Polska – cicha siła globalnej motoryzacji | MOTOFAKTOR

Polska - cicha siła globalnej motoryzacji

Polska jest siódmym co do wielkości eksporterem części motoryzacyjnych na świecie. Nie każdy wie, że globalne marki nieraz opierają produkcję swych aut na komponentach znad Wisły. Polscy producenci zasłużenie cieszą się renomą wiarygodnych partnerów biznesowych. Dziś dostarczają części i technologie na cały świat - w tym do USA, gdzie zaprezentują swoją ofertę podczas targów AAPEX.

Polski przemysł motoryzacyjny to jednak nie tylko produkcja części. To połączenie dbałości o jakość i detale, precyzyjnego i powtarzalnego wykonania, innowacyjność projektantów i inżynierów. Te czynniki sprawiają, że klienci na całym świecie obdarzają polskich producentów zaufaniem. Dzięki tym atutom polski przemysł może skutecznie konkurować z największymi światowymi graczami – a dla odbiorców z USA stanowić nieoczywisty, lecz optymalny wybór.

W kontekście obecnych zmian geopolitycznych i możliwych zaburzeń łańcuchów dostaw z Dalekiego Wschodu, Polska może być dla USA wiarygodnym i stabilnym partnerem – oferującym produkty wysokiej jakości i konkurencyjne cenowo. Polscy dostawcy są coraz bardziej rozpoznawalni, a ich rosnące kompetencje techniczne pozwalają im skutecznie konkurować na rynkach globalnych. Udział w AAPEX to dla nich szansa na lepsze dopasowanie oferty do amerykańskiego rynku i umocnienie więzi gospodarczych między Polską a USA. Doceniam inicjatywę Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która umożliwia polskim firmom obecność na tak prestiżowym wydarzeniu– mówi Paweł Orzechowski z Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Dzięki nowoczesnemu zapleczu technologicznemu i silnej bazie produkcyjnej, polscy producenci dostarczają rozwiązania spełniające najwyższe międzynarodowe standardy. Polskie produkty wspierają miliony użytkowników i napędzają rozwój globalnej motoryzacji. Części samochodowe „made in Poland” to dziś znak jakości, doceniany na każdym kontynencie.

W trosce o redukcję śladu węglowego, ale też optymalizację kosztów, polscy inżynierowie rozwijają rozwiązania przyjazne środowisku. Specjalizują się w technologiach alternatywnego zasilania, takich jak LPG, współpracując blisko z producentami OEM o zasięgu globalnym. Polski sektor motoryzacyjny to przestrzeń, w której technologia, doświadczenie i innowacja spotykają się, by budować przyszłość motoryzacji.

Polskie firmy rozwijają zaawansowane systemy ładowania, pojazdy zeroemisyjne oraz oprogramowanie umożliwiające inteligentne zarządzanie energią – od pojedynczych stacji po całe floty. Nie tylko produkują urządzenia, ale także aktywnie kształtują kierunki rozwoju nowej mobilności. Oferują również innowacyjne rozwiązania w zakresie części i komponentów pozwalające wynieść czystą mobilność na nowy poziom. Łączą przy tym doświadczenie przemysłowe z odważnym podejściem do innowacji– mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Organizacje związane z polskimi przedsiębiorcami z sektora motoryzacyjnego, takie jak Polska Grupa Motoryzacyjna oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, od lat wspierają polskich producentów w internacjonalizacji i budowaniu relacji z zagranicznymi partnerami. We wzmacnianiu międzynarodowej rozpoznawalności polskie firmy mogą liczyć także na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która zapewnia wsparcie poprzez sieć swoich Zagranicznych Biur Handlowych, doradztwo podczas całego procesu ekspansji na rynki zagraniczne oraz umacnia pozytywny obraz polskiego sektora motoryzacyjnego na świecie.

Jednym z działań realizowanych przez PAIH jest organizacja polskiego stoiska narodowego (c84013, Caesars Forum) podczas targów AAPEX w Las Vegas, na którym pojawią się też przedstawiciele około 10 polskich producentów. Targi odbędą się w dniach 4-6 listopada 2025 r.

Wizyta na stoisku PAIH to szansa na poznanie potencjału polskiego sektora motoryzacyjnego. Na naszym stoisku zaprezentują się firmy z sektora aftermarket – w szczególności producenci części i emulatorów, olejów i chemii motoryzacyjnej, zapachów samochodowych czy akcesoriów takich jak folie ochronne na ekrany. Ze stoiska skorzystają też polskie firmy zajmujące się regeneracją podzespołów, sprzedażą systemów instalacji gazowych LPG/CNG i maszyn do obróbki metali. Wierzymy, że różnorodność ich oferty przełoży się na zainteresowanie odwiedzających– mówi Bartosz Ossowski z Departamentu Projektów Europejskich w PAIH, koordynator działań promocyjnych dla sektora motoryzacyjnego w ramach projektu Brand HUB.

Źródło: PAIH
Zdjęcie: AAPEX