Pirelli zaprezentowało oponę Scorpion All Season SF3: całoroczną oponę zaprojektowaną specjalnie dla SUV-ów, która rozszerza parametry techniczne nagradzanej Cinturato All Season SF3, aby precyzyjnie odpowiadać na potrzeby tej klasy pojazdów. Opona osiągnęła doskonałe wyniki w skumulowanym teście hamowania Dekra (1).
Bezpieczeństwo i wszechstronność w różnych warunkach pogodowych to kluczowe cechy tego produktu, co potwierdzają niezależne testy Dekra (2), w których opona Pirelli osiągnęła doskonałe wyniki w skumulowanym teście hamowania (3). Już od momentu premiery cała linia produktowa posiada ocenę „A” na europejskiej etykiecie w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni.
Osiągi na śniegu zostały potwierdzone oznaczeniem 3PMSF, które identyfikuje opony spełniające rygorystyczne wymogi w warunkach zimowych. Scorpion All Season SF3 wyróżnia się również komfortem jazdy, zapewniając płynne i przyjemne prowadzenie. Cała gama otrzymała ocenę „B” na europejskiej etykiecie w kategorii hałasu zewnętrznego oraz klasy A i B w zakresie oporu toczenia, co przekłada się na długotrwałe osiągi i ograniczenie emisji. Pirelli Scorpion All Season SF3 dziedziczy kluczowe cechy, które zapewniły modelowi Cinturato All Season SF3 zwycięstwa w kluczowych testach porównawczych, potwierdzając jego pozycję wśród najlepszych w swojej klasie.
Aby sprostać wymaganiom związanym z prowadzeniem i masą SUV-ów, wprowadzono specjalne adaptacje i rozwiązania technologiczne. Obejmują one wzmocnione bloki bieżnika o większych rozmiarach oraz geometrię o stopniowym kontakcie, która stopniowo zwiększa powierzchnię styku pomiędzy blokiem bieżnika a nawierzchnią drogi. Dzięki temu unika się nagłych skoków ciśnienia, a interakcja z asfaltem jest płynniejsza, co przekłada się na ograniczenie drgań i hałasu toczenia. Taka konstrukcja dodatkowo poprawia komfort jazdy, stabilność oraz przyczepność – szczególnie w przypadku cięższych pojazdów.
Efektywne osiągi przez cały rok wspiera specjalna konstrukcja bieżnika z adaptacyjną strukturą, zaczerpnięta z modelu Cinturato All Season SF3. Obejmuje ona trójwymiarowe lamele, które wraz ze zużywaniem się opony zmieniają swój kształt – od prostych linii do wzoru zygzakowatego – co zwiększa powierzchnię zapewniającą przyczepność na śniegu, nawet przy mniejszej głębokości bieżnika. Adaptacyjna konstrukcja wpływa również na sposób pracy lameli. Dzięki zdolności do zamykania się i zagęszczania pod wysokim naciskiem, bieżnik przekształca się z zimowego, intensywnie lamelowanego wzoru w bardziej letni profil. Umożliwia to skuteczną pracę na suchej nawierzchni oraz podczas hamowania.
Adaptacyjne zachowanie bieżnika jest możliwe dzięki innowacjom materiałowym. Aby zrównoważyć szersze rowki, mieszanka zastosowana w Scorpion All Season SF3 została opracowana tak, aby zapewnić sztywność, stabilność i szybką reakcję w wysokich temperaturach. Przyczepność zimą została zwiększona poprzez wprowadzenie nowatorskich materiałów, w tym nowej kombinacji polimerów o specyficznych mikrostrukturach, które zapewniają wysoką elastyczność w niskich temperaturach. Nowe żywice pochodzenia naturalnego poprawiają przyczepność na zimnych nawierzchniach, natomiast ciekłe polimery zwiększają osiągi na śniegu bez kompromisu w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni.
Aby określić optymalną mieszankę, Pirelli wykorzystało narzędzie Virtual Compounder oparte na sztucznej inteligencji, które wspiera inżynierów w wyborze najlepszego składu spośród tysięcy możliwych kombinacji. Kluczową rolę odegrało także modelowanie 3D, które umożliwiło równoległe projektowanie mieszanki i wzoru bieżnika. Takie podejście pozwoliło zoptymalizować ich współdziałanie i osiągnąć zakładane cele wydajnościowe.
Wraz z nową Scorpion All Season SF3, Pirelli rozszerza swoją rodzinę opon całorocznych, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie ze strony kierowców zainteresowanych tego typu ogumieniem. Opona jest dostępna w rozmiarach od 17 do 21 cali i wyróżnia się oznaczeniem Elect, które identyfikuje modele wyposażone w rozwiązania technologiczne dostosowane do pojazdów elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV). Oferowana jest również w wersji z systemem Pirelli Noise Cancelling System (PNCS), który ogranicza hałas toczenia dzięki specjalnemu materiałowi dźwiękochłonnemu umieszczonemu wewnątrz opony.
Dla samochodów średniej wielkości i kompaktowych w ofercie pozostaje model Cinturato All Season SF3, który również osiągnął doskonałe wyniki w skumulowanych testach hamowania Dekra² i otrzymał oznaczenie TÜV SÜD Performance Mark za wysoką wydajność w zróżnicowanych warunkach drogowych³. Produkt ten obejmuje rozmiary od 15 do 20 cali i, oprócz technologii Elect, w wybranych rozmiarach wyposażony jest również w technologię Seal Inside, która umożliwia kontynuowanie jazdy bez utraty ciśnienia nawet po przebiciu – pokrywając niemal 85% możliwych przypadków uszkodzeń.
(1) Raport nr 24CPCEXT-316 – Test porównawczy przeprowadzony w lutym 2025 r. przez DEKRA Test Center na oponach w rozmiarze 235/60 R18; Pirelli osiągnęło najlepszy wynik w skumulowanym teście hamowania, mierzonym jako suma drogi hamowania na suchych, mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach.
(2) Raport nr 23CPCEXT-175-2 – Test porównawczy przeprowadzony w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r. przez DEKRA Test Center na oponach w rozmiarze 225/40 R18.
(3) Certyfikat Performance Mark nr Z2 082041 0007 Rev. 00, potwierdzający zgodność z kluczowymi wymaganiami dotyczącymi osiągów technicznych, określonymi przez niezależną jednostkę certyfikującą TÜV SÜD, na podstawie testów przeprowadzonych w okresie od listopada 2023 r. do stycznia 2024 r. na oponach w rozmiarze 225/50 R17.
Więcej informacji dostępnych na stronie www.pirelli.com/cinturato-all-season-sf-3.
Źródło: Pirelli
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?