Pierwsze hybrydowe Lamborghini – są szczegóły | MOTOFAKTOR

Pierwsze hybrydowe Lamborghini - są szczegóły

person Adrian Januszkiewicz 9/03/2023

Lamborghini ujawniło szczegóły pierwszego super sportowego samochodu hybrydowego HPEV (High Performance Electrified Vehicle), o nazwie kodowej LB744.

 

 

Lamborghini LB744 prezentuje niespotykany dotąd układ silnika V12 o pojemności 6,5 litra, który umieszczony jest centralnie z tyłu pojazdu. Jednostka uzupełniona jest trzema silnikami elektrycznymi, z których jeden zintegrowano z nową dwusprzęgłową skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Ta jest umieszczona poprzecznie i po raz pierwszy zamontowana za silnikiem spalinowym. W miejscu, które od czasów Lamborghini Countach stanowi tunel przekładniowy, znajduje się teraz akumulator litowo-jonowy, który zasila silniki elektryczne. Dzięki zwiększonej mocy przy niskich obrotach umożliwiają one zmniejszenie emisji CO2 o 30%, w porównaniu z modelem Lamborghini Aventador Ultimae*.

Unikalna architektura

Marka Lamborghini od początku swojego istnienia kojarzona jest z silnikiem V12. Pierwszym modelem, który został wyposażony w ten kultowy silnik, był legendarny 350GT, który został wprowadzony na rynek w 1963 roku. W 2019 roku marka po raz pierwszy zdecydowała się na połączenie 12-cylindrowego silnika spalinowego z napędem elektrycznym. Pionierem był model Sián, który wykorzystywał silnik elektryczny o mocy 25 kW.

 

Przy okazji premiery pierwszego hybrydowego modelu, włoska marka wprowadza zupełnie nową architekturę pojazdu oraz kolejną generację silnika V12. Samochód został wprowadzony jako pierwszy pojazd High Performance Electrified Vehicle – HPEV, czyli super samochód typu plug-in wyposażony w lekki akumulator litowo-jonowy, umieszczony w tunelu przekładniowym w centralnej części podwozia. Jest to innowacyjne rozwiązanie, zaprojektowane w celu zmniejszenia emisji w porównaniu z poprzednim modelem V12, jednocześnie zapewniające maksymalną wydajność.

Elektryczny napęd na cztery koła

LB744 zachowuje jedną z najważniejszych tradycji Lamborghini jaką jest napęd na cztery koła. Oprócz silnika spalinowego, który dostarcza moc do tylnych kół, para silników elektrycznych zadebiutowała teraz na osi przedniej, a każdy z nich zapewnia przyczepność jednemu z przednich kół. Trzeci silnik elektryczny, umieszczony został nad ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią i dostarcza moc na tylne koła, w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków na drodze. Dzięki temu połączeniu maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm, a maksymalna moc silnika 1015 KM.

 

Samochód został wyposażony w akumulator o wymiarach 15,5 cm długości, 30,1 cm wysokości oraz 24 cm szerokości o pojemności 3,8 kWh. Pojazd może być ładowany z zewnętrznego źródła prądu z mocą sięgającą 7 kW, a jego ładowanie zajmuje zaledwie 30 minut.

Innowacyjna skrzynia biegów

Nowa platforma, na której bazuje Lamborghini LB744, pozwoliła na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w zakresie przekładni, czyli kluczowego elementu dla hybrydowego układu typu plug-in. Aby osiągnąć swoje cele, Lamborghini opracowało nową, skrzynię biegów (DCT), która jest w stanie sprostać wymaganiom tak potężnej jednostki zasilanej prądem elektrycznym.

 

Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów jest umieszczona poprzecznie za podłużnym silnikiem V12, aby pozostawić miejsce w tunelu środkowym dla akumulatora litowo-jonowego. Taki układ pomaga utrzymać rozstaw osi samochodu w granicach i wspiera skuteczną dystrybucję masy podczas jazdy.

 

Wewnętrzna struktura nowej skrzyni biegów posiada dwa odrębne wały: jeden zarządza biegami parzystymi, drugi biegami nieparzystymi. Oba angażują ten sam tor. Układ ten pomaga zmniejszyć ogólną wagę, jednocześnie oszczędzając miejsce.

 

Pomijając elementy elektryczne, nowa skrzynia DCT jest lżejsza i pozwala na szybszą zmianę biegów w porównaniu z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, która jest używana w modelu Huracán. Układ poprzeczny umożliwił również stworzenie bardziej przestronnego kokpitu, tworząc więcej miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.

* Średnie zużycie paliwa i emisja dla Aventador LP 780-4 Ultimae: Średnie zużycie paliwa: 18,0 l/100km (WLTP); Emisja CO₂: 442 g/km (WLTP)

 

Źródło: Lamborghini

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).