorzysta także Inter-Team, który od wielu lat jest częścią MEKO.

Widzimy wiele korzyści z integracji Inter-Team i Elit Polska, zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Przede wszystkim wzmacniamy pozycję MEKO jako wiodącego dystrybutora na polskim rynku. Polska w dalszym ciągu ma wysoki potencjał wzrostu, a dzięki tej integracji możemy już dziś poprawić naszą konkurencyjność, a w przyszłości wykorzystać szanse rynkowe” – mówi Jarosław Chojczak, członek zarządu INTER-TEAM.

Polski zespół Elit PolskaINTER-TEAM został w grudniu 2024 r. wyróżniony Dedication Award 2024 przez zarząd MEKO. „Określenie 'dużo pracy’ nie oddaje w pełni skali tego, co zrealizowali. Kiedy jeden wielki projekt zaczyna się zaraz po drugim, każdy musi być realizowany równocześnie, w napiętych terminach i przy licznych obserwatorach. Ten zespół z ogromną wprawą balansował między projektami magazynowymi, intensywnymi pracami nad nowym systemem biznesowym i dużą akwizycją, jednocześnie nie przerywając bieżącej działalności firmy. Wykazali się niezwykłym oddaniem” – tak uzasadniono przyznanie nagrody.

Rynek warsztatowy

Nie był to łatwy rok dla rynku warsztatowego w Polsce. Rozwojowi towarzyszyło sporo wyzwań. „Mijający rok był dla zdecydowanej większości warsztatów całkiem przyzwoity. Jeżeli tylko szef warsztatu umiał liczyć i nadążał ze stawkami za roboczogodzinę za rosnącymi kosztami, to nie powinien narzekać. Największym wyzwaniem nadal był i jest brak fachowców do pracy i wspomniane wcześniej szybko rosnące koszty, głownie energii” – komentuje Rafał Kędziorek, Manager ds. Rozwoju sieci N!Auto/N!Truck.

Rynek warsztatowy 2024

W 2024 roku do ponad 3000 wzrosła na koniec mijającego roku liczba warsztatów zrzeszonych w należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Zwiększyła się także liczba partnerów sieci i ich filii, która liczy obecnie niemal 270 sklepów i hurtowni motoryzacyjnych.

Według ekspertów ProfiAuto, istotne w przyszłym roku będzie stopniowe dostosowanie warsztatów do obsługi serwisowej współczesnych modeli samochodów. Rosnące znaczenie systemów ADAS i technologii autonomicznych czy nowych standardów diagnostycznych już teraz zmienia sposób funkcjonowania niezależnych serwisów. Wyzwania technologiczne stojące przed mechanikami są jednym z powodów, dla których właściciele warsztatów coraz chętniej przystępują do sieci.

Obserwujemy szybkie tempo wprowadzania nowych technologii do samochodów, ale też podejścia do ich serwisowania. Kluczowe dla naszej branży będzie wsparcie warsztatów w dostosowaniu się do tych zmian. Rok 2025 przyniesie dalszą ewolucję w obsłudze pojazdów z technologiami zbliżającymi nas do pełnej autonomii. Dlatego inwestujemy w szkolenia mechaników oraz rozwijamy ofertę produktów do serwisowania pojazdów zelektryfikowanych. Musimy stale patrzeć w przyszłość, aby odpowiedzieć na rewolucję w motoryzacji i zabezpieczyć rozwój naszej branży” – mówi Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy na 2025

W 2025 roku warsztaty będą musiały zmierzyć się z kilkoma istotnymi wyzwaniami. „Po pierwsze, dalszy rozwój elektromobilności wymusi inwestycje w szkolenia oraz specjalistyczny sprzęt. Po drugie, rosnące koszty pracy oraz brak wykwalifikowanych mechaników mogą wpłynąć na zdolność warsztatów do realizacji usług na oczekiwanym poziomie. Kolejnym wyzwaniem będzie adaptacja do nowych regulacji prawnych oraz standardów ekologicznych, które mogą wprowadzić dodatkowe wymagania dotyczące działalności warsztatów. W obliczu tych wyzwań sieć O.K. Serwis ELF będzie kontynuować działania wspierające naszych partnerów poprzez kompleksowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami, szkolenia podnoszące kompetencje miękkie, szkolenia techniczne oraz budowanie pozytywnego wizerunku warsztatu” – mówi Jacek Adamus, Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami w firmie INTER-TEAM.

Rynek warsztatów 2024 – podsumowania i prognozy

Elektromobilność hamuje

3% udziału rynkowego samochodów elektrycznych i spadek sprzedaży BEV w 2024 r. stawiają Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej – wynika z najnowszej edycji raportu PSNM „Polish EV Outlook„. Liczba samochodów całkowicie elektrycznych przypadających na jeden punkt ładowania DC waha się od 6 aż do 119.

Polska elektromobilność w 2024 r. niestety znajduje się miejscu bardzo dalekim od oczekiwanego. Obecny udział samochodów całkowicie elektrycznych na rynku nowych pojazdów osobowych wynosi zaledwie ok. 3%. To plasuje nas na 3. miejscu od końca w UE. Ponadto, po raz pierwszy w historii sprzedaż zarówno osobowych, jak i dostawczych BEV spadła rok do roku. Jednocześnie administracja centralna prawdopodobnie planuje zastąpić skuteczny program „Mój elektryk” instrumentem wsparcia, o którym już teraz wiemy, że nie przyniesie spodziewanych efektów rynkowych. Nie będzie mogła z niego skorzystać nawet połowa potencjalnych beneficjentów. W takich okolicznościach trudno o przesadny optymizm. Mimo to zakładamy, że rynek elektromobilności powróci na ścieżkę wzrostu już w 2025 r. Będzie to jednak przede wszystkim konsekwencja rozporządzenia 2019/631 nakładającego nowe cele emisyjne na koncerny motoryzacyjne” – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.

Tymczasem Grupa europarlamentarzystów Europejskiej Partii Ludowej (EPL) chce zapewnić konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Aby to osiągnąć, EPL wzywa m.in. do rewizji zakazu stosowania silników spalinowych. Europosłowie podkreślają, że planowany zakaz stosowania silników spalinowych od 2035 roku powinien zostać cofnięty, aby przywrócić neutralność technologiczną, co oznacza dopuszczenie mieszanki różnych technologii przy jednoczesnym dążeniu do osiągnięcia celów dekarbonizacji Unii. Choć pojazdy elektryczne odegrają kluczową rolę w przejściu do neutralności klimatycznej, inne technologie również mogą przyczynić się do realizacji celów klimatycznych – uważa EPL.

EPL wzywa do rewizji zakazu silników spalinowych od 2035 r.

W 2024 roku kilku producentów samochodów zrewidowało swoje wcześniejsze deklaracje dotyczące pełnego przejścia na produkcję wyłącznie pojazdów elektrycznych. Jeszcze w 2021 roku firma Volvo ogłosiła plan całkowitej elektryfikacji swojej oferty do 2030 roku. Jednak we wrześniu 2024 roku Volvo poinformowało o spowolnieniu tego procesu, przyznając, że nie jest dogmatyczne w kwestii osiągnięcia tego celu do 2030 roku. Firma zauważyła spadek popytu na samochody elektryczne i postanowiła dostosować tempo transformacji do oczekiwań klientów.

Podobnie Renault. W 2022 roku prezes Luca de Meo zapowiadał, że do końca dekady 100% sprzedaży w Europie będą stanowiły auta elektryczne. Jednak w 2024 roku firma wycofała się z tego sztywnego celu, dostosowując swoje plany do aktualnych realiów rynkowych.

W sierpniu tego roku Ford wycofał się z planu wprowadzania na amerykański rynek w pełni elektrycznego SUV-a, mimo że zainwestował w projekt 1,9 mld dol.

W 2024 roku kilku producentów samochodów ogłosiło również plany redukcji zatrudnienia i zamknięcia fabryk, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Volkswagen poinformował o planach likwidacji ponad 35 tys. miejsc pracy. Stellantis w Gliwicach zrezygnował z trzeciej zmiany, co skutkuje zwolnieniem około 500 pracowników. MA Polska, producent stalowych nadwozi do samochodów, współpracujący m.in. ze Stellantisem, zapowiedział zwolnienia 260 osób w Tychach i Kielcach. Te działania są reakcją na spadek popytu na samochody w Europie oraz wyzwania związane z kosztownym przejściem na produkcję pojazdów elektrycznych.

Odbija się to rykoszetem na producentach części zamiennych. Redukcje zatrudnienia zapowiedziały m.in firmy: Bosch, Valeo, Schaeffler iMagneti Marelli.

