Praca z zawieszeniem pneumatycznym - zalecenia | MOTOFAKTOR

Praca z zawieszeniem pneumatycznym - zalecenia

person Redakcja 19/06/2020

Firma Arnott udziela wskazówek jak postępować podczas serwisowania zawieszenia pneumatycznego.

Bezpieczeństwo/przygotowanie

Dla własnego bezpieczeństwa zaleca się stosowanie okularów ochronnych, rękawic oraz środków ochrony uszu. Ciśnienie w układzie zawieszenia pneumatycznego może dochodzić do 18 barów! Przed odłączeniem przewodów powietrza i innych komponentów należy upewnić się, że układ nie jest pod ciśnieniem, a kompresor jest odłączony od zasilania.

 

W celu uniknięcia obrażeń osób i uszkodzenia pojazdu, należy również zwrócić uwagę na wszelkie konieczne środki bezpieczeństwa podczas montażu elementów zawieszenia pneumatycznego. Są to między innymi właściwe unieruchomienie pojazdu oraz odłączenie źródeł zasilania.

Ocena wzrokowa

Jeśli samochód opuści się przez noc o ok. 2,5 cm należy przyjąć, że w układzie jest nieszczelność. Zwykle do wykrycia jej źródła wystarczy spryskanie komponentów wodą z mydłem. Jeśli opada tylko jedno koło/strona lub poziomowanie jest błędne, powodem może być uszkodzony blok zaworowy.

 

Objawami spalenia kompresora jest zapach spalenizny i/lub odbarwienie metalowej obudowy. Charakterystyczne jest również brązowawe zabarwienie naklejki na kompresorze.

Rozprężanie układu

Układ zawieszenia pneumatycznego można rozprężyć z poziomu sprężarki albo miecha. Złączkę przewodu powietrznego należy odkręcać powoli, tak aby umożliwić łagodne spuszczenie powietrza. W zależności od marki i modelu pojazdu, nad którym pracujemy, do rozprężenia układu może się okazać konieczne użycie testera diagnostycznego. Miechy które wymagają testera posiadają charakterystyczne złącza elektryczne na miechach.

Tryb podnośnika

Należy sprawdzić, czy pojazd posiada tak zwany “tryb podnośnika” (ang. “jack mode”). Jeśli tak, należy go aktywować przed podniesieniem pojazdu. Jeśli nie, pojazd może być podniesiony bez uruchamiania dodatkowych zabezpieczeń. Niektóre systemy automatycznie wykrywają, że samochód jest podnoszony na podnośniku i utrzymują ciśnienie w miechach.

Błędy montażowe

Nigdy nie należy w pełni opuszczać pojazdu bez wcześniejszego napompowania miechów. Po serwisie samochód należy opuścić do poziomu fabrycznego, uruchomić silnik na ok. 2 minuty, a dopiero potem powoli opuścić pojazd całkowicie.

 

Nienapompowany rękaw miecha może ułożyć się nieodpowiednio lub wygiąć, a w niektórych przypadkach wysunąć się spod opaski zaciskowej. Dodatkowo, kompresor może nie być w stanie unieść pojazdu z poziomu podłoża. Podczas długotrwałej pracy sprężarki, może dojść do uszkodzenia przekaźnika, a w najgorszym razie kompresor może ulec spaleniu podczas długotrwałego unoszenia pojazdu.

 

Należy bezwzględnie zwrócić uwagę na to, aby miechy były montowane w takim stanie rozciągnięcia w jakim były wyciągnięte z opakowania. W żadnym razie nie należy ich rozciągać lub pompować, aby ułatwić instalację. Aby dopasować dolne i górne mocowanie miecha należy operować wahaczem, podnośnikiem lub użyć dodatkowego lewarka ręcznego.

Dokręcanie złączki VOSS

Złączki VOSS zwykle nie wymagają dokręcania. Próba ich dokręcania z momentem wyższym niż zalecany może doprowadzić do zniszczenia gwintu w obudowie miecha i nieszczelność. Taki miech będzie przeważnie niezdatny do użycia. Konieczne jest przestrzeganie momentów dokręcania zalecanych przez producentów.

Nie wymieniaj zanim nie poznasz przyczyny problemu

Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik. Stary przekaźnik może “sklejać się” w pozycji włączonej co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.

 

Uszkodzony kompresor nie jest zwykle powodem, ale skutkiem większej nieszczelności w układzie zawieszenia pneumatycznego. Dlatego właściwa diagnoza jest warunkiem koniecznym wykonania skutecznej naprawy. Sprawdź szczelność przewodów, połączeń oraz miechów po instalacji nowej sprężarki.

Kolumny pneumatyczne I amortyzatory

Podczas wymiany miechów należy zawsze sprawdzić amortyzatory pod kątem wycieków oleju. Olej powoduje degradację gumy i znacząco skraca żywotność miecha. Poza tym, jeśli amortyzator, którego zadaniem jest przyjęcie uderzenia podczas najazdu na nierówność czy wjazdu w dziurę, jest niesprawny, jego zadanie przejmuje częściowo miech, który w takim przypadku może zostać szybko uszkodzony.

Testery diagnostyczne i aktualizacje oprogramowania

Po wykonaniu jazdy testowej, należy sprawdzić pojazd pod kątem komunikatów błędów. Zaleca się również sprawdzenie testerem parametrów czujnika poziomu i ich ewentualną korektę. Zapewni to ustawienie pojazdu na właściwej wysokości i odpowiednią reakcję podczas jazdy. Dodatkowo powinno się przeprowadzić korektę zbieżności po wymianie kolumny pneumatycznej lub amortyzatora.

 

Należy ZAWSZE zaktualizować oprogramowanie, jeśli nakazuje to instrukcja montażu kompresora. Zaniedbanie tego kroku może spowodować, iż sprężarka będzie pracowała niewłaściwie lub wcale. Może to również doprowadzić do jej spalenia.

 

Źródło: Arnott

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).