Projekt ELAB na półmetku | MOTOFAKTOR

Projekt ELAB na półmetku

person Adrian Januszkiewicz 7/01/2021

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowuje 9 tygodni testów, projektu "ELAB – Miasto Czystego Transportu".

Projekt został zainicjowany 5 października przez PSPA oraz Miasto Łódź w ramach “Laboratorium Nowej Mobilności”. Celem badania “ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.

 

W projekcie biorą udział przedsiębiorstwa z całego łańcucha wartości elektromobilności. Pojazdy elektryczne i spalinowe dostarczyła firma Renault Polska. Dotychczas samochody były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost. Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Soutions, Arval oraz JASZPOL.

Wstępne dane pozyskane w projekcie ELAB możemy ocenić bardzo pozytywne. Pojazdy elektryczne w ramach realizacji zadań logistyki miejskiej przejechały już blisko 6,5 tysiąca kilometrów realizując 725 zadań, a to wszystko w trakcie cykli jazdy trwających łącznie 394 godzin. Na obecnym etapie średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o niemal 70 proc. niższy niż w przypadku aut spalinowych, a to wszystko przy redukcji emisji dwutlenku węgla na każde 100 km wynoszącej średnio 32,5 proc. Obecnie przed nami jeszcze 6 tygodni testów, na wyniki których czekamy z niecierpliwością. Albert Kania PSPA, koordynator projektu ELAB

 

Dotychczas wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu pokonały łączny dystans 17 471 kilometrów z czego aż 71,4% wyłącznie po drogach miejskich. Renault Polska na czas projektu użyczyło elektryczne ZOE, Kangoo Z.E. i Mastera Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe. Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, z kolei dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. posiadają baterie o pojemności 33 kWh, która pozwala na przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km. W najbliższych latach Grupa Renault zamierza poszerzyć ofertę o kolejne pojazdy z napędem elektrycznym.

Nic tak nie przekonuje jak własne doświadczenie: jak wynika z danych uzyskanych na półmetku projektu ELAB samochody elektryczne mogą z powodzeniem spełniać wszystkie funkcje, które dotychczas spełniały samochody spalinowe. Adekwatny do rejonu działania zasięg, własności użytkowe, komfort podróży, to cechy poszczególnych modeli elektrycznych Renault, które podkreślali zarówno kierowcy je użytkujący, jak i kierownicy parków samochodowych firm uczestniczących w projekcie. Dla Renault to potwierdzenie faktu, że ekosystem składający się z pełnej gamy modeli w 100% elektrycznych, odpowiedniej infrastruktury punktów ładowania, zaplecza technicznego zapewnia już dzisiaj możliwość stopniowego przechodzenia na napęd elektryczny. Andrzej Gemra Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności

 

W ramach badania, wyznaczono projektową strefę czystego transportu o powierzchni 2 km2 zlokalizowaną w ścisłym centrum miasta Łódź, w celu ustalenia, jak często samochody testowe naruszają jej granicę w wyniku realizacji transportu ostatniej mili. Z danych pozyskanych z systemu telematycznego Weblfeet Solutions wynika, że pojazdy przekroczyły ją łącznie 477 raz w czasie 9 tygodni testów, co wskazuje, że statystycznie średnio w ciągu jednego dnia pracy każdy auto przynajmniej jeden raz wjechało do projektowej strefy.

Udział w projekcie ELAB, to dla nas ciekawe doświadczenie. Rozwiązanie telamatyczne WEBFLEET odgrywa w nim kluczową rolę, a dostarczane przez nie dane są podstawą do dalszych analiz i wyciągania wniosków biznesowych - mówi Dariusz Terlecki, Sales Director, Webfleet Solutions Poland and CEE. Jestem przekonany, że końcowy raport będzie bardzo cennym materiałem dla wszystkich firm rozważających elektryfikację flot. Na bieżąco monitorujemy dane dotyczące liczby podróży, przejechanych kilometrów, zasięgi czy czas ładowania i z satysfakcją stwierdzamy, że funkcjonalności WEBFLEET dla pojazdów elektrycznych działają bez zarzutu i są niezwykle użyteczne. Będziemy je rozwijać i wprowadzać nowe funkcje w najbliższych miesiącach. Michał Dmochowski EV Product Manager w Webfleet Solutions