Chińska motoryzacja w Polsce

Rok 2024 to debiut dwóch dużych chińskich marek motoryzacyjnych na polskim rynku. W czerwcu w Polsce zadebiutowała marka OMODA & JAECOO. Od czerwca do grudnia br. wprowadziła do sprzedaży trzy SUV-y: OMODA 5 z silnikiem benzynowym, OMODA E5 z silnikiem elektrycznym oraz JAECOO 7 z silnikiem benzynowym. OMODA & JAECOO rozwija w Polsce sieć dystrybucji, która obejmuje już 30 punktów sprzedaży i serwisu. Wraz z wprowadzaniem nowych modeli będą uruchamiane także nowe punkty sprzedaży i serwisu, których w roku 2025 ma być już 50.

OMODA: podsumowania i plany rozwoju w Polsce

Z kolei BYD wprowadziło w Polsce trzy modele samochodów w pełni elektrycznych: BYD DOLPHIN, BYD SEAL i BYD SEAL U. BYD wybrało firmy Krotoski, Cichy-Zasada i Plichta na partnerów dealerskich zapewniających klientom sprzedaż i usługi posprzedażowe. W czterech miastach – w Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Bydgoszczy – firma uruchamiła BYD Pioneer Stores. BYD otrzymało tytuł najlepszej firmy motoryzacyjnej na świecie w prestiżowym plebiscycie AUTOBEST, niezależnych europejskich nagród branży motoryzacyjnej.

BYD z tytułem najlepszej firmy motoryzacyjnej na świecie

Obecna drugi rok w Polsce marka MG posiada sieć 24 salonów w całej Polsce, z których 23 ma własne serwisy. Jednak marka już zapowiada dalszą ekspansję – do końca 2025 roku planuje otworzyć 40 punktów sprzedaży.

Ekspansja chińskich producentów powoduje, że silniki spalinowe z Europy stają się coraz bardziej przestarzałe i nieatrakcyjne dla chińskiego rynku, który wyrasta na centrum światowej motoryzacji.

Berek – Chiny uciekają…

Oliwy do ognia dolewa Komisja Europejska. Z powodu fiaska dotychczasowych rozmów z Chinami, UE nałożyła cła na import elektrycznych pojazdów bateryjnych z tego kraju. Decyzja KE weszła w życie 31 października 2024 r.

Prognozy na 2025 r.

Rok 2025 przyniesie wiele wyzwań, ale również szans dla sektora motoryzacyjnego i rynku części zamiennych. Kluczem do sukcesu będzie elastyczność, inwestowanie w nowe technologie oraz dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynku i konsumentów.

Unia Europejska kontynuuje dążenie do neutralności klimatycznej, co oznacza dalsze zaostrzenie norm emisji spalin. Wprowadzenie normy Euro 7, planowane na 2025 rok, wpłynie na wzrost kosztów produkcji pojazdów spalinowych oraz części zamiennych. Producenci będą musieli inwestować w technologie ograniczające emisje, co może przełożyć się na wyższe ceny dla konsumentów.

Rosnące wymagania dotyczące obsługi pojazdów elektrycznych i hybrydowych zmuszą warsztaty do inwestowania w szkolenia i specjalistyczny sprzęt. Dodatkowo, wdrażanie systemu SERMI, mającego na celu ujednolicenie dostępu do danych serwisowych, może wpłynąć na konkurencyjność niezależnych warsztatów.

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych (EV) zmienia strukturę rynku części zamiennych. Pojazdy te wymagają mniej części eksploatacyjnych, co może negatywnie wpłynąć na segment związany z obsługą silników spalinowych. Jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na specjalistyczne komponenty, takie jak baterie czy układy ładowania.

Konsolidacja danych z pojazdów oraz rozwój usług cyfrowych, takich jak zdalna diagnostyka, będą odgrywały coraz większą rolę.

Rosnące ceny surowców oraz energii wpływają na koszty produkcji i dystrybucji. Wysoka inflacja zmniejsza również siłę nabywczą konsumentów, co może prowadzić do spadku popytu na nowe pojazdy i części zamienne.

W obliczu rosnących cen nowych samochodów coraz więcej konsumentów wybiera pojazdy używane. To zjawisko może pozytywnie wpłynąć na rynek części zamiennych, zwiększając popyt na produkty związane z naprawami i konserwacją.

Branża motoryzacyjna będzie potrzebowała wykwalifikowanych specjalistów. Współpraca z uczelniami i szkołami technicznymi stanie się kluczowa, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na specjalistów w dziedzinach związanych z elektromobilnością i digitalizacją.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google