Przyszłość branży warsztatowej według Mahle | MOTOFAKTOR

Przyszłość branży warsztatowej według Mahle

person Adrian Januszkiewicz 23/07/2020

Zdaniem ekspertów Mahle, technologie napędów alternatywnych będą szansą rozwoju dla branży warsztatowej i handlu.

Swoją środową (22.07.2020) konferencję prasową firma Mahle poświęciła na podsumowanie minionego roku oraz 100-lecia swojej działalności, przedstawienie dotychczasowych działań w związku z pandemią COVID-19 oraz na omówienie przyszłości dla branży warsztatowej i Aftermarketu w związku z rosnącą popularnością pojazdów o napędach alternatywnych.

 

Ten ostatni punkt był kluczowym w całej konferencji i dał dość istotne prognozy i odpowiedzi dla branży.

Dokąd zmierza Aftermarket?

Dla przedstawicieli branży warsztatowej oraz rynku samochodowych części zamiennych kierunek rozwoju Aftermarketu jest kluczowy, a także niepewny. Z ich strony pojawiają się pytania o to jak będzie wyglądać jego przyszłość; jakie technologie będą musiały być stosowane w warsztacie; jakie kompetencje będą musieli mieć pracownicy warsztatowi; jakie części zamienne trzeba będzie mieć na stanie, czy jakie wyposażenie warsztatowe będzie konieczne do nowych samochodów.

 

Żeby odpowiedzieć na te pytania Mahle dokonało przeglądu napędów, które będą coraz bardziej powszechne w przyszłych pojazdach, dając w ten sposób wstępny zarys, w którą stronę pójdzie Aftermarket.

Jesteśmy przekonani, że nie ma JEDNEGO napędu przyszłości. Potrzebujemy całej gamy typów napędów, aby zapewnić zrównoważoną mobilność na całym świecie. To, która technologia zostanie zastosowana, zależy przede wszystkim od klasy wagowej i przeznaczenia pojazdu. Oczywiście rolę odgrywają również specyficzne warunki na różnych rynkach, takie jak aspekty regulacyjne lub infrastrukturalne. Olaf Henning Wiceprezes i dyrektor generalny Mahle Aftermarket

Prognozy na najlbiższą dekadę

Zdaniem ekspertów Mahle w ciągu najbliższych 10 lat zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych udział napędów konwencjonalnych zacznie się zmniejszać na rzecz napędów alternatywnych. Przy tym liczba aut osobowych będzie stale rosnąć (94 mln w 2018 r. – 106 mln w 2030 r.), a liczba pojazdów ciężarowych pozostanie na zbliżonym poziomie (3,4 mln w 2018 r. – 3,3 mln w 2030 r.). Zyskają przede wszystkim napędy elektryczne i hybrydowe, a w przypadku pojazdów ciężarowych częściowo także gazowe.

Co to oznacza?

Według Mahle wraz z pojawieniem się nowych technologii i zróżnicowanych układów napędowych, warsztaty staną przed nowymi wyzwaniami, ale przede wszystkim z ogromnymi możliwościami i nowymi segmentami biznesowymi.

 

  • Ze względu na znacznie większą złożoność zarządzania termicznego w pojazdach z napędami alternatywnymi temat ten będzie stawał się coraz ważniejszy dla warsztatów.
  • Przy tak wielu technologiach napędowych na rynku liczba wymaganych części zamiennych wzrośnie dramatycznie. Dotyczy to również wyposażenia warsztatu.
  • Wymagania dotyczące szkoleń i dalszej edukacji dla pracowników warsztatów będą wyższe. Będą musieli poszerzyć swoje horyzonty w obliczu tych zmian, do czego potrzebne będą szkolenia i odpowiednie źródła informacji.
  • Ponieważ rośnie również udział pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, warsztaty będą musiały być w stanie świadczyć więcej usług w tym obszarze.
  • Odsetek elementów modułowych w pojeździe, które łączą różnorodne funkcje, będzie stale rosnąć. Moduły te obejmują cały obwód silnika, w tym zarządzanie powietrzem, paliwem, olejem i płynem chłodzącym.

