Prawidłowe działanie układu zawieszenia | MOTOFAKTOR

Prawidłowe działanie układu zawieszenia

KYB tłumaczy jak przeprowadzać prawidłowo wymianę górnych zestawów montażowych w kolumnie MacPhersona i ich wpływ na pracę układu zawieszenia.

Górne zestawy montażowe

Zdecydowana większość samochodów poruszających się po europejskich drogach wyposażona jest w kolumny MacPhersona. Dla jej prawidłowej pracy niezbędne jest zastosowanie łożyska (zestawu do montażu amortyzatora), aby zapewnić jej właściwy obrót wokół własnej osi podczas skrętu.

 

Dla właściwego działania łożyska i zagwarantowania komfortu oraz bezpieczeństwa w trakcie jazdy, producenci pojazdów określają odpowiednie momenty dokręcania, które należy zachować podczas dokręcania nakrętki trzpienia tłoczyska.

 

Na przykład moment dokręcania przy montażu kolumny amortyzatora dla różnych modeli Audi A3 i Golf VI wynosi 35 Nm. W przypadku Renault Twingo II jest to 62 Nm, w Mini Cooper D 64 Nm a w Insignii Sport Tourer 70 Nm. Dlatego zawsze zaleca się sprawdzenie instrukcji producenta dla każdego pojazdu przed przystąpieniem do prac naprawczych (montażu).

 

Jeśli do dokręcenia górnej nakrętki użyje się klucza udarowego zamiast klucza dynamometrycznego wraz z dedykowanymi kluczami przeznaczonymi do montażu amortyzatorów, ryzykuje się nie tylko zniszczenie gwintu, ale także przeciążenie łożyska, co może skutkować jego przedwczesnym zużyciem.

 

Ponadto możliwe jest, że nakrętka zostanie przykręcona zbyt lekko, co może powodować obracanie tłoczyska w amortyzatorze. Jest on wówczas przymocowany nieodpowiednio, co stanowi nie tylko problem z komfortem, ale stwarza ogromne niebezpieczeństwo w trakcie jazdy!

 

KYB zaleca wymianę górnych zestawów montażowych przy każdej wymianie amortyzatora.

Czy właściwy moment dokręcania można uzyskać bez stosowania odpowiednich narzędzi?

Często słyszymy, że dobry mechanik potrafi zastosować właściwy moment dokręcania ponieważ ma w rękach odpowiednie wyczucie. Niestety, nikt nie jest w stanie zastosować właściwego momentu dokręcania bez użycia specjalistycznego narzędzia. Niezbędne w takiej sytuacji jest zastosowanie klucza dynamometrycznego lub klucza dynamometrycznego kątowego.

 

Mechanicy powinni zadbać o prawidłowe ustawienie momentu dokręcania, ponadto klucz dynamometryczny musi być odpowiednio trzymany w strefie uchwytu, aby nie zafałszować wyników pomiaru. Wreszcie po pierwszym zwolnieniu (kliknięciu) klucza dynamometrycznego śruba nie powinna być dalej obciążana – inaczej mówiąc; wystarczy jedno kliknięcie zwalniające.

 

Bezpłatny dostęp do informacji technicznych w tym również związanych z wyborem właściwych momentów dokręcania amortyzatora w pojazdach, które obsługują, z wykorzystaniem odpowiednich danych pochodzących od producentów samochodów zapewnia aplikacja KYB Suspension Solutions App. Można ją pobrać za pośrednictwem App Store i Google Play.

Nie należy używać ponownie nakrętki samokontrującej

Innym punktem, który często jest pomijany przy wymianie amortyzatorów, są nakrętki mocujące. Nawet jeśli wydają się niepozorne, coraz częściej stosuje się tutaj nakrętki samokontrujące, których w żadnym wypadku nie wolno używać ponownie.

 

Wynika to z tego, że wewnętrzna wkładka nakrętki jest lekko rozciągana po dokręceniu właściwym momentem, a zatem osiąga trwałe napięcie wstępne, które zabezpiecza połączenie śrubowe. Ponowne wykorzystanie i dokręcenie takiej nakrętki naraża ją na naprężenie przekraczające granicę plastyczności i może spowodować jej niekontrolowane odkręcenie – niekoniecznie bezpośrednio podczas montażu, ale przede wszystkim podczas pracy amortyzatora w trakcie jazdy na drodze.

 

Jeśli w opakowaniu z nowymi amortyzatorami znajduje się ulotka informująca o odpowiednim momencie dokręcania i właściwym kącie obrotu, mechanik powinien to uwzględnić i sprawdzić, czy w opakowaniu amortyzatora znajdują się nowe nakrętki. Jeśli są w zestawie wraz z amortyzatorem, należy użyć ich podczas montażu.

Dlaczego prawidłowy montaż jest tak ważny?

Nowoczesne amortyzatory są komponentami o wysokiej wydajności. Tłoczysko wykonuje od 1500 do 2500 cykli pracy na odcinku jednego kilometra i przyspiesza do 14 kilometrów na godzinę. Ciśnienie wewnątrz cylindra roboczego wynosi do 50 barów a temperatura wewnątrz może osiągać do 120°C. Aby uzyskać pożądaną skuteczność tłumienia w tym środowisku, wiele parametrów musi być poprawnych; na przykład skok tłoka, lepkość i ilość oleju / gazu w cylindrze, a także technologia i sprawność zaworów. Na tę interakcję mogą mieć wpływ błędy montażu.

Jakie są konsekwencje nie przestrzegania instrukcji montażu?

Błędy montażowe mogą powodować pogorszenie stabilności podczas jazdy oraz gorsze trzymanie się pojazdu na drodze, wydłużenie drogi hamowania, a także wpływać na przedwczesne wyeksploatowanie amortyzatorów z powodu zwiększonego obciążenia. Dlatego dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy konieczne jest stosowanie najwyższej jakości komponentów od dostawców OE, wykonywanie prac naprawczych z użyciem odpowiednich narzędzi oraz przestrzeganie instrukcji montażowych zalecanych przez producenta pojazdu, aby uniknąć błędów montażowych.

 

Źródło: KYB Europe

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).