Pył hamulcowy powstaje przy każdym hamowaniu i - choć niewidoczny gołym okiem – wpływa na wygląd felg, trwałość układu hamulcowego oraz jakość powietrza, którym oddychamy.
Troska o środowisko naturalne ma wiele wymiarów. Jednym z aspektów, który budzi zainteresowanie, jest pył z klocków hamulcowych. Czy rzeczywiście ma on znaczący wpływ na jakość powietrza w miastach oraz na nasze zdrowie? Dzisiaj w dużym skrócie opiszemy to zjawisko.
Gdy okładzina klocka zaciska się na tarczy, odrywają się mikroskopijne cząstki metali, żywic i wypełniaczy ceramicznych. Najdrobniejsze z nich mają średnicę poniżej 1 µm i bez trudu docierają do dróg oddechowych. Skala emisji zależy od składu mieszanki ciernej, temperatury pracy oraz stanu tarcz.
Badania Uniwersytetu Southampton opublikowane w lutym 2025 r. wskazują, że wybrane frakcje pyłu hamulcowego mogą wywoływać silniejszy stres oksydacyjny w komórkach płuc niż cząstki z nowoczesnych silników diesla wyposażonych w filtry DPF. Co ważne, zagrożenie pozostanie aktualne również w erze pojazdów elektrycznych, bo nawet one wciąż potrzebują hamowania ciernego przy niskich prędkościach lub w sytuacjach awaryjnych.
Mieszanki stosowane do produkcji klocków hamulcowych przez Steinhof ograniczają udział miedzi oraz stali w składzie okładzin, dzięki czemu felgi brudzą się znacznie wolniej, a skuteczność hamowania pozostaje na najwyższym poziomie.
Stabilny współczynnik tarcia nawet przy bardzo wysokich temperaturach, skraca drogę hamowania zarówno w gęstym ruchu miejskim, jak i podczas jazdy autostradą.
Precyzyjne mieszanie i prasowanie materiału ciernego z naciskiem do 800 ton zapewnia jego jednolitą strukturę, przekładając się na równomierne zużycie klocków i wolniejsze ścieranie całego układu.
Internetowy katalog Steinhof pozwala dobrać właściwy komplet po marce, modelu i roczniku auta w kilka sekund. Kierowcy, którzy wolą zdać się na specjalistów, mogą skorzystać z autoryzowanego Serwisu Steinhof w Tarnowie, gdzie cały układ hamulcowy – od diagnozy po montaż – obsługiwany jest w jednym miejscu.
„Choć całkowite wyeliminowanie pyłu hamulcowego jest niemożliwe, możemy ograniczyć jego emisję nawet o kilkadziesiąt procent. Kluczem jest mieszanka cierna zaprojektowana z myślą o niskim pyleniu oraz regularny serwis prowadnic i tłoczków. W Steinhof łączymy oba te elementy – dlatego kierowca zyskuje nie tylko czystsze felgi, lecz przede wszystkim pewność skutecznego hamowania niezależnie od warunków” – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Pył z klocków hamulcowych pozostanie naturalnym skutkiem tarcia, lecz świadomy wybór klocków Steinhof oraz defensywny styl jazdy mogą zmniejszyć emisję drobin nawet o połowę. To konkretna korzyść dla felg, całego układu hamulcowego, a także dla naszego zdrowia i środowiska.
Źródło: Steinhof
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: