Przedwakacyjna kontrola zawieszenia | MOTOFAKTOR

Przedwakacyjna kontrola zawieszenia

Ze względu na duże obciążenia spowodowane wakacyjnym wyjazdem warto sprawdzić stan zawieszenia przed urlopem, żeby nie mieć przykrych niespodzianek.

Kierowcy i pasażerowie chcą cieszyć się bezproblemową, przyjemną podróżą oraz odprężającym urlopem bez konieczności martwienia się o awarie w drodze nie wspominając o ryzyku kolizji czy wypadku. Dlatego wiele warsztatów oferuje usługę sprawdzenia pojazdu przed urlopem, podczas której sprawdzane są hamulce, płyny eksploatacyjne, opony, wycieraczki, akumulator… A co z zawieszeniem?

 

Sprawdzenie zawieszenia to ważna czynność obsługowa. Latem większość kierowców zabiera większą ilość bagażu i pasażerów na większą odległość. Ma to oczywiście wpływ na zawieszenie pojazdu, prowadzenie i komfort. Dlatego układ zawieszenia powinien funkcjonować bez szwanku. Zaletą pojazdu wyposażonego w zawieszenie pneumatyczne jest automatyczne poziomowanie niezależnie od obciążenia. Przyjrzyjmy się jak działa ten system.

 

Zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje kompresor do pompowania gumowych miechów, które mogą być zintegrowane w amortyzatorem lub zamontowane niezależnie. Czujnik poziomu wysyła do jednostki sterującej (ECU) sygnał na jakiej wysokości znajduje się pojazd względem drogi. Jeśli jest za nisko, kompresor otrzymuje sygnał do pompowania miechów do chwili osiągnięcia założonej wysokości. Korekta wysokości odbywa się statycznie po uruchomieniu pojazdu oraz dynamicznie podczas jazdy.

 

Jak wszystkie komponenty gumowe, również miechy i kolumny pneumatyczne podlegają zużyciu. Zwykle guma parcieje i pojawiają się niewielkie pęknięcia najczęściej tam, gdzie guma pracuje, czyli na zgięciach. Średnio, miechy należy wymieniać co sześć do dziesięciu lat. Stan licznika, klimat czy warunki drogowe również wpływają na częstotliwość wymiany podzespołów zawieszenia pneumatycznego.

 

Szybka diagnoza nieszczelności jest łatwa: jeśli samochód upuści się przez noc to w systemie jest wyciek powietrza. Jeśli jest on niewielki, kierowca może go nie zauważyć, a kompresor dalej będzie w stanie wytworzyć odpowiednie ciśnienie w układzie. Wraz z powiększaniem się nieszczelności kompresor może ulec przegrzaniu i spaleniu. Dodatkowe, „wakacyjne” obciążenie auta oraz dłuższe przebiegi powodują, że układ jest bardziej obciążony niż zwykle, dlatego trzeba koniecznie sprawdzić działanie układu przed dłuższą podróżą!

 

W praktyce, włączmy do przeglądu przedwakacyjnego sprawdzenie miechów i przewodów przez spryskanie ich roztworem wody z mydłem. W ten sposób odkryjemy nieszczelności w układzie.

 

Źródło: Arnott

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).