Quaro bada stan układu hamulcowego

person Redakcja 24/05/2019

Marka Quaro opisuje jak krok po kroku wykonać właściwe badanie techniczne klocków i tarcz hamulcowych.

Marka Quaro, której produkty są dostępne w sieci Auto Partner S.A., stopniowo rozszerza swoją ofertę o kolejne części układu hamulcowego i sąsiednich. Niedawno do produktów klasy premium dołączyły ceramiczne klocki hamulcowe Quaro Silver Ceramic. Producent przypomina przy tym, na co zwracać uwagę przy kontroli tarcz i klocków hamulcowych.

 

Tarczowe układy hamulcowe przedniej osi są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi systemami stosowanymi w samochodach osobowych. Coraz częściej hamulce tarczowe wykorzystywane są również na tylnej osi pojazdów. Stąd wynika rosnący popyt na zestawy hamulcowe na rynku części zamiennych.

 

Poddając badaniu technicznemu klocki i tarcze, powinniśmy skontrolować kilka podstawowych aspektów:

 

  • stan wizualny tarcz hamulcowych oraz klocków hamulcowych przed i po badaniu,
  • grubości tarcz hamulcowych przy użyciu mikrometru,
  • pomiar równoległości płaszczyzn tarcz hamulcowych, przy użyciu profesjonalnego urządzenia pomiarowego,
  • pomiar bicia osiowego tarcz hamulcowych, przy użyciu profesjonalnego urządzenia zegarowego,
  • stan tarcz i klocków hamulcowych przed montażem w pojeździe i po wykonaniu badania,
  • skuteczność hamowania pojazdu, którą zbadać możemy poprzez analizę uzyskanego opóźnienia (przyspieszenia ujemnego) i siły nacisku na pedał hamulca, za pomocą specjalistycznego urządzenia diagnostycznego.

 

Tylko kompleksowe podejście do badania pozwoli nam na pełną i wiarygodną ocenę jakości danej marki. Wyrywkowe testy będą prezentowały tylko fragment właściwości danego produktu, co nie będzie miało przełożenia na całkowitą jakość użytkowania danego zestawu hamulcowego.

 

Niezależna grupa ekspertów wykonała test klocków i tarcz hamulcowych kilku marek premium dostępnych na naszym rynku. Na potrzeby niniejszego artykułu, przedstawimy tylko najważniejsze wnioski.

1. Pomiar grubości tarcz hamulcowych przy użyciu mikrometru

Jednym z głównych kryteriów była ocena grubości tarcz hamulcowych, gdyż w praktyce (przy poprawnej eksploatacji) wydłuża to żywotność tego elementu układu hamulcowego. Eksperci porównali także bicie osiowe – jego niski poziom świadczy o precyzyjnym wykonaniu, a dokładność produkcji w parze z grubością badanej tarczy przekłada się chociażby na bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach atmosferycznych.

 

Do pomiarów użyto mikrometru o dokładności pomiaru do 0,01 mm, który przedstawiono na fotografii 1 wraz ze stanowiskiem pomiarowym.

Fotografia 1: Mikrometr użyty do badania grubości tarcz hamulcowych na stanowisku badawczym

Na fotografii 2 zaznaczono osiem punktów pomiarowych, w których dokonano pomiarów grubości tarcz zapisanych w tabeli 1.

Fotografia 2: Punkty pomiarowe grubości tarcz hamulcowych
Tabela 1: Wyniki pomiarów grubości badanych tarcz hamulcowych

Na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów (tabela 1) można zauważyć, iż grubość tarcz hamulcowych cechuje się dość znaczną amplitudą. Zdecydowana większość marek posiada większą grubość niż sugerowana przez producenta (24,9 mm), wynosi ona średnio ok. 25,00 mm. Jednak w badaniu pojawił się także zestaw hamulcowy, którego grubość była zdecydowanie mniejsza niż sugerowana przez producenta.

 

Według przeprowadzonych pomiarów grubości tarcz można zauważyć, że najgrubsze są tarcze Quaro – oznaczone jako marka Premium 1 (zaznaczone w tabeli kolorem czerwonym).

2. Pomiar bicia osiowego tarcz hamulcowych przy użyciu profesjonalnego urządzenia zegarowego

Następnym badaniem tarcz hamulcowych był pomiar bicia osiowego przy użyciu profesjonalnego urządzenia zegarowego producenta ATE o numerze: W – ATE 730072.

Fotografia 3: Stanowisko pomiarowe do pomiaru bicia osiowego tarcz hamulcowych

Zaznaczono trzy osie pomiarowe, na których dokonano pomiarów bicia osiowego tarcz hamulcowych.

