Historia
Podróż Pirelli rozpoczęła się 28 stycznia 1872 roku. Markę powołał do życia Giovanni Battista Pirelli, który w wieku zaledwie 23 lat postawił na coś absolutnie nowego: gumę. Na początku firma produkowała izolatory do telegrafów i kable, które łączyły najbardziej odległe punkty Włoch. Marka zaczęła się szybko rozwijać i zgodnie z zapotrzebowaniem zaczęła produkować przedmioty codziennego użytku (od czepków kąpielowych, przez zabawki, po płaszcze przeciwdeszczowe) oraz opony do wozów i rowerów.
Od początku swojego istnienia Pirelli było nastawione na innowacyjność, nic więc dziwnego, że nowoczesny drapacz chmur Pirelli (Pirellone) stał się symbolem Mediolanu. Do lat 60-tych wieżowiec był siedzibą firmy, która następnie przeniosła się na północ miasta, do rejonu znanego jako Bicocca, dziś prawdziwego kampusu korporacyjnego. Przez lata Pirelli napotykało również przeszkody: nieudane fuzje w latach 90-tych z Dunlop i Continental oraz plan integracji sieci i mediów w telekomunikacji, realizowany od początku lat 2000-tych i przerwany przez ingerencję z zewnątrz. Kryzysy zostały przezwyciężone dzięki skupieniu na podstawowej działalności – oponach.
Fabryki
Za sprawą swoich fabryk, firma Pirelli zapuściła korzenie w wielu krajach (dziś zakłady produkcyjne Pirelli znajdują się w 12 krajach). Fabryki firmy to miejsca wyposażone w osiągnięcia przemysłu 4.0 obejmujące symulatory, sztuczną inteligencję i roboty, takie jak MIRS wynalezione przez samo Pirelli. Podsumowując, produkty Pirelli powstają w 18 fabrykach, zaprojektowanych i zbudowanych przez architekta Renzo Piano, który zadbał, by połączyć funkcjonalność z pięknem, konkurencyjnością i zrównoważonym rozwojem.
Kultura, komunikacja i wizerunek
Na swojej drodze Pirelli podążało za rozwojem społeczeństwa, jego ewolucją i zmieniającymi się obyczajami. Tak było i jest nadal za sprawą innowacyjnych narzędzi, takich jak: „Rivista Pirelli”, Kalendarz Pirelli, Pirelli HangarBicocca, publikacje i wystawy Fondazione Pirelli, produkty Pirelli Design, magazyn „World” czy tomy Raportu Rocznego wzbogacone o twórczość artystów i pisarzy. Wszystko zaczęło się od ikonicznego logo Pirelli, które narodziło się w Nowym Jorku na początku XX wieku, z charakterystycznym, długim P, które rozciąga się jak guma. Pirelli podejmuje się różnych wyzwań: jednocześnie eksperymentuje z nowymi przekazami, produkuje opony i prowadzi działalność artystyczną.
Sporty motorowe i pasja do sportu
Pasja, która napędza serca bijące Pirelli: silniki. Obszar, w którym technologia ma fundamentalne znaczenie, jak wyjaśnił Alberto Pirelli, entuzjasta rajdów samochodowych i sportu, w który firma jest zaangażowana od lat 70-tych. Dzisiaj Pirelli jest obecne w ponad 350 zawodach w motorsporcie. Warty wspomnienia jest rajd Pekin-Paryż z 1907 roku, w którym książę Scipione Borghese, prowadząc Italę wyposażoną w opony Pirelli, pokonał 17 000 kilometrów, kończąc wyścig 20 dni przed kolejnym zespołem.
Był to wielki sukces, który sprawił, że Pirelli na stałe zagościło w GT, rajdach, superbike i Formule 1. Marka nie ustaje we wprowadzaniu ulepszeń: w Formule 1 wkrótce pojawi się ważna zmiana: zostaną wprowadzone 18-calowe opony. Dla Pirelli sport nie ogranicza się jednak tylko do sportów motorowych, ale również do piłki nożnej, kolarstwa, sportów zimowych i żeglarstwa.
Innowacje, badania, produkt
Historia Pirelli ukazuje firmę, która dynamicznie się rozwija. „Zajrzyj do środka, aby zrozumieć”, zwykł mawiać Pan Emanueli, który podpisał wiele z 6 700 patentów zarejestrowanych przez Pirelli w ciągu 150 lat. Dziś w dziale badań i rozwoju pracuje ponad 2000 osób, które każdego dnia spoglądają w przyszłość i wdrażają innowacje. Fundamentalne znaczenie dla Pirelli ma również współpraca z czołowymi uniwersytetami (ponad 50).
Dzisiaj „spadkobiercy Emanueli’ego” są zaangażowani we wprowadzanie innowacji, jak w przypadku pojazdów elektrycznych, względem których Pirelli zaznaczyło swoją obecność tworząc Elect, pakiet rozwiązań technologicznych ad hoc, mający na celu poradzenie sobie z wyzwaniem masy, przyspieszenia i zużycia w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami.
Do innowacji należą również nowe produkty, takie jak Cyber Tyre, z czujnikami, które dostarczają kierowcy informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki ciągłej ewolucji technologii i przyspieszającej badania wirtualizacji, opony opracowuje się i rozwija w świecie cyfrowym. Umożliwia to projektowanie i wytwarzanie produktów, które są bezpieczne, wydajne i zrównoważone dzięki materiałom odnawialnym.
Najważniejszy, jak zawsze, jest kauczuk naturalny, z którego Pirelli wyprodukowało pierwszą na świecie oponę z certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council), świadczącym o w 100% zrównoważonym łańcuchu dostaw. To wielki ukłon w stronę ochrony środowiska naturalnego.
Pirelli uczestniczy również w projekcie Birdlife, mającym na celu zachowanie bioróżnorodności w Indonezji. Dzięki swojemu zaangażowaniu na poziomie społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, firma znajduje się w czołówce przedsiębiorstw o najwyższym indeksie zrównoważonego rozwoju.