Ponad 345 km dróg na koniec 2022 r. - cele GDDKiA | MOTOFAKTOR

Ponad 345 km dróg na koniec 2022 r. - cele GDDKiA

GDDKiA przedstawiła swoje cele na rozpoczęty właśnie rok 2022. Zakładają one oddanie do ruchu ponad 345 km nowych odcinków dróg publicznych.

Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku planowane jest oddanie do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych przez GDDKiA.

 

W przyszłym roku kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów nowych tras. Nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Oddawane drogi to zwieńczenie ciężkiej pracy wielu osób i instytucji. Aby mogło do tego dojść, każdą inwestycję trzeba odpowiednio przygotować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne, ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę, a na sam koniec sprawnie i terminowo zrealizować roboty budowlane – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wiele ważnych tras do oddania w nowym roku

Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolić mają domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.

 

W 2022 roku ułatwiona ma być podróż drogą ekspresową S7 ze stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku udostępnione mają być w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskać mają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim połączone mają być tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.

 

Nowy rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłużyć ma się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskać mają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem.

 

Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawić mają się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. Oddane do ruchu mają być odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.

 

Połączone mają być autostrada A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwione ma być także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, przez oddanie do ruchu trzy odcinki S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystać mają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłużony ma być odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończone prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.

 

Oddane do ruchu ma być też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększyć ma się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).

W 2022 r. planowane jest oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:

 

około 46 km autostrad:

 

  • A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (24,2 km);
  • A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km);

 

około 253 km dróg ekspresowych:

 

  • S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km),
  • S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (15,3 km),
  • S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (23,3 km),
  • S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km),
  • S6 Bożepole Wielkie – Luzino (10,4 km),
  • S6 Luzino – Szemud (10,3 km),
  • S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack (20,2 km),
  • S7 Napierki – Mława (14 km),
  • S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km),
  • S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,5 km),
  • S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km),
  • S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,1 km),
  • S14 Łódź Lublinek – Łódź Teofilów (12,2 km),
  • S17 Warszawa Wschód – Lubelska (2,5 km),
  • S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik (20 km),
  • S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (8,2 km),
  • S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km),
  • S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km),
  • S61 koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)

 

oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:

 

  • DK9 obwodnica Iłży (7,2 km),
  • DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km),
  • DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km) – inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, miejski finansowany przez prezydenta Wałbrzycha i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km),
  • DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km),
  • DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km),
  • DK73 Kielce – m. Brzeziny/Morawica (4,2 km).

 

Źródło: GDDKiA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).