Fotografia 4: Osie pomiarowe do pomiaru bicia osiowego tarcz hamulcowych

Na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów należy stwierdzić, iż wartości bicia osiowego badanych zestawów tarcz hamulcowych są bardzo małe i wynoszą około 0,01 do 0,02 mm.

 

Tylko w przypadku jednego zestawu tarcz hamulcowych wartość bicia osiowego wynosiła powyżej 0,02 mm.

 

W przypadku pozostałych zestawów tarcz hamulcowych bicie osiowe wahało się w przedziale od 0,01 do 0,02 mm dla wszystkich osi pomiarowych.

3. Badanie długości drogi hamowania pojazdu przy pomocy profesjonalnego opóźnieniomierza hamowania*

Kolejnym ważnym argumentem przy badaniu układu hamulcowego jest długość drogi hamowania. To badanie jest niezwykle trudne, gdyż testowane produkty powinny być poddane badaniu w tych samych warunkach, m.in. atmosferycznych, nawierzchniowych oraz termicznych, by wyniki były miarodajne.

 

Najpierw dokonano montażu zestawów wraz z klockami hamulcowymi do pojazdu testowego, którym była Skoda Octavia II 2012 r.

 

Przed montażem każdego zestawu tarcz i klocków hamulcowych dokonano czyszczenia zacisków oraz pomiaru bicia piast kół przednich, która wynosiła maksymalnie 0,015 mm.

Fotografia 5: Pomiar bicia piast wykonuje się czujnikiem zegarowym
Fotografia 6: Zamontowany zestawu hamulcowego w pojeździe testowym

Po zamontowaniu każdego zestawu tarcz oraz klocków hamulcowych do pojazdu testowego przed wykonaniem pomiarów wykonano jazdę próbną na dystansie 300 km, w celu ułożenia się powierzchni ciernej klocka hamulcowego do powierzchni tarczy. Po przejechaniu wyznaczonego dystansu przystąpiono do pomiarów długości hamowania, przy użyciu certyfikowanego opóźnieniomierza hamowania BRAKE TEST: LWS-2/MC.

 

Opóźnieniomierz składa się z trzech elementów:

 

  • czujnika nacisku montowanego na pedale hamulca nożnego,
  • akcelerometru mierzącego przyspieszenia oraz opóźnienia,
  • urządzenia pomiarowe rejestrujące dane zmierzone przez czujniki.

 

Na fotografii 7 przedstawiono przykładowy odczyt zarejestrowany przez opóźnieniomierz hamowania BRAKE TEST, który został otworzony w dedykowanym programie BrakeTestGUI.

Fotografia 7: Przykładowy odczyt parametrów hamowania otworzony w programie BrakeTestGUI

Na powyższym wykresie krzywą w kolorze zielonym oznaczono prędkość pojazdu [km/h], krzywą w kolorze niebieskim oznaczono siłę nacisku na pedał hamulca [daN], krzywą w kolorze czerwonym oznaczono przyspieszenie (krzywa pod osią 0 oznacza opóźnienie) [m/s2], krzywą w kolorze żółtym oznaczono przebytą drogę [m].

 

Wszystkie pomiary odbyły się przy stałych warunkach otoczenia przy prędkości 32 ± 2 km/h i maksymalnej sile nacisku na pedał hamulca wynoszącym 35 ± 2 daN.

Tabela 2: Długość drogi i czasu hamowania zestawów hamulcowych

W przeprowadzonym badaniu, wszystkie marki premium uzyskały bardzo zbliżone wyniki, około 8-metrowa droga hamowania, a czas hamowania oscylował pomiędzy 1,35-1,65 s. Marka Quaro, która istnieje na rynku dopiero od kilku lat, potwierdziła swoją jakość plasując się w czołówce najlepszych zestawów hamulcowych – w tabeli oznaczona jest kolorem czerwonym.

Badanie przeprowadzone przez wyspecjalizowany instytut wskazuje, że zestaw hamulcowy marki Quaro gwarantuje wysoką jakość i precyzję wykonania – m.in. najgrubsze tarcze. Zestaw hamulcowy Quaro pozycjonuje się na poziomie innych zestawów klasy premium, oferowanych przez konkurencję. Tarcze Quaro pokryte są specjalną powłoką antykorozyjną, która również wpływa na żywotność produktu. Dzięki zastosowaniu ww. powłoki tarcze znacznie wolniej korodują na krawędziach powierzchni bezpośredniego styku z okładziną cierną klocka hamulcowego. Ralf Gluza Product Manager Auto Partner S.A.

 

Informacje o tym, na co zwracać uwagę przy wymianie tarcz i klocków hamulcowych, a także o przewadze tych części w jakości Premium nad zwykłymi można znaleźć tutaj.

 

*Badanie zostało wykonane przez Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń (BETIS) na dystansach kontrolnych (ok. 700 km)

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Auto Partner S.A.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl