Piąta generacja opony Pirelli P Zero | MOTOFAKTOR

Piąta generacja opony Pirelli P Zero

Pirelli wprowadza na rynek piątą generację opony P Zero - flagowego modelu w gamie, która zapoczątkowała rynek opon Ultra-High Performance (UHP).

Nowa opona P Zero wyróżnia się dwoma kluczowymi atutami – doskonałymi osiągami i wysokim poziomem bezpieczeństwa – dzięki udoskonalonemu prowadzeniu, potwierdzonemu testami torowymi zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej, oraz skróconej drodze hamowania. Już od momentu premiery nowa opona otrzymała ocenę „A” w europejskim systemie etykietowania przyczepności na mokrej nawierzchni¹. Jednym z głównych celów nowego produktu Pirelli było wyprzedzenie dynamicznych zmian na rynku motoryzacyjnym, w szczególności związanych z przejściem na elektromobilność.

Strategia rozwoju koncentrowała się na konstrukcji opony i projekcie bieżnika, który został zoptymalizowany poprzez modyfikację rowków i powierzchni kontaktu, aby zwiększyć przyczepność w zakrętach. Bardziej równomierne rozłożenie nacisku w obszarze styku z nawierzchnią przekłada się na lepszą skuteczność hamowania i mniejsze zużycie, gwarantując stabilne osiągi przez cały okres eksploatacji opony. Nowa P Zero wyróżnia się również wizualnie – dzięki nowej grafice i kontrastowym oznaczeniom na bocznej ścianie.

Piąta generacja opon P Zero obejmuje rozmiary od 18 do 23 cali, a w ofercie dostępnych jest już ponad 50 produktów. Nowa linia uzupełnia dotychczasowe modele z rodziny P Zero, zapewniając kompleksowe pokrycie segmentu premium i prestiżowego we wszystkich zastosowaniach. Większość nowej gamy zawiera technologie opracowane przez Pirelli, takie jak Elect – pakiet rozwiązań dedykowany pojazdom elektrycznym i hybrydom plug-in, który dzięki obniżonemu oporowi toczenia pozwala zwiększyć zasięg nawet o 10%. Rozwiązania te zostały zaprojektowane z myślą o radzeniu sobie z wysokim momentem obrotowym oraz ograniczaniu hałasu.

Dodatkowo inżynierowie Pirelli już pracują nad wyposażeniem dziesiątek nowych modeli samochodów, które wkrótce trafią na rynek. Specjalne wersje nowej opony zostały już homologowane dla takich pojazdów jak: Lamborghini Urus SE, Audi A5, BMW M5 i M5 Touring, Mercedes GLE i GLS, Lucid Gravity, Polestar 4, Nio ET9 oraz Xiaomi SU7.

Na przestrzeni ostatnich 40 lat powstało ponad 3000 spersonalizowanych wersji opon P Zero, przeznaczonych do takich modeli jak Ferrari F40, Lamborghini Aventador, McLaren P1, wszystkie samochody marki Pagani, Aston Martin V12 Vantage czy Porsche 911, a także dziesiątki innych pojazdów marek takich jak Audi, BMW, Jaguar Land Rover czy Mercedes.

Rodzina P Zero obejmuje opony UHP przeznaczone do szerokiego zakresu zastosowań – od samochodów elektrycznych, przez jazdę torową, aż po warunki zimowe. Obok najnowszej wersji P Zero znajdują się również inne modele, które odpowiadają na różnorodne potrzeby kierowców. Wśród nich znajduje się P Zero E, która łączy elektromobilność z bezpieczeństwem (potwierdzonym potrójną oceną „A” w europejskim systemie etykietowania), a także ogranicza wpływ na środowisko dzięki wykorzystaniu ponad 55% materiałów naturalnych lub pochodzących z recyklingu. Kolejny model, P Zero R, został zaprojektowany z myślą o maksymalizacji osiągów sportowych i przyjemności z jazdy w samochodach i SUV-ach o wysokich osiągach.

Dla entuzjastów jazdy torowej Pirelli oferuje P Zero Trofeo RS – torową oponę semislick dopuszczoną również do użytku drogowego. W ofercie znajduje się także P Zero Winter 2, która zapewnia doskonałe osiągi i komfort jazdy nawet na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni.

Nazwa P Zero po raz pierwszy pojawiła się w świecie motorsportu i do dziś pozostaje synonimem najwyższego poziomu osiągów opon – od Formuły 1 po wiele innych kategorii wyścigowych.

Źródło: Pirelli

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google