Wiosna to zwyczajowo sezon na wymianę opon. Steinhof przypomina, że wizyta u wulkanizatora to doskonała okazja do kontroli klocków hamulcowych.
Jeśli ktoś serwisuje samochód według zalecanego przez producenta harmonogramu – nie musi się o nic martwić. Jednak w przypadku starszych pojazdów naprawianych doraźnie, sezonowa wymiana opon to świetny pretekst do tego, aby obejrzeć podwozie i sprawdzić także klocki. Niektóre auta mają czujniki zużycia, w niektórych widać klocki przez felgę, ale nie jest to niestety wystarczające. Czujników nie montuje się na wszystkich klockach, a tylko na jednym z każdej pary. Przez felgi widać tylko klocki zewnętrzne. Wewnętrzne mogą zużywać się w szybszym tempie, więc nic nie zastąpi ich bezpośredniej kontroli na stanowisku.
Jeśli przy okazji wymiany opon wulkanizator choćby spojrzy na układ hamulcowy, może zobaczyć to, czego nie widać z zewnątrz. Najbardziej oczywistym problemem jest zwyczajne zużycie okładzin ciernych. Ale zima zostawia czasem inne ślady. Oto te najważniejsze:
Nawet jeśli warsztat wulkanizacyjny nie dysponuje podnośnikiem kolumnowym, już samo zdjęcie koła w zupełności wystarcza do tego, aby – przynajmniej orientacyjnie sprawdzić stan klocków hamulcowych, przewodów i zacisków. Warto zatem skorzystać z okazji i poprosić o taką dodatkową usługę mechanika. Być może już powierzchowna analiza wykaże pewne nieprawidłowości.
Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że zużyte klocki hamulcowe mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i wydłużają drogę hamowania. Ale nie każdy ma świadomość, że odwlekanie ich wymiany przyspiesza zużycie tarcz hamulcowych. Tarcze mogą po prostu zostać porysowane albo się odkształcić termicznie, a to oznacza, że ostateczny koszt naprawy znacząco wzrośnie. Tarcze hamulcowe kosztują zazwyczaj 2-4 razy drożej niż komplet klocków.
„Wiosenna wymiana opon to idealny moment na kontrolę układu hamulcowego. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka klocki wyglądają dobrze, może okazać się, przegląd ujawni ich znaczące zużycie. Warto zatem skorzystać z wiosennej okazji i sprawdzić je, a jeśli pojawi się konieczność wymiany – wybrać markę Steinhof. To polskie klocki wykonane z wysokiej jakości komponentów. Gwarantują one pełne bezpieczeństwo jazdy i niezawodną eksploatację” – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Nie pozwól, by niesprawne hamulce zepsuły Ci sezon wiosennych podróży! Regularna kontrola i wybór solidnych klocków hamulcowych to inwestycja w Twoje bezpieczeństwo. W katalogu Steinhof znajdziesz klocki hamulcowe do większości aut poruszających się po europejskich drogach – sprawdź i zadbaj o pewne hamowanie na każdym kilometrze.
Źródło: Steinhof
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: