Pirelli odświeżyło gamę opon Scorpion | MOTOFAKTOR

Pirelli odświeżyło gamę opon Scorpion

person Adrian Januszkiewicz 23/02/2022

Pirelli zaprezentowało nową gamę opon Scorpion dedykowaną do samochodów typu SUV.

Odświeżona linia produktów obejmuje przeprojektowane modele opon rodziny Scorpion, która dostępna jest na rynku od ponad 35 lat, oferując specjalistyczne opony premium na zróżnicowane warunki. Nowe modele rodziny Scorpion zostały opracowane z myślą o większej masie, wysoko położonym środku ciężkości oraz odmiennej mechanice i dynamice jazdy, które są charakterystycznymi cechami nowoczesnych pojazdów typu SUV. Atrybuty te odróżniają SUV-y od bardziej tradycyjnych konstrukcji, co powoduje, że wymagają dedykowanych opon najwyższej jakości.

 

Nowa gama opon Scorpion jest odpowiedzią na te potrzeby, przenosząc do świata SUV-ów wiele innowacyjnych technologii, które zaprezentowano podczas niedawnej premiery nowych opon Pirelli Cinturato. Rezultatem jest gama opon Scorpion wykorzystująca najnowocześniejsze dostępne technologie, z możliwością lepszego dostosowania się do osiągów dzisiejszych pojazdów, w tym tych korzystających z napędów przyjaznych środowisku.

 

Rodzina opon Scorpion ma najwyższą liczbę homologacji dla pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in w całym portfolio Pirelli. Jest to wynikiem systematycznego procesu rozbudowy linii produktów, który rozpoczął się przy poprzedniej generacji i jest nadal kontynuowany. Opony te można rozpoznać po oznaczeniu „Elect” na ścianie bocznej. Wśród innowacyjnych technologii oferowanych przez najnowszą gamę opon Pirelli, dostępnych jest szereg opcjonalnych dodatków: Pirelli Noise Canceling System (PNCS) – pomagający zmniejszyć natężenie hałasu drogowego wewnątrz pojazdu, Run Flat i Seal Inside – pomagające kierowcom kontynuować podróż nawet po przebiciu opony.

 

Parametry techniczne nowej odświeżonej gamy, obejmującej letnie opony Scorpion, całoroczne Scorpion All Season SF2 oraz nowe zimowe Scorpion Winter 2, zostały zaprezentowane przez Francesco Salę, wiceprezesa wykonawczego Pirelli na Europę; Aldo Nicotera, dyrektor handlowy na Europę oraz Paolo Brivio, szef działu rozwoju produktów, podczas międzynarodowej konferencji prasowej transmitowanej online.

Opony letnie Scorpion

Najnowsza opona letnia Pirelli Scorpion posiada nowy asymetryczny wzór bieżnika, który dzięki zwiększonej sztywności oraz kształtowi rowków wzdłużnych i poprzecznych ma pozwalać na skuteczniejsze hamowanie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni w porównaniu do wcześniejszej generacji produktu. Bardziej równomierny wzór bieżnika uzyskano dzięki szczególnej krzywiźnie profilu oraz sztywności mieszanki, które razem zapewniać mają mniejsze opory toczenia i idące za nimi mniejsze zużycie paliwa lub poboru energii z baterii. Pełna gama rozmiarów opon Scorpion znalazła się w klasach A lub B według europejskich etykiet oporu toczenia.

 

Bezpieczeństwo było również kluczowym elementem projektu nowych opon Scorpion. Dzięki sztywności bieżnika, a także innowacyjnej konstrukcji bloków i mieszanki, hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni poprawiło się o 7% w porównaniu do poprzedniego modelu Scorpion Verde.

 

W przypadku hamowania na mokrej nawierzchni, wszystkie opony Scorpion znalazły się w się w klasach A lub B według klasyfikacji europejskich etykiet.

 

Mieszanka gumowa nowych Scorpion zawiera kauczuk syntetyczny nowej generacji, który ma zapewniać doskonałe połączenie właściwości: niski opór toczenia, doskonałe właściwości hamowania na mokrej nawierzchni i równomierne zużycie bieżnika przez cały okres eksploatacji opony. Mieszanka opon Scorpion wywodzi się technologicznie z tej zastosowanej już w nowej generacji Cinturato P7, jednak została ona usztywniona, by móc sprostać szczególnym wymaganiom SUV-ów.

 

Mieszanka została wzbogacona krzemionką, żywicami zwiększającymi przyczepność oraz specjalnie zaprojektowanymi polimerami: innowacyjnymi materiałami elastomerowymi, które poprawiają reakcję chemiczną z krzemionką. Materiały polimerowe dostosowują się do panującej temperatury roboczej. W rezultacie nowa mieszanka posiada „pamięć mechaniczną” (dzięki lepszemu rozmieszczeniu cząstek krzemionki i lepszej interakcji między nimi), co oznacza, że może zmieniać swoje zachowanie w zależności od warunków jazdy i temperatury, zapewniając kierowcy szersze spektrum właściwości jezdnych.

 

Innowacyjna mieszanka Scorpion została opracowana przy użyciu opatentowanego przez Pirelli procesu wywodzącego się ze sportów motorowych, które maksymalizuje jednorodność komponentów mieszanki i poprawia osiągi opony w dłuższym czasie pracy na różnych nawierzchniach, a zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdzie warunki jazdy stają się bardzo wymagające.

 

Nowa opona letnia jest już dostępna w Europie w 26 rozmiarach od 18 do 21 cali przy uzyskanych ponad 48 homologacjach, z których 75% stanowią te do pojazdów elektrycznych. Według europejskich etykiet dla opon, nowe Scorpion są również bardzo ciche i emitują do trzech decybeli mniej szumu niż opony poprzedniej generacji. Oznacza to, że najnowsza opona Scorpion ma również znaczące korzyści dla środowiska.

Opony całoroczne Scorpion All Season SF2

Nowe Scorpion All Season SF2 są skierowane do osób, które chcą przestrzegać przepisów dotyczących opon zimowych, ale nie chcą zawracać sobie głowy sezonową wymianą opon. Obecnie model ten jest dostępny w 33 rozmiarach od 17 do 21 cali. Na boku opony umieszczono symbol „M+S” oraz oznaczenie 3PMSF (trzech szczytów i płatka śniegu). Świadczy to o wysokich osiągach opon nawet w warunkach zimowych i zgodności z prawodawstwem wielu regionów europejskich dotyczących ruchu na oponach zimowych.

 

Mieszanka nowych opon Scorpion All Season SF2 wywodzi się technologicznie z tej zastosowanej już w nowej generacji Cinturato, jednak posiada pewne unikalne cechy, by móc sprostać szczególnym wymaganiom SUV-ów. Kierunkowy wzór bieżnika Scorpion All Season SF2 charakteryzuje się wyraźnymi rowkami w kształcie litery „V”, które mają skutecznie zatrzymywać śnieg (polepszać kontrolę nad pojazdem na zaśnieżonych nawierzchniach), jednocześnie odprowadzając wodę z bieżnika podczas jazdy na mokrej nawierzchni, co ma zapobiegać nagłym efektom aquaplaningu.

 

Podczas jazdy w warunkach zimowych, przy niskich temperaturach, lamelki bieżnika pozostają otwarte, aby zapewnić lepsze hamowanie na śniegu. Zamykają się one natomiast podczas hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, usztywniając bloki bieżnika i zapewniając lepszą przyczepność do nawierzchni. Ten adaptacyjny system wywodzi się z technologii lamelek 3D, które zamykają się, gdy nie ma potrzeby gromadzenia śniegu, przekształcając w ten sposób zimowy wzór bieżnika w oponę letnią i umożliwiając lepszą kontrolę nad pojazdem na mokrej i suchej nawierzchni. Konstrukcja rowków poprzecznych w połączeniu z wzdłużnym rowkiem centralnym ma gwarantować skuteczne odprowadzanie wody podczas deszczu, poprawiając bezpieczeństwo i odporność na aquaplaning.

 

Aby poradzić sobie z dynamiką jazdy i wagą SUV-ów, w bieżniku zastosowano wzmocnione bloki (w większym rozmiarze w porównaniu do Cinturato All Season SF2). Geometria rzeźby bieżnika jest również tak ułożona, aby bloki te ograniczały hałas drogowy.

 

Mieszanka gumowa Scorpion All Season SF2 ma dwojaką naturę: jest miękka i dostosowuje się do zimnych i mokrych warunków, ale jest też sztywna i stabilna, gdy nawierzchnia jest sucha. Dzieje się tak dzięki innowacyjnym komponentom samej mieszanki, w tym dwufazowym materiałom polimerowym połączonym chemicznie z cząsteczkami krzemionki. Taka kompozycja mieszanki zapewniać ma również niższy opór toczenia i mniejsze zużycie paliwa, a także większy zasięg podczas jazdy samochodem elektrycznym lub hybrydowym.

 

Wszystkie rozmiary Scorpion All Season SF2 (z pominięciem tych, które wykorzystują technologię run flat) należą do klasy A lub B według europejskich etykiet oporu toczenia. Jest to znaczące usprawnienie w stosunku do wcześniejszej generacji produktu. Ich mieszanka ma również szerszy zakres temperatury roboczej, w porównaniu z poprzednimi oponami Scorpion, dzięki sztywniejszej mieszance. Oznacza to mniejsze zużycie bieżnika i lepsze osiągi opony przez cały okres jej eksploatacji, a także większe przebiegi, które przekładają się na korzyści dla środowiska.

Opony zimowe Scorpion Winter 2

Innowacyjne rozwiązania jak bieżnik z „rozszerzanymi” lamelami o zmiennej geometrii, który po raz pierwszy pojawił się w nowej oponie zimowej Cinturato, zostały zaadaptowane na potrzeby SUV-ów. Dzięki trójwymiarowej strukturze lamele opony zmieniają kształt w zależności od stanu zużycia bieżnika, przechodząc od formy liniowej do sinusoidalnej (zygzakowatej), co ma zwiększać ich powierzchnię roboczą i skuteczność działania. Technologia ta pozwala Scorpion Winter 2 skutecznie radzić sobie na śniegu, mokrej i suchej nawierzchni, nawet gdy wystąpią już oznaki zużycia.

 

Lamele o łącznej długości 51 metrów zapewniać mają lepszą przyczepność na śniegu: wzrost o 20% powierzchni użytkowej w porównaniu z poprzednią generacją Scorpion Winter. Bloki bieżnika zostały również wzmocnione i powiększone w stosunku do tych występujących w Cinturato. Zabieg ten ma na celu sprostać wymaganiom stawianym przez nowoczesne SUV-y i zapewnić im lepszą przyczepność. Efektem tych zmian jest doskonała skuteczność hamowania i stabilne poruszanie się zarówno na śniegu, jak i na mokrej nawierzchni.

 

Mieszanka Scorpion Winter 2 została opracowana przy wykorzystaniu innowacyjnego systemu płynnych polimerów, zdolnych do zwiększenia efektywności opony w deszczu i na śniegu w porównaniu z poprzednim produktem. Efekt ten jest potęgowany w połączeniu z innym opatentowanym przez Pirelli procesem wywodzącym się z doświadczenia firmy w sportach motorowych. Poprzez maksymalizację jednorodności wszystkich elementów mieszanki poprawiają się osiągi opony na zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach oraz wydłuża się jej żywotność.

 

Źródło: Pirelli

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).