Pył z klocków hamulcowych – co musisz wiedzieć | MOTOFAKTOR

Pył z klocków hamulcowych - co musisz wiedzieć

Pył hamulcowy powstaje przy każdym hamowaniu i - choć niewidoczny gołym okiem – wpływa na wygląd felg, trwałość układu hamulcowego oraz jakość powietrza, którym oddychamy.

Troska o środowisko naturalne ma wiele wymiarów. Jednym z aspektów, który budzi zainteresowanie, jest pył z klocków hamulcowych. Czy rzeczywiście ma on znaczący wpływ na jakość powietrza w miastach oraz na nasze zdrowie? Dzisiaj w dużym skrócie opiszemy to zjawisko.

Pył hamulcowy – czym właściwie jest?

Gdy okładzina klocka zaciska się na tarczy, odrywają się mikroskopijne cząstki metali, żywic i wypełniaczy ceramicznych. Najdrobniejsze z nich mają średnicę poniżej 1 µm i bez trudu docierają do dróg oddechowych. Skala emisji zależy od składu mieszanki ciernej, temperatury pracy oraz stanu tarcz.

Dlaczego drobiny z hamulców są groźne?

Badania Uniwersytetu Southampton opublikowane w lutym 2025 r. wskazują, że wybrane frakcje pyłu hamulcowego mogą wywoływać silniejszy stres oksydacyjny w komórkach płuc niż cząstki z nowoczesnych silników diesla wyposażonych w filtry DPF. Co ważne, zagrożenie pozostanie aktualne również w erze pojazdów elektrycznych, bo nawet one wciąż potrzebują hamowania ciernego przy niskich prędkościach lub w sytuacjach awaryjnych.

Jak Steinhof redukuje pylenie?

Mieszanki stosowane do produkcji klocków hamulcowych przez Steinhof ograniczają udział miedzi oraz stali w składzie okładzin, dzięki czemu felgi brudzą się znacznie wolniej, a skuteczność hamowania pozostaje na najwyższym poziomie.

Stabilny współczynnik tarcia nawet przy bardzo wysokich temperaturach, skraca drogę hamowania zarówno w gęstym ruchu miejskim, jak i podczas jazdy autostradą.
Precyzyjne mieszanie i prasowanie materiału ciernego z naciskiem do 800 ton zapewnia jego jednolitą strukturę, przekładając się na równomierne zużycie klocków i wolniejsze ścieranie całego układu.

6 praktycznych sposobów na czystsze felgi

  • Dobierz klocki do stylu jazdy – w ruchu miejskim postaw na mieszanki niskometaliczne Steinhof.
  • Dbaj o tarcze – porysowana lub przegrzana powierzchnia działa jak papier ścierny i zwiększa pylenie.
  • Hamuj regeneracyjnie, gdy to możliwe – łagodne wytracanie prędkości w hybrydach i EV ogranicza użycie hamulców ciernych.
  • Myj felgi delikatnie – neutralne deironizery usuną osad bez ryzyka mikropęknięć lakieru.
  • Przeglądaj prowadnice i tłoczki co wymianę klocków, by uniknąć blokowania okładzin.
  • Wymieniaj komplet klocki + tarcze – dopasowane powierzchnie ograniczają pierwszą, największą falę pyłu po montażu .

Katalog i serwis Steinhof – wygoda przy wyborze i montażu

Internetowy katalog Steinhof pozwala dobrać właściwy komplet po marce, modelu i roczniku auta w kilka sekund. Kierowcy, którzy wolą zdać się na specjalistów, mogą skorzystać z autoryzowanego Serwisu Steinhof w Tarnowie, gdzie cały  układ hamulcowy – od diagnozy po montaż – obsługiwany jest w jednym miejscu.

Choć całkowite wyeliminowanie pyłu hamulcowego jest niemożliwe, możemy ograniczyć jego emisję nawet o kilkadziesiąt procent. Kluczem jest mieszanka cierna zaprojektowana z myślą o niskim pyleniu oraz regularny serwis prowadnic i tłoczków. W Steinhof łączymy oba te elementy – dlatego kierowca zyskuje nie tylko czystsze felgi, lecz przede wszystkim pewność skutecznego hamowania niezależnie od warunków” – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.

Pył z klocków hamulcowych pozostanie naturalnym skutkiem tarcia, lecz świadomy wybór klocków Steinhof oraz defensywny styl jazdy mogą zmniejszyć emisję drobin nawet o połowę. To konkretna korzyść dla felg, całego układu hamulcowego, a także dla naszego zdrowia i środowiska.

Źródło: Steinhof

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google