 

Mahle w związku z tym będzie przekształcać swoją ofertę m.in. w zakresie zarządzania termicznego, rozwiązań serwisowych oraz filtracji.

Układ chłodzenia i klimatyzacja

Chociaż e-mobilność będzie się różnić od tej tradycyjnej, to według Mahle układy chłodzenia i klimatyzacji oraz ich serwisowanie nie stracą na znaczeniu.

Rozszerzona funkcjonalność układu klimatyzacji w obszarze e-mobilności oraz w pojazdach hybrydowych skutkuje większym znaczeniem jego serwisu, a co za tym idzie, większym wolumenem usług ze strony warsztatów. Należy schłodzić elektronikę napędową i akumulator. Awaria układu może prowadzić do zmniejszenia zasięgu lub zatrzymania pojazdu, a nawet do uszkodzenia podzespołów. Jürgen Laucher Szef działu zarządzania termicznego na rynku wtórnym w Mahle
Różnice w budowie układu klimatyzacji w zależności od zastosowanego napędu (od góry kolejno: napęd spalinowy - hybryda plug-in - napęd elektryczny akumulatorowy [BEV] - napęd na ogniwa paliwowe)

Powyższe grafiki jasno wskazują różnice w konstrukcji poszczególnych układów klimatyzacji, co oznacza, że ich obsługa i naprawa będzie wymagała odpowiedniego sprzętu, kwalifikacji u pracowników oraz zasobów części zamiennych. W każdej z tych dziedzin Mahle zadeklarowało swoje wsparcie.

Rozwiązania serwisowe

Prognozy wskazują także, że wyposażenie warsztatów będzie musiało być unowocześniane, aby serwisy były w stanie obsłużyć pojazdy przyszłości.

Wraz ze wzrostem złożoności pojazdów rośnie zapotrzebowanie na inteligentne wyposażenie warsztatów. Dbamy o to dzięki bezpośrednim aktualizacjom naszego sprzętu serwisowego. Cały czas dodajemy nowe dane pojazdu - niezależnie od tego, czy dotyczy to serwisu klimatyzacji, układu przeniesienia napędu, pomiaru spalin, czyszczenia kabiny czy kalibracji systemów wspomagających kierowcę. Joachim Schneeweiss, Szef działu rozwiązań serwisowych w Mahle

 

Wśród swoich najnowszych rozwiązań w tym zakresie Mahle wymieniło takie urządzenia jak:

 

  • zestaw do analizy czynnika chłodniczego w stacjach klimatyzacji serii ACX/Air Nex;
  • ozonator OzonePRO;
  • urządzenia diagnostyczne TechPRO i CONNEX z dostępem do złącza OBD w pojazdach FCA;
  • zestaw diagnostyczny Digital ADAS;
  • licznik cząstek PMU 400 z gamy urządzeń Emission PRO.

Filtracja

Zdaniem Mahle również filtracja będzie istotna dla Aftermarketu jutra. W szczególności w przypadku pojazdów na ogniwa paliwowe.

Aby zapobiec uszkodzeniu ogniwa, szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek siarki, ozon, tlenki azotu i amoniak, a także cząstki stałe, muszą być niezawodnie oddzielane. Podobnie jak w innych obszarach, serwis chroni przed uszkodzeniami i utrzymuje wartość pojazdu. W perspektywie średnioterminowej spodziewamy się znacznego wolumenu usług dla warsztatów w tym obszarze. Działania te będą oparte na naszych wysokowydajnych filtrach, które zapobiegną degeneracji ogniwa paliwowego i zminimalizują liczbę potrzebnych drogich katalizatorów. Jens Knorn Szef działu Product Management w Mahle

 

Oprócz tego w zakresie filtracji ważne będą także takie zagadnienia jak serwisowanie elementów modułowych, filtrowanie olejów przekładniowych czy paliwa.

Z analizy Mahle wynika więc, że Aftermarket już w ciągu najbliższej dekady czekają znaczące zmiany i przedstawiciele branży warsztatowej, jeśli chcą dalej funkcjonować na rynku, to muszą już podejmować działania, żeby być przygotowanym do obsługi póki co niszowych pojazdów, bo trendy już ulegają poważnym zmianom.

 

Zdjęcia i grafiki: Mahle

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).