PZPO wydało leksykon terminów oponiarskich | MOTOFAKTOR

PZPO wydało leksykon terminów oponiarskich

Na stronach PZPO jest już dostępny angielsko-polski leksykon terminów oponiarskich. Obejmuje najczęściej używane oznaczenia oraz wyrażenia stosowane wobec opon.

 

 

Nasz leksykon ma przede wszystkim pomagać kierowcom, serwisom i wszystkim użytkownikom opon. Chcemy powoli obalać mity lub nieporozumienia, które często są powielane. Przykładem mogą być opony całoroczne – a nie wielosezonowe, czy całosezonowe. Season w tym przypadku tłumaczymy jako pora roku, więc są to opony na wszystkie pory roku. Nazywamy je całoroczne, gdyż to oddaje ich sens jako produktu i angielskie tłumaczenie. Sezonów może być dużo, bo to jest dowolna pojemność znaczeniowa, raczej literacko-sportowa. Poza tym wielosezonowa oznaczałaby, że jest na wiele sezonów? Leksykalnie „wiele” to nie „wszystko” więc tłumaczenie „wielosezonowe” jest mylące i nie oddaje istoty produktu. Polski „sezon” to też nie pora roku, tylko część roku – pora jesienno-zimowa lub wiosenno-letnia. Nie są to też opony „uniwersalne” bo to mylnie wskazywałoby, że są to idealne opony dla każdego i na każde warunki choć tak nie jest – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

 

Przykładowo rzeźba bieżnika to nie to samo co wzór bieżnika. Rzeźba jest pojęciem przestrzennym, trójwymiarowym – więc oznacza wzór bieżnika wraz z jego wysokością. A jak wiadomo, na tej samej osi pojazdu opony muszą być o tej samej konstrukcji i rzeźbie bieżnika. Z kolei system Run Flat umożliwia jazdę po przebiciu opon przez określoną liczbę kilometrów i z określoną prędkością. Auto homologowane przez producenta na oponach typu run-flat powinno być w nie wyposażone ze względu na zmienioną charakterystykę zawieszenia. Założenie konwencjonalnych opon pogorszy kierowalność i zachowanie na nierównościach, a objawia się szczególnie niebezpiecznie w zakrętach. Może stanowić powód do obniżenia odszkodowania, jeśli ubezpieczyciel uzna, że auto było wyposażone niezgodnie z homologacją producenta i tym samym kierowca przyczynił się tym do wystąpienia szkody.

 

To opracowanie wpisuje się w naszą misję – jaką jest większa świadomość i wiedza o oponach. Niezależnie od leksykonu staramy się przypominać kierowcom o Zasadzie „3xP” – Porządne opony, Profesjonalny serwis oraz Prawidłowe ciśnienie – to jedna z najważniejszych reguł każdego kierowcy. Dlaczego? Ponieważ zły wybór ogumienia, jego złe założenie lub obsługa, albo zbyt niskie czy wysokie ciśnienie wpływają nie tylko na nadmierne zużycie paliwa – a tym samym wyższe koszty eksploatacji. Przede wszystkim mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – dodaje Sarnecki.

 

Leksykon PZPO jest dostępny TUTAJ.

 

Źródło: PZPO

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).