Pogarszają się nastroje wśród przedstawicieli firm motoryzacyjnych

person Adrian Januszkiewicz 14/01/2019

Wskaźnik nastrojów menedżerów oceniających bieżącą sytuację to 83/100, co oznacza spadek o 3 p.p. w porównaniu z poprzednią edycją badania.

Wyniki najnowszego badania KPMG i PZPM wskazują, że 65% przedstawicieli dystrybutorów oraz 80% przedstawicieli producentów obecnych na polskim rynku motoryzacyjnym pozytywnie ocenia obecną sytuację panującą w branży. Porównując jednak wyniki do poprzedniej edycji badania z połowy 2018 r. wskaźnik zadowolenia spadł w obu grupach – o 6 punków wśród przedstawicieli firm dystrybuujących oraz o 2 punkty w grupie menedżerów firm zajmujących się produkcją pojazdów oraz zabudowy i części samochodowych.

Menedżerowie firm motoryzacyjnych z pesymizmem patrzą w przyszłość

Zdaniem menedżerów zatrudnionych w firmach motoryzacyjnych sytuacja w branży w ciągu najbliższego roku będzie gorsza niż 2018 roku. Zaledwie 18% przedstawicieli firm dystrybuujących uważa, że w ciągu roku sytuacja w branży ulegnie poprawie lub zdecydowanej poprawie. W przypadku firm produkcyjnych, poprawy sytuacji branży motoryzacyjnej w ciągu 12 miesięcy spodziewa się 20% przedstawicieli (spadek o 3 p.p.w stosunku do poprzedniej edycji badania).

 

Przyszłość branży zdecydowanie gorzej oceniają przedstawiciele firm produkcyjnych, wśród których aż 40% spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia sytuacji branży motoryzacyjnej w Polsce. W przypadku przedstawicieli firm dystrybuujących takie zdanie wyraża 35% respondentów.

 

Gorsze nastroje panujące wśród firm zajmujących się produkcją można zauważyć również w przypadku oceny sytuacji gospodarczej w Polsce. Już blisko połowa przedstawicieli producentów (46%) spodziewa się także pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju w ciągu najbliższego roku, z  czego 13% uważa, że sytuacja gospodarcza Polski ulegnie zdecydowanemu pogorszeniu. Nieco mniejszy pesymizm jest widoczny wśród firm zajmujących się dystrybucją, gdzie 27% respondentów spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia sytuacji gospodarczej w Polsce.

Wskaźnik PMI dla polskiego sektora wytwórczego w ostatnich dwóch miesiącach ub. roku spadł poniżej 50 punktów, co zapowiada spowolnienie aktywności gospodarczej w produkcji. Nieznaczne, ale jednak widoczne pogorszenie obecnych nastrojów w branży wiąże się również ze słabszymi wynikami rejestracji pojazdów w Europie Zachodniej – co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na części i podzespoły dla zakładów produkcyjnych w Polsce i  w Europie. Niepokoi tak wyraźny spadek nastrojów oceny przyszłości branży i ogólnej sytuacji gospodarczej, który może być również powiązany ze spotykanymi coraz częściej w mediach zapowiedziami o spodziewanym w najbliższych latach spowolnieniu gospodarczym, do którego branża motoryzacyjna zaczyna się już mentalnie przygotowywać. Jakub Faryś prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Połowa firm z branży motoryzacyjnej planuje zwiększyć przychody

Pomimo obaw wyrażanych przez część menedżerów na temat nadchodzącej koniunktury, połowa przedstawicieli zarówno dystrybutorów oraz producentów w najbliższych 6 miesiącach planuje zwiększyć poziom sprzedaży. 57% przedstawicieli producentów oraz 41% dystrybutorów planuje zwiększyć przychody. Dodatkowo czterech na dziesięciu dystrybutorów w ciągu najbliższego półrocza planuje zwiększyć poziom zatrudnienia w sieci oraz liczbę serwisów. Z kolei 43% przedstawicieli firm zajmujących się produkcją planuje zwiększyć poziom zatrudnienia, a 7% respondentów przyznało, że w najbliższych 6 miesięcy zamierza zdecydowanie zmniejszyć nakłady inwestycyjne.

Bardzo istotne są wskaźniki oceny przyszłej sytuacji branży motoryzacyjnej, gdzie aż 40% przedstawicieli firm produkcyjnych oczekuje pogorszenia lub znacznego pogorszenia sytuacji branży. Dystrybutorzy równie pesymistycznie oceniają przyszłość sektora – aż 35% z nich jest zdania, że w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja się pogorszy. W obu grupach wskaźnik przyszłej sytuacji branży spadł poniżej 50 punktów, co oznacza przewagę nastrojów pesymistycznych nad optymistycznymi. Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

Koszty pracy i dostęp do pracowników największymi wyzwaniami dla branży

Poproszeni o wskazanie kluczowych wyzwań, które będą stały przed firmami motoryzacyjnymi w ciągu najbliższych 6 miesięcy, blisko 8 na 10 przedstawicieli firm dystrybucyjnych (78% wskazań) wskazuje na zagadnienia związane z kosztami pracy. Niewiele mniej menedżerów – 75% wskazało, że trudności może im sprawić dostęp do pracowników technicznych, natomiast dla 53% firm dystrybuujących wyzwaniem będą nowe regulacje prawne. Również problemy kadrowe, a konkretnie dostęp do pracowników o  wysokich kwalifikacjach oraz nowe regulacje prawne będą stanowiły istotne wyzwania dla 64% firm produkcyjnych. Na kolejnych miejscach respondenci wymienili wyzwania związane z dostępem do pracowników produkcyjnych, kosztami pracy oraz sytuacją polityczno-gospodarczą kraju.

 

Raport w wersji elektronicznej można pobrać pod linkiem.

 

Źródło: KPMG

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl