Polska liderem CEE w sprzedaży EV | MOTOFAKTOR

W I połowie br. w Polsce zarejestrowano 6 965 EV (w pełni i hybryd plug-in), aż o 178% więcej niż rok temu – wynika z najnowszych danych ACEA.

Taki rezultat to prawie 3% całkowitej sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce, 1. miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej i 13. miejsce w Unii Europejskiej. Eksperci Exact Systems zwracają uwagę, że główną barierą jeszcze dynamiczniejszego rozwoju elektromobilności w naszym kraju pozostaje zbyt wysoki koszt elektryków. Sytuacja ulegnie zmianie dopiero wtedy, kiedy ceny pojazdów elektrycznych zrównają się z cenami spalinowych odpowiedników. Do tego czasu Polska musi zadbać o poszerzenie infrastruktury m.in. o ładowarki dostępne na osiedlach mieszkaniowych oraz strefy parkingowe dla elektromobili – wskazują eksperci Echo Investment.

Poziom sprzedaży w Unii Europejskiej oraz widoczna priorytetyzacja aut elektrycznych przez producentów wskazują, że mamy do czynienia już nie z ewolucją a rewolucją w obszarze elektromobilności. I między innymi infrastruktura oraz dalszy rozwój baterii, aby miały większy zasięg, muszą za tym nadążyć. Choć bardzo dobre półrocze zarówno pod względem dynamiki sprzedaży, jak i wzrostu udziału aut elektrycznych w całości rejestracji osobówek odnotowaliśmy także w Polsce, to przy aktualnym poziomie cen i dopłat rządowych, pojazdy te pozostają poza finansowym zasięgiem większości Polaków. Na przykład w Rumunii dopłaty do elektryków wynoszą ok. 40 tys. zł, podczas gdy u nas ponad dwa razy mniej. Dlatego, w optymistycznym scenariuszu potrzebujemy jeszcze minimum 5, w pesymistycznym – nawet 10 lat, zanim elektryki staną się powszechnym widokiem na naszych ulicach. Wówczas koszty wytworzenia aut elektrycznych i tradycyjnych zrównają się. Również za około 5 lat spodziewamy się pierwszej fali używanych elektryków, które dotrą do nas m.in. z Niemiec, gdzie aut tego typu jeździ w tej chwili już milion. Jednak do tego czasu powinniśmy skupić się na poszerzaniu niezbędnej infrastruktury. Paweł Gos prezes zarządu Exact Systems

Daleko od średniej unijnej

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w I półroczu br. w Polsce zostało sprzedanych 6 965 nowych samochodów z napędem elektrycznym: 2 486 aut w pełni elektrycznych (+120% r/r) oraz 4 479 hybryd plug-in (+226% r/r). Może cieszyć zarówno dynamika – 178% r/r, jak i udział w rejestracji wszystkich nowych osobówek, który w ciągu roku podwoił się z 1,4% do 2,86%. Średnia unijna pozostaje ponad pięć razy wyższa (15%). Natomiast wolumen sprzedaży pozwolił Polsce zająć dopiero 13. miejsce w Unii Europejskiej. Pierwszą trójkę tworzą kolejno Niemcy, Francja oraz Szwecja, z czego prawdziwy boom na elektryki obserwujemy w dwóch pierwszych krajach, gdzie łącznie sprzedano ich w tym roku już 450 tysięcy! W regionie CEE Polska objęła pozycję lidera, wyprzedzając Czechy i Węgry.

Hybrydy popularniejsze od diesli

Jeśli już Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem to najczęściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało ich zarejestrowanych 62 789 (+171% r/r). Taki wynik daje nam bardzo dobre 5. miejsce w UE. Natomiast 26% udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I połowie br. jest sporo lepszy do średniej Unii Europejskiej (18,9%). Co warte podkreślenia, diesli w tym okresie sprzedało się w Polsce niemal o połowę mniej niż hybryd (34 000 sztuk). Prym nadal wiodą silniki benzynowe z 54% udziałem w rynku. W całej Unii r/r udział diesli w całkowitej sprzedaży spadł z 29% do 22%, a silników benzynowych z 52% do 42% rejestracji.

Elektromobilność wkracza na osiedla

Jak podkreślają eksperci Echo Investment, ograniczony zasięg aut elektrycznych sprawia, że rozbudowana sieć ładowarek to konieczność, aby móc myśleć o szybszym rozwoju elektromobilności w Polsce.

Aktualnie w Polsce mamy zaledwie około 1700 stacji ładowania, czyli 1 ładowarka przypada na 183 km2. Dla porównania w Niemczech zagęszczenie sieci wynosi 1 stację na 8 km2. Utrudniony dostęp do ładowania z jednej strony jest mocno odczuwalny w polskich miastach, gdzie elektryków używa się zdecydowanie najczęściej, a z drugiej strony uniemożliwia komfortowy przejazd na dłuższych trasach. Ponieważ pojazdów elektrycznych na naszych drogach wciąż jest stosunkowo niewiele, operatorom komercyjnym nie opłaca się tej sieci szybciej rozwijać. Dlatego w najbliższych latach kluczowe będzie podejście pozostałych podmiotów, takich jak deweloperzy. Firmy te mogą upowszechniać dostęp do ładowarek w swoich projektach komercyjnych i mieszkaniowych, co pozwoli wygodnie ładować auto zarówno pod domem, jak i podczas pracy lub dłuższych zakupów. I właśnie z myślą o komforcie naszych mieszkańców, na każdym nowym osiedlu już teraz montujemy stacje ładowania oraz wyznaczamy miejsca postojowe, przeznaczone dla pojazdów elektrycznych. Dawid Wrona dyrektor sprzedaży mieszkań w Echo Investment

 

Źródło: Exact Systems

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).