 

Eksploatacja samochodów elektrycznych jest nieodłącznie powiązana z koniecznością ich ładowania. Firma EVBox na czas projektu dostarczyła ładowarki typu wallbox “Elvi”, z kolei EV Charge udostępnił innowacyjną ładowarkę zintegrowaną z kompozytowym słupem oświetleniowym “Combocharger”. Pojazdy w czasie trwania testów pobrały łącznie ok. 1 250 kWh energii elektrycznej, podczas gdy auta spalinowe zużyły ponad 1 035 litrów paliwa.

Zielone, wolne od smogu miasta to przyszłość, nad którą wspólnie pracujemy. Grupa EVBox od ponad dekady dostarcza stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. EVBox uruchomił już ponad 150.000 stacji na całym świecie. Tym bardziej cieszy nas możliwość realizacji projektu wraz z Renault. W ramach badania sprawdzamy przewagę rozwiązań e-moblity nad tradycyjnym transportem Raport zainteresuje zarówno entuzjastów elektromobilności, jak również sceptyków tego dynamicznie rozwijającego się rynku. Współpraca EVBox z Renault również w zakresie wsparcia Klientów przy doborze infrastruktury do ładowania w ich miejscach pracy czy domach, zapewnia komfort w zakresie codziennego ładowania i rozliczania kosztów ładowania aut. EVBox dostarcza pełen wachlarz usług na rynkach Europy Środkowej. Janusz Grądzki Regional Director PL, CZ, SK EVBox
Pierwsza część projektu potwierdziła skuteczność działania ładowarki Combocharger. Pojazdy elektryczne użytkowane przez IKEA – Renault Kangoo oraz Master - ładowały się z pełną mocą jaką zapewniają nasze punkty ładowania (7,4kW), co mogliśmy śledzić na własnej platformie zarządzającej. Dotychczasowe doświadczenia pozwalają nam w chwili obecnej na szybkie poszerzenie oferty EV Charge o nowe produkty z zakresu ładowania pojazdów elektrycznych. Piotr Gapanowicz Dyrektor Zarządzający EV Charge

 

Pojazdy wykorzystywane w projekcie odbyły dotychczas 1 584 podróży, z czego 45% to zadania wykonane przez samochody elektryczne (odpowiednio 725 zadań aut elektrycznych oraz 859 spalinowych), co przekłada się odpowiednio na czas ok. 395 godzin jazdy samochodami elektrycznymi oraz 514 godzin spalinowymi.

Dostawy w gęstym ruchu miejskim oznaczają częste postoje, wielokrotne uruchamianie silnika i hamowanie. To warunki pracy, które dla silników spalinowych są dalekie od idealnych. W efekcie samochody spalają sporo paliwa, a prawdopodobieństwo usterki silnika rośnie. W tych samych okolicznościach pojazdy elektryczne spisują się doskonale. Nie produkują spalin, liczba startów i zatrzymań nie ma znaczenia, zaś podczas hamowania energia trafia z powrotem do akumulatorów. Koszt pokonania trasy jest wielokrotnie niższy w przypadku elektryków. Dlatego staramy się obalać mit o tym, że najlepsze pojazdy dostawcze to diesle i zauważamy, że nasi klienci coraz częściej rozważają realizację dostaw autami elektrycznymi. Radosław Kitala Consultant & AMO Manager w Arval Service Lease Polska

 

Etap badawczy projektu “ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego br. Następnie pozyskane dane zostaną poddane szczegółowej analizie, na podstawie której powstanie raport końcowy, podsumowujący wyniki zrealizowanych testów. Oficjalne wyniki badania zostaną zaprezentowane w II kwartale 2021 roku. Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie projektelab.pl.

 

Źródło: PSPA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).