Predyktywne aktywne zawieszenie w Audi A8 | MOTOFAKTOR

Predyktywne aktywne zawieszenie w Audi A8

Audi oferuje kolejną zaawansowaną technicznie innowację w luksusowej limuzynie A8. To predyktywne aktywne zawieszenie., które będzie dostępne w wersji TFSI.

Predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 jest zawieszeniem w pełni aktywnym. Jego elektromechaniczne siłowniki odpowiadają za ustalenie wysokości i sztywności zawieszenia. Mogą one podnieść lub obniżyć zawieszenie każdego z kół z osobna, by aktywnie i w każdej sytuacji zarządzać wysokością nadwozia. Aktywne zawieszenie może w pół sekundy unieść lub obniżyć nadwozie we wszystkich czterech narożnikach pojazdu z osobna, nawet o 85 mm od pozycji środkowej.

 

Przy każdym z kół Audi A8 umieszczony jest niewielki silnik elektryczny zasilany z 48-woltowego, podstawowego układu elektrycznego samochodu. Jego pracą zarządza elektronika pojazdu. Napęd pasowy oraz kompaktowa przekładnia falowa zwiększają moment obrotowy elektrycznego silnika prawie dwustukrotnie, do 1100 Nm, i przenoszą go na stalową, obrotową rurę. Rura jest na stałe przymocowana do wstępnie obciążonego tytanowego pręta umieszczonego w jej wnętrzu i ma możliwość obrotu o więcej niż 20 stopni. Siły są przenoszone od końca obrotowej rury do zawieszenia, za pomocą dźwigni i drążka sprzęgającego – w przypadku osi przedniej na kolumnę prowadzącą, a w przypadku osi tylnej na wahacz poprzeczny.

 

Predyktywne aktywne zawieszenie działa bardzo wydajnie. Jego średni pobór mocy waha się od zaledwie 10 do 200 wat – o wiele mniej niż w porównywalnych układach hydraulicznych. Kiedy za sprawą fizyki jazdy cała karoseria opada w dół, na koło – np. na drogach o złej nawierzchni – predyktywne aktywne zawieszenie przeciwdziała temu efektowi. Niezwykle ostry impuls – jak zdarza się np. na torze wyścigowym – powoduje bardzo krótkie ale intensywne zapotrzebowanie na energię, potencjalnie nawet do 6 kilowatów. W zależności od sytuacji drogowej nawet 3 kilowaty mogą trafić z powrotem do akumulatora 48 V.

Od trybu "dynamic" do "comfort plus"

W połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym i systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (oba układy w standardzie), predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 pozwala uzyskać szerokie spektrum warunków jazdy. W trybie „dynamic” A8 nabywa cech samochodu sportowego. Wchodzi wtedy mocno i pewnie w zakręty, a podczas ich szybkiego pokonywania z przyspieszeniem bocznym rzędu 1 g, wychylenie nadwozia (kąt przechyłu) wynosi zaledwie 2 stopnie. Ze standardowym zawieszeniem kąt ten to 5 stopni. W każdej sytuacji drogowej moment napędowy jest optymalnie rozłożony, a zjawisko nurkowania podczas przyspieszania bądź hamowania zredukowane jest do minimum. W rezultacie, prowadzenie samochodu staje się bardzo sportowe – od neutralnego, do delikatnie nadsterownego.

Innowacyjne rozwiązania techniczne: przewidywanie i zredukowane siły wzdłużne i poprzeczne

Jeśli natomiast kierowca w systemie Audi drive select wybierze tryb „comfort plus”, to A8 wręcz przepływa po wszelkich nierównościach drogi. Predyktywne aktywne zawieszenie współpracuje ściśle z kamerą w przodzie pojazdu. Dzięki niej flagowy model Audi identyfikuje wyboje na drodze jeszcze zanim dojedzie do nierówności i z wyprzedzeniem dostraja aktywne zawieszenie. Funkcja predyktywna (opracowana we własnym zakresie przez Audi) sygnalizuje wtedy siłownikom jaka w tym wypadku powinna być prawidłowa pozycja nadwozia i aktywnie reguluje położenie zawieszenia. Zmniejsza w ten sposób ruchy nadwozia oraz prawie zupełnie niweluje nieprzyjemne odczucia z przejazdu przez różnego rodzaju nierówności drogowe.

 

Cały złożony proces rozpoznawania stanu drogi i dostrajania do niego właściwości zawieszenia trwa zaledwie kilka milisekund: kamera generuje informacje o stanie nawierzchni osiemnaście razy na sekundę. Elektroniczna Platforma Podwozia przetwarza dane dotyczące nawierzchni i prawie dokładnie w tym samym czasie uruchamia wszystkie podzespoły zawieszenia.

 

W trybie „comfort plus” predyktywne aktywne zawieszenie uaktywnia jeszcze jeden innowacyjny układ: redukcję sił poprzecznych. Po wejściu samochodu w zakręt układ ten unosi nadwozie od zewnętrznej strony zakrętu, jednocześnie obniżając je od wewnętrznej. Audi A8 „kładzie” się w zakręcie niczym motocykl, pochylając się maksymalnie o 3 stopnie. Efekt ten jest wyjątkowo dobrze odczuwalny przy prędkościach między 80 a 130 km/h i przy przyspieszeniu bocznym do 0,4 g. Intensywność redukcji siły poprzecznej zależy od wielu czynników: prędkości jazdy, napotkanych sił g oraz nawierzchni drogi. Elektroniczna platforma podwozia również w tym wypadku przetwarza dane dostarczane przez czujniki i przekazuje je do aktywnego układu sterowania zawieszeniem.

 

Gdy samochód jedzie prosto i załączony jest tryb „comfort plus”, predyktywne aktywne zawieszenie może również redukować siły działające na organizm ludzki. Podczas intensywnego przyspieszania lub gwałtownego hamowania, czyli w sytuacjach mogących powodować dyskomfort kierowcy i pasażerów, niweluje ono zjawisko tzw. nurkowania samochodu.

 

Kompensacja ruchów nadwozia oznacza w tym przypadku to, że jeśli pasażerowie cokolwiek wtedy odczuwają, to jest to raczej delikatne wciskanie w fotel, a nie w pasy bezpieczeństwa. Predyktywne aktywne zawieszenie zapewnia pasażerom komfort również wtedy, gdy samochód stoi w miejscu. Przy dotknięciu klamki A8, nadwozie delikatnie się unosi – nawet o 50 mm. Stojąca za tym nowa funkcja „unoszenie wejścia” ułatwia w ten sposób wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Pre sense 360°: jeszcze większe bezpieczeństwo

Predyktywne aktywne zawieszenie w połączeniu z systemem „pre sense 360°” (element pakietu systemów wsparcia kierowcy „Miasto”) zwiększa też bezpieczeństwo bierne. Działa wtedy we współpracy z centralnym sterownikiem systemów wsparcia kierowcy zFAS, który do identyfikacji niebezpiecznych sytuacji zachodzących dookoła samochodu wykorzystuje dane pochodzące z wielu czujników. Gdy zarejestruje nieuchronne uderzenie w bok auta z prędkością ponad 25 km/h, sprawia, że predyktywne aktywne zawieszenie uniesie nadwozie nawet o 80 mm w górę po tej stronie samochodu, w którą nastąpi uderzenie. W ten sposób energia uderzenia może zostać przejęta przez ustawioną w odpowiedniej pozycji sekcję progów pojazdu. Deformacja kabiny pasażerskiej oraz siły działające na osoby znajdujące się w jej wnętrzu (zwłaszcza siły działające na brzuch i klatkę piersiową) mogą być w ten sposób zredukowane nawet o 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej samochodu bez systemu unoszenia nadwozia.

 

Źródło: Audi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).