Początek roku ze spadkami w przemyśle motoryzacyjnym | MOTOFAKTOR

Początek roku ze spadkami w przemyśle motoryzacyjnym

Wyniki pierwszego kwartału 2025 roku pokazują, że sytuacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jak i w całej Europie nadal pozostaje złożona. Początek tego roku charakteryzował się wciąż malejącym popytem na nowe samochody na rynkach unijnych - wynika z analizy AutomotiveSuppliers.pl.

Produkcja sprzedana

W I kwartale 2025 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 57,37 mld złotych.

Po trzech latach wzrostów, ponownie początek roku, tak jak w 2022 roku, przemysł motoryzacyjny w Polsce zaczyna od spadków. O ile wówczas o wynikach decydowały przerwane łańcuchy dostaw po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, teraz to efekt przede wszystkim lekkiego spowolnienia na europejskich rynkach zbytu” – podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Spadek produkcji sprzedanej w I kwartale br. wyniósł 3,4 proc.

produkcja_sprzedana_2025_IQ

W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) także nastąpił spadek – o 3,5 proc. Wartość produkcji sprzedanej wyniosła 55,23 mld złotych. Trend spadkowy nie dotyczył producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, przyczep i naczep (PKD 29.2), w której nastąpił wzrost do 1,81 mld złotych (+4,6 proc.). Wyniki w pozostałych dwóch grupach przedstawiają się następująco:

  • producenci pojazdów i silników (PKD 29.1) – 22,66 mld złotych (-7,0 proc.)
  • producenci części i akcesoriów (PKD 29.3) – 30,76 mld złotych (-1,2 proc.)

Zatrudnienie

Po I kwartale br. przeciętne zatrudnienie1 w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) wyniosło 200,6 tys. „W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił spadek o 1,4 proc. (-2,8 tys.). Warto jednak zauważyć, że w stosunku do IV kwartału nastąpił symboliczny ale wzrost o 0,1 tys.” – mówi Rafał Orłowski.

zatrudnienie

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło 191,7 tys. wobec 194,4 tys. w I kwartale 2024 r. (-1,4 proc.). Spadek nastąpił także w stosunku do IV kwartału zeszłego roku (192,4 tys.). Zwiększoną liczbę miejsc pracy odnotowano wyłącznie w jednej grupie – producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, przyczep i naczep (PKD 29.2).

W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku przeciętne zatrudnienie wzrosło do 12,2 tys. (+1,3 proc.). Spadki w dwóch pozostałych grupach wyniosły:

  • u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1): -2,0 proc. (34,7 tys. wobec 35,4 tys. rok wcześniej)
  • u producentów części i akcesoriów (PKD 29.3): -1,4 proc. (144,9 tys. wobec do 146,9 tys. rok wcześniej

Eksport

Wyniki eksportu branży odzwierciedlają spadek popytu na rynkach europejskich. W I kwartale 2025 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 11,46 mld euro wobec 12,54 mld euro w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek wyniósł 8,64 proc. rok do roku. „Podobnie jak przed rokiem sytuacja na początku tego roku była zmienna. W styczniu spadek był największy i wyniósł 11,75 proc. W dwóch kolejnych miesiącach trend spadkowy stopniowo malał. W lutym miał miejsce spadek o 10,0 proc. a w marcu już tylko o 4,3 proc.” – podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

eksport

Niezmiennie od lat naszym najważniejszym zagranicznym partnerem w sektorze motoryzacyjnym są Niemcy. W I kwartale tego roku eksport do naszego zachodniego sąsiada odnotował spadek o 2,09 proc. (36,07 proc. całości eksportu). Na drugie miejsce awansowały Czechy (7,97 proc., +8,66 proc.), wyprzedzając Francję (7,33 proc. całości, -27,97 proc.) i Włochy (6,63 proc., +12,07 proc.).

Części i akcesoria

Już od wielu lat najważniejszą grupą eksportową są części i akcesoria (CN 7808). W I kwartale br. na rynki zagraniczne trafiły komponenty o wartości 4,63 mld euro. W stosunku do analogicznego okresu 2024 roku nastąpił spadek o 1,88 proc. Na części i akcesoria przypadło 40,44 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski.

W porównaniu do I kwartału 2024 roku udział części wzrósł o 2,78 punktu procentowego. Największym partnerem nadal pozostają Niemcy (38,68 proc. całości, -1,69 proc.). Kolejne miejsca należą do: Czech (9,69 proc. całości, +8,0 proc.), Słowacji (6,9 proc., +14,18 proc.) i Francji (5,85 proc., +2,43 proc.).

części

Pojazdy osobowe

W I kwartale 2025 roku wartość eksportu pojazdów osobowych (CN 7803) osiągnęła poziom 1,66 mld euro. To o 16,3 proc. mniej niż w tym samym okresie 2024 roku. Auta osobowe odpowiadały za 14,54 proc. całości eksportu branży wobec 15,87 proc. rok wcześniej.

Najważniejszym rynkiem zbytu były Włochy (24,07 proc wartości tej grupy, +1,76 proc.), wyprzedzając Niemcy (19,99 proc., -9,63 proc.), Wlk. Brytanię (6,21 proc., -3,95 proc.) i Francję (6,19 proc., -29,17 proc.).

Pojazdy samochodowe do transportu towarowego

Po trzech kwartałach nieprzerwanego wzrostu z rzędu, spadł również eksport pojazdów samochodowych do transportu towarowego (CN 7804). W I kwartale 2025 r. wartość eksportu tego typu pojazdów wyniosła 1,65 mld euro. To o 18,83 proc. mniej niż rok wcześniej.

Udział tego typu pojazdów w całości eksportu branży spadł z 16,2 proc. (I kwartał 2024) do 14,41 proc. rok później. Do najważniejszych rynków zbytu należą: Niemcy (26,31 proc. całości, -2,38 proc.), Francja (11,52 proc., -45,04 proc.) i Wlk. Brytania (7,63 proc., -32,14 proc.).

Inne grupy eksportowe

W I kwartale br. wzrost zanotowano tylko w eksporcie pojazdów specjalnych (+61,74 proc.), opon do samochodów osobowych (+22,15 proc.), podwozi z silnikami (+14,91 proc.) i silników spalinowych (+6,73 proc.).

Podsumowanie

Wyniki I kwartału 2025 roku pokazują, że sytuacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jak i w całej Europie nadal pozostaje złożona. Początek tego roku charakteryzował się wciąż malejącym popytem na nowe samochody na rynkach unijnych (odpowiednio w styczniu o -2,6 proc., w lutym o -3,0 proc., a marcu o -1,9 proc.). Przełożyło się na kondycję tej branży w Polsce – odnotowaliśmy gorsze wyniki we wszystkich trzech analizowanych elementach (produkcja sprzedana, przeciętne zatrudnienie i eksport).

Pomimo trudnego początku roku z rynków napływają obecnie relatywnie pozytywne informacje. Choć w kwietniu i maju popyt na nowe samochody osobowe nadal był niższy niż przed rokiem, to spadki z miesiąca na miesiąc są coraz mniejsze (kwiecień: -1,2 proc., maj: – 0,9 proc.). Pozytywnym sygnałem jest rosnąca produkcja aut w Niemczech w maju (wzrost o 19 proc.) i stabilna w tym samym miesiącu w Czechach, w krajach, które są najważniejszymi rynkami zbytu dla wytwarzanych w Polsce części i komponentów.

Te i inne czynniki spowodowały, że od marca tego roku, trzy miesiące z rzędu rośnie dynamika sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Nie bez znaczenia są także realizowane nowe inwestycje (np. Eberspächer w Przylesiu, IONWAY w Nysie, CEFA w Żaganiu czy Valmet Automotive w Żarach), które pozytywnie wpłyną na zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym.

AutomotiveSuppliers.pl zakłada, że w II kwartale 2025 r. wyniki branży motoryzacyjnej mogą być nieznacznie lepsze niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google