Priorytety branży motoryzacyjnej przed dialogiem z UE | MOTOFAKTOR

Priorytety branży motoryzacyjnej przed dialogiem z UE

Komisja Europejska uruchomi 30 stycznia br. Strategiczny Dialog z europejskim przemysłem motoryzacyjnym. Europejscy producenci i dostawcy z branży motoryzacyjnej określili priorytety do dyskusji.

Europejscy producenci i dostawcy z branży motoryzacyjnej z zadowoleniem przyjmują Dialog Strategiczny dotyczący przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego jako okazję do osiągnięcia rzeczywistego postępu na rzecz konkurencyjności branży.

Nie ma już czasu na kolejne raporty. Dialog Strategiczny musi teraz przynieść realny wpływ, oparty na rekomendacjach Draghiego. Musimy przejść od podejścia opartego na karach do podejścia rynkowego i napędzanego popytem na rzecz transformacji. Jako priorytet natychmiastowy, działania UE muszą skupić się na rozwiązaniu problemu przytłaczających kar za zgodność z normami CO2 na 2025 rok dla lekkich pojazdów użytkowych. To kluczowy krok, by utrzymać konkurencyjność naszego przemysłu” – powiedziała Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Dialog o motoryzacji w KE: czy nie za późno?

Dialog Strategiczny odbywa się w kluczowym momencie, kiedy presja regulacyjna, globalna konkurencja i słaby popyt na pojazdy wywierają ogromny nacisk na przemysł, spowalniając działalność, ograniczając zdolności inwestycyjne i wpływając na miejsca pracy. Tylko w 2024 roku sektor dostawców motoryzacyjnych ogłosił 54 tysiące zwolnień. Dostawcy motoryzacyjni są kluczowi nie tylko dla dobrobytu UE, ale także dla stabilności gospodarek regionalnych i lokalnych, jednak te fundamenty ulegają erozji. Nadszedł czas, by przemysł i decydenci polityczni zjednoczyli siły i podjęli zdecydowane działania na rzecz długoterminowych regulacji otwartych technologicznie” – dodał Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA, Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych.

Europejska branża motoryzacyjna wzywa, aby początkowe rozmowy skupiły się na następujących priorytetach krótkoterminowych:

  • Pilne rozwiązanie problemu obciążenia zgodności z celami CO2 na 2025 rok dla lekkich pojazdów użytkowych, aby uniknąć kar.
  • Przyspieszenie przeglądów regulacji CO2 dla lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych, uwzględniając ocenę dostępności warunków umożliwiających ich realizację, realia rynkowe oraz łańcucha wartości.
  • Określenie priorytetów Planu Działań Przemysłu Motoryzacyjnego i zapewnienie jego spójności z Porozumieniem na rzecz Czystego Przemysłu.
  • Omówienie ogólnounijnego programu zachęt zakupowych dla samochodów oraz dedykowanych środków wspierających popyt na bezemisyjne pojazdy ciężarowe (np. zamówienia publiczne).
  • Ocena negatywnego wpływu napięć handlowych z USA i Chinami na europejski przemysł motoryzacyjny oraz sposobów ich unikania.
  • Pilne zapewnienie przejrzystości w zakresie dostępności warunków umożliwiających realizację celów, szczególnie dla pojazdów ciężkich, gdzie informacje są w dużej mierze niedostępne.

Szczegóły można znaleźć TUTAJ

Pod koniec ubiegłego roku grupa europarlamentarzystów Europejskiej Partii Ludowej (EPL) wezwała do rewizji zakazu stosowania silników spalinowych, neutralnego technologicznie podejścia zachęcającego do innowacji, tymczasowych środków łagodzących, które pomogą producentom samochodów uniknąć kar. „Domagamy się powrotu do neutralności technologicznej jako zasady przewodniej, przedstawiamy propozycje uniknięcia kar dla branży i proponujemy, w jaki sposób możemy jej pomóc. Mamy wyraźne oczekiwanie, że nasze propozycje zostaną odpowiednio uwzględnione przez Komisję Europejską. Wszyscy chcemy silnego, odnoszącego sukcesy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego” – mówił wówczas Jens Gieseke, eurodeputowany, który jest odpowiedzialny za ten temat w Grupie EPL.

EPL wzywa do rewizji zakazu silników spalinowych od 2035 r.

Źródło: ACEA, EPL

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google