Półmetek projektu EKO-LOG | MOTOFAKTOR

Półmetek projektu EKO-LOG

person Adrian Januszkiewicz 11/08/2021

Zakończył się etap gromadzenia danych w ramach realizowanego przez projektu EKO-LOG ­– pierwszego w Polsce badania elektrycznej ciężarówki.

W ramach pierwszego etapu projektu EKO-LOG całkowicie elektryczne Volvo FE przejechało łącznie 5056 km. W trakcie badania elektryczna ciężarówka pozwoliła zredukować emisje CO2 o 2 tony względem pojazdu z silnikiem spalinowym[1]. Aby wytworzyć wartość oszczędzonego dwutlenku węgla przeciętny samochód osobowy musiałby przejechać niemal 20 tysięcy kilometrów. PSPA poddało pojazd ocenie w 5 różnych aspektach, mających kluczowe znaczenie z perspektywy przedsiębiorstw branży TSL: wydajności, użyteczności, społeczno-środowiskowym, kosztów eksploatacji oraz flotowym.

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez transport ciężki jest jednym z kluczowych elementów w dążeniu do poprawy jakości powietrza. To właśnie pojazdy ciężarowe są jednymi z najbardziej inwazyjnych dla klimatu i środowiska. Stanowią one 5% ogólnego parku pojazdów poruszających się po Europie, jednocześnie odpowiadając za niemal 20% dwutlenku węgla emitowanego przez cały sektor transport drogowego. Albert Kania Koordynator projektu EKO-LOG

Inauguracja projektu EKO-LOG odbyła się 27 maja w Warszawie podczas konferencji Volvo Trucks. Etap badawczy, w czasie którego zbierane były dane, trwał 2 miesiące. Ciężarówka w ramach pilotażu została włączona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za procesy logistyczne, obsługi dostawy dla pozostałych partnerów badania – IKEA oraz H&M Logistics na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim oraz Pruszkowie do punktów odbioru na terenie Warszawy. Badanie obejmowało również sprawdzenie pojazdu poza aglomeracjami miejskimi podczas przejazdu na trasie Grodzisk Maz. – Stryków – Grodzisk Maz. Celem było ustalenie użyteczności elektrycznych pojazdów ciężarowych na dłuższych trasach pozamiejskich.

To co do tej pory udało się zrealizować w ramach projektu EKO-LOG potwierdziło nasze oczekiwania co do wykorzystania pojazdów elektrycznych Volvo Trucks w warunkach miejskich. Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric nie dość, że zapewnia oczekiwane zasięgi to gwarantuje kierowcy lepszy komfort pracy, ale też wpływa znacząco na czas realizowanych dostaw. Nasza ciężarówka spełnia pokładane w niej nadzieje i udaje się zrealizować wszystkie zadania partnerów a nawet jest możliwość dodatkowych zleceń. Piotr Werner Product Digital Marketing Manager Volvo Trucks Polska
Testy EKO-LOG dobiegły końca i pora na podsumowania. W trakcie tych dwóch miesięcy auto sprawdziliśmy w różnych konfiguracjach operacyjnych, na krótkich i dłuższych trasach. Ponad 5000 przejechanych kilometrów pozwoliło zebrać ciekawe obserwacje i wnioski nie tylko dot. samego pojazdu i jego zasięgów, ale również dotyczące infrastruktury ładowania. Więcej szczegółów, z pewnością ukaże się w raporcie podsumowującym. Maciej Rybak Dyrektor Service Line Home Delivery z No Limit

 

Podczas testu, układ napędowy zeroemisyjnego Volvo zużył łącznie 6075 kWh energii przy średnim zużyciu na poziomie 120,15 kWh/100 km. Technologia hamowania rekuperacyjnego pozwoliła na odzyskanie 1024 kWh energii co umożliwiło przejechanie dodatkowych ponad 850 km. Za monitoring i zarządzanie procesami ładowania oraz wsparcie technologiczne projektu odpowiedzialna była firma Nexity. EKO-LOG pozwolił na ustalenie szeregu parametrów użytkowych pojazdu w celu dokonania analizy porównawczej kosztów eksploatacji.

 

Przeprowadzone zostały również 3 badania ankietowe oraz porównanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej i spalinowej na drodze publicznej, które wykazało, że pojazd z napędem elektrycznym potrafi zredukować emisję hałasu niemal 10 krotnie (o 9 db) dla przedziału prędkości 0 – 30 km/h. Ma to szczególne znaczenie podczas dostaw w przestrzeni miejskiej. Badania ankietowe obejmowały m.in. ocenę świadomości społecznej na temat zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, określenie ich potencjału rynkowego, czy też zebranie opinii kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnych ciężarówek.

 

W testach uczestniczyła w pełni elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric. Pojazd cechuje dopuszczalna masa całkowita 27 ton. Pojazd został wyposażony w trzyosiowe podwozie z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić do 19 europalet. Volvo dysponuje akumulatorem o pojemności 265 kWh, a na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 200 km, w zależności od konfiguracji. Ładowanie pojazdu prądem stałym (DC) zajmuje ok. 2 godzin, natomiast uzupełnienie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

Nexity Global aktywnie uczestniczy we wszelkich inicjatywach przyczyniających się do rozwoju elektromobilności. To przyszłość nie tylko pojazdów osobowych, ale i transportu ciężkiego, dlatego chętnie zostaliśmy partnerem projektu EKO-LOG. Chcemy się podzielić naszą unikalną technologią oraz wiedzą w zakresie monitorowania i rozliczania procesów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Według badań Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, 73,1% emisji transportowych w Unii Europejskiej pochodzi z transportu drogowego. Wierzymy, że uczestnictwo Nexity Global w projekcie EKO-LOG i zapewnienie odpowiedniej wiedzy technicznej pomoże przyczynić się do realnych zmian i odwrócenia tego trendu. Jagoda Bugaj Dyrektor Marketingu Nexity Global

 

Etap badawczy projektu EKO-LOG zakończył się 31 lipca 2021 roku. Obecnie pozyskane dane są szczegółowo opracowywane i zostaną przedstawione w raporcie końcowym podsumowującym efekty badań. Oficjalna premiera raportu odbędzie się 9 września 2021 roku podczas konferencji prasowej 4POLAND organizowanej przez Volvo Trucks na torze Jastrząb pod Radomiem.

Redukcja emisji związanej z transportem ciężkim jest dużym wyzwaniem. Projekt EKO-LOG był dobrą okazją do zbadania możliwości wdrożenia elektrycznych pojazdów ciężarowych jako alternatywy dla konwencjonalnej floty logistycznej. Wierzymy, że postęp można osiągnąć jedynie poprzez współpracę. Dzięki partnerstwu i uczestnictwu w tym projekcie mogliśmy dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz zachęcać do szukania bardziej zrównoważonych rozwiązań. Takie inicjatywy są dla nas kluczowe i pomagają nam realizować nasze cele związane z redukcją emisji CO2. Z niecierpliwością czekamy na raport podsumowujący projekt EKO-LOG. Michael Schulz Logistics Regional Manager Region East Europe H&M

 

Szczegółowe informacje o projekcie dostępne są na stronie www.eko-log.pl.

 

[1] Średnia emisyjność dla energii elektrycznej w UE na podstawie: C. Redl, F. Hein, Dr. P. Graichen, D. Jones The European Power Sector in 2020: Up-to-Date Analysis on the Electricity Transition, Berlin: Agora Energiewende, 2021, str 5.

 

Źródło: PSPA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).