Ostrzejsze normy emisji spalin dla ciężarówek | MOTOFAKTOR

Ostrzejsze normy emisji spalin dla ciężarówek

person Adrian Januszkiewicz 20/02/2019

Rumuńska prezydencja Rady wypracowała wstępne porozumienie z przedstawicielami PE w sprawie nowych przepisów wyznaczających wiążące cele redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich.

Nowe przepisy sprawią, że w latach 2025–2029 nowe pojazdy ciężarowe będą emitowały średnio o 15% CO2 mniej niż w 2019 r. Od 2030 r. będą musiały emitować średnio o 30% mniej CO2. Cele te są wiążące, a producenci ciężarówek, którzy ich nie spełnią, będą zmuszeni zapłacić karę pieniężną jako opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji.

Po raz pierwszy wprowadzamy cele redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Dzisiejsze porozumienie likwiduje lukę w europejskich regulacjach środowiskowych. Gwarantuje, że sektor pojazdów ciężkich zacznie wnosić wkład w realizację naszych celów klimatycznych. Jesteśmy zdecydowani dotrzymać obietnic złożonych w ramach porozumienia paryskiego. Graţiela-Leocadia Gavrilescu rumuńska wicepremier i minister środowiska

 

Oprócz ustalenia wiążących celów współprawodawcy postanowili wzmocnić (w porównaniu z propozycją Komisji) system zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych w sektorze pojazdów ciężkich. Autobusy i autokary zostały wyłączone z systemu pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, ponieważ otrzymują już zachęty poprzez inne środki.

Współprawodawcy uzgodnili też konkretne środki, które zapewnią dostępność solidnych i wiarygodnych danych. Będzie je można uzyskiwać za pośrednictwem urządzeń pokładowych monitorujących faktyczne zużycie paliwa i energii przez pojazdy ciężkie.

 

Jeszcze w ubiegłym roku Rada przyjęła rozporządzenie, które precyzuje techniczne podstawy nowych przepisów i szczegółowo określa, w jaki sposób trzeba monitorować i raportować emisje CO2.

Kontekst i dalsze kroki

Emisje CO2 z pojazdów ciężkich, w tym pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów, stanowią około 6% całkowitych emisji CO2 w UE i około 27% całkowitych emisji CO2 w transporcie drogowym. W czerwcu 2018 r. Rada przyjęła przepisy o monitorowaniu i raportowaniu emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie. Obecnie prawo unijne nie określa żadnych wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 dla takich pojazdów.

Komisja przyjęła wniosek w sprawie nowego rozporządzenia 17 maja 2018 r. Ma on na celu ustalenie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich i ma w ten sposób pomóc państwom członkowskim w osiągnięciu poziomów obniżenia emisji uzgodnionych w ramach rozporządzenia o wspólnym wysiłku redukcyjnym. Parlament Europejski uzgodnił swoje stanowisko 14 listopada 2018 r. Rada ustaliła swoje stanowisko (podejście ogólne) 20 grudnia 2018 r. 8 stycznia 2019 r. rozpoczęły się negocjacje z Parlamentem Europejskim, które wczoraj (19 lutego 2019 r.) zakończyły się porozumieniem.

 

Wczorajsze wstępne porozumienie muszą jeszcze zatwierdzić państwa członkowskie. Musi je również przegłosować Parlament Europejski. Po zakończeniu tych procedur może nastąpić (prawdopodobnie przed końcem maja) formalne przyjęcie aktu przez Radę.

 

Źródło: Rada Europejska